Tools for the implementation of ABP and DIPCING in engineering in a hybrid modality
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-009Keywords:
PBL methodology, engineering, physics didactics, electrical circuits, hybrid modelAbstract
This article’s target was to design a didactic sequence for the treatment of the topic of electrical circuits with an active learning methodology, to answer the question about what type of learning was promoted in students using this methodology, in the virtual classrooms of Physics classes in engineering, towards a later application in Hybrid Modality. The study is qualitative following the phases of action research, for the construction of the contextualized problem DIPCING´s methodology was used, designed specifically for the teaching of engineering and infographics as an integrative learning product are proposed. An instrument called Application to Engineering was used to quantify higher-order skills. The design and evaluation, shown in this research, were provide tools for the implementation of the PBL in engineering careers in a hybrid modality, and the relationship with the learning achieved by the students is explained. Therefore, the students with this proposal understand scientific knowledge (about electrical circuits) and have notions of how to use it in the work environment.
Downloads
References
Arpí, C., Ávila, P., Baraldés, M., Benito, H., Gutiérrez, M., Orts, M., Rigall, R. y Rostan, C. (2012). El ABP: origen, modelos y técnicas afines. Aula de innovación educativa, núm.,216, pp.14-18.
Bancayán C., y Vega, P. (2020). La investigación-acción en el contexto educativo. Paideia XXI, núm.10, vol. 1, pp. 233-247. DOI:10.31381/paideia.v10i1.2999
Bauer, W., y Westfall, G. D. (2011). Física para ingeniería y ciencias con física moderna: Volumen 2. Segunda Edición. México:McGraw Hill Education.
Bernabeu, M. y Cónsul, M. (s. f.). Aprendizaje basado en problemas: El Método ABP. https://educrea.cl/aprendizaje-basado-en-problemas-el-metodo-abp/
Berrocal, E. y Expósito, J. (2011). El proceso de investigación educativa II: Investigación- acción. In Innovación docente e investigación educativa: Máster Universitario de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas (pp. 35-50). Grupo Editorial Universitario (GEU Editorial).
Camarena, P. (2013). A treinta años de la teoría educativa “Matemática en el Contexto de las Ciencias”. Innovación Educativa, núm. 13, vol. 62, pp. 17-44.
Delgado, P. (2020). La capacitación docente, el gran reto de la educación en línea. Observatorio de Innovación Educativa. Tecnológico de Monterrey. http://sitios.itesm.mx/va/dide2/tecnicas_didacticas/abp/historia.htm
Escobar, F. (2019). Variante metodológica ABP Ctx para el aprendizaje de la dinámica de fluidos. Caso: ecuación de Bernoulli. Tesis doctoral no publicada. Centro de Investigación de Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada del Instituto Politécnico Nacional, México
Escobar, F. y Luna, V.H. (2020). Campo magnético en el aula virtual en época de pandemia. Revista de Enseñanza de la Física, núm.32, vol. 2, pp.109-126.
Escobar, F. (2020). Promocional CICATA. [faby_escobar@yahoo.com.mx]
Escobar, F. (2021) Alumnos inscritos en 2do semestre. [faby_escobar@yahoo.com.mx]
Escobar, F., y Ramírez, M. (Junio de 2021). Desarrollo de pensamiento crítico usando STEAM + ABP para el tema circuitos eléctricos en ingeniería química. En R. Prada (Presidencia), 1st STEAM Education Congress. Congreso llevado a cabo en San José de Cúcuta, Colombia.
Fredin, E. (2017). Aprendizaje híbrido: ¿el futuro de la educación superior. Observatorio del Instituto Tecnológico de Monterrey, México. Recuperado de https://observatorio. itesm. mx/edu-news/2017/10/13/aprendizaje-hibrido-el- futuro-de-laeducacion-superior
Gutiérrez, J., De la Puente, G., Martínez, A., y Piña, E. (2012). Aprendizaje basado en problemas: un camino para aprender a aprender. Universidad Nacional autónoma de México. Coyoacán, México: Comité Editorial del Colegio de Ciencias y Humanidades. DOI: https://doi.org/10.22201/cch.9786070239021p.2007
Guzmán, Y., Lima, N., y Meza, J. (2017). Diseño y confiabilidad de una rúbrica para evaluar infografías didácticas. Enseñanza & Teaching, núm.35, pp. 17-36. DOI: https://doi.org/10.14201/et20173521736
Instituto Politécnico Nacional (2020). Plan de inicio del semestre 21-1 en línea del instituto politécnico nacional. https://www.encb.ipn.mx/assets/files/encb/docs/planVirtual/plan-inicio-semestre- 21-1-en-linea-IPN.pdf
Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (2014). ABP en Ingeniería y Ciencias exactas. http://sitios.itesm.mx/va/diie/tecnicasdidacticas/2a.htm
López, J.C. (s.f.). La taxonomía de Bloom y sus actualizaciones. Recuperado de: http://www.eduteka.org/TaxonomiaBloomCuadro.php3
Meinardi, E. (2010). ¿Cómo enseñar ciencias? En E. Meinardi Apellidos editor (Ed.), Educar en Ciencias (pp. 95-129).
Mora, C. (2005). Enseñanza problémica de la física. Sinéctica, núm.27, pp. 1-10.
Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (2020). El impacto del COVID-19 en la educación – Información del Panorama de la Educación (Education at a Glance) 2020. Recuperado de: https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/EAG2020_COVID%20Brochure%2 0ES.pdf
Pardo, H. y Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Barcelona: Outliers School. Recuperado de: https://outliersschool.net/wp- content/uploads/2020/05/Expandir_la_universidad.pdf
Praxis Framwork (2019). El ciclo de Shewhart. https://www.praxisframework.org/es/library/shewhart-cycle
QuestionPro (2021). Calculadora de tamaño de muestra para tu investigación.https://www.questionpro.com/es/calculadora-de-muestra.htmlas
Real Academia Española. (2020). Diccionario de la lengua española. Consultado en: https://dle.rae.es/presencialidad
Ramos, D. (2 de julio de 2020) Coronateaching ¿síndrome o nueva oportunidad para la reflexión? i/ii (2020). UNESCO-IESALC. https://www.iesalc.unesco.org/2020/07/02/coronateaching-sindrome-o-nueva- oportunidad-para-la-reflexion-i-ii/#.YNjgGOgzbIU
Ríos, C. (4 de febrero de 2021).” Desertaron más de 23 mil alumnos del Politécnico”. Milenio. https://www.milenio.com/politica/comunidad/desertaron-mas-de-23-mil- alumnos-del-politecnico
Román, J. (20 de mayo del 2020). “IPN sancionará a docentes que no den clases virtuales durante pandemia”. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/ultimas/sociedad/2020/05/20/ipn-sancionara-a- docentes-que-no-den-clases-virtuales-durante-pandemia-3165.html
Roney, C., Menjíva, E., & Morales, H. (2015). Elaboración de infografías: hacia el desarrollo de competencias del siglo XXI. Diá-logos, núm. 15, vol. 1, pp. 23-37. DOI: 10.5377/dialogos.v0i15.2207
Santo, M., y Lecumberry, G. (2005). El proceso de medición: análisis y comunicación de datos experimentales. Río Cuarto: Universidad Nacional de Río Cuarto.
Subdirección de Servicios Educativos e Integración Social de la ESIQIE. (s.f.). En Facebook [Página de Facebook]. Recuperado 25 de junio del 2020, de https://es-la.facebook.com/pages/category/Community-College/Sseis_esiqie- 422539851156484/
Triviño, P. Ramírez, L. Iborra, F. y Sarrias, R. (2018). Infografías como recurso didáctico en clases de ingeniería. https://indoc.uca.es/articulos/sol-201800111877-tra.pdf
Universidad Complutense de Madrid (s.f.). Infografías Científicas Innovación Educativa. Disponible en: https://www.ucm.es/infografias/ Fecha de consulta [4 de junio del 2021].
World Economic Forum. (2020). The Future of Jobs Report 2020. World Economic Forum, Geneva, Switzerland.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.