Presentation

Learning to live together and living together to learn: Possibilities in a troubled world

Authors

  • Verónica López
  • Claudia Arufe

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0057-001

Abstract

Learning and coexistence are a social binomial that acquires particular configurations according to the spatio-temporal context in which they take place: one learns to coexist, but, at the same time, one also coexists to learn. The socio-educational phenomena built in this binary relationship is influenced by micro and macro-factors, in an increasingly interconnected world. Therefore, any attempt to understand, intervene, or transform this phenomena will unquestionably consider these factors.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica López

Doctora en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid, España. Académica de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Directora del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva y PACES. Líneas de investigación: aprendizaje escolar, desarrollo emocional de niños, niñas y adolescentes, y convivencia escolar.

Claudia Arufe

Doctora en Estudios Iberoamericanos por la Universidad Complutense de Madrid, España. Profesora e investigadora del ITESO. Líneas de investigación: derechos humanos de niñas, niños y adolescentes, convivencia y gestión del conocimiento, organización familiar de vida cotidiana en el contexto urbano y su impacto en la infancia media, desarrollo de la capacidad de agencia y reconfiguración emocional en adictos en proceso de rehabilitación.

Published

2021-07-05