Metacognición y tecnologías de la información y la comunicación: coincidencias e inconsistencias en la investigación
Keywords:
metacognición, tecnologías de la información y la comunicación, estado del conocimientoAbstract
Los sistemas escolares se enfrentan a exigencias del siglo XXI y las habilidades metacognitivas merecen una atención especial en este proceso vertiginoso de integración de las tecnologías en el ámbito educativo. En este trabajo analizamos trece estudios investigativos de acceso abierto para clarificar la perspectiva de indagación hacia la implicación cognitiva del estudiante en ambientes de aprendizaje mediados por tecnología. Las palabras clave de los trabajos mencionan la metacognición y las tecnologías de la información y la comunicación, las cuales fueron examinadas según el tipo de estudio, la población participante, los objetivos y la fundamentación teórica. A partir de esta revisión, visualizamos tentativamente una delimitación borrosa y una vinculación con términos como autorregulación y motivación. Aunque no existe consenso sobre cuándo se acuñó el término metacognición, ha prevalecido en la evolución de los estudios de ámbito educativo sin fraguar alguna teoría que lo estructure y profundice, sobre todo que apoye la sistematización científica en la relación metacognición y tecnologías de la información y la comunicación. Una aproximación a la metacognición implica la revisión de estudios acerca de la autorregulación académica.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.