Ethical dilemmas expressed by academics from the National Autonomous University of México

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0054-009

Keywords:

ethical dilemmas, academics, graduate programs, research

Abstract

As part of the Study about the Excellence of the Graduate Professors in the National Au- tonomous University of Mexico, we applied an interview guide to 21 academics in 2018. We will present the answers to the question: In your research projects have you encoun- ter dilemmatic situations? In the first part of the article, we included theoretical aspects about what are moral dilemmas?, dilemmas are generated by the confrontation among different ethical conceptions, specification and balance procedures, moral justification, problems of moral content, diverse models to be able to take moral decisions, attitudes that can be avoided, professional dilemmas and emotions in the development of moral judgement. In the second part we present the twelve categories that were constructed from the answers to the open question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Hirsch Adler, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctora en Sociología por la UNAM. Investigadora en el Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de la UNAM. Líneas de investigación: ética profesional, educación y valores, y formación de profesores universitarios. Correo electrónico: hirsch@unam.mx

References

Acosta, A. (2014). Gobierno y gobernanza de la universidad: el debate emergente. En H. Casanova y R. Rodríguez (coords.). Bordón, Revista de Pedagogía, Madrid, Sociedad Española de Pedagogía, vol. 66, núm. 1, pp. 31-44. doi: 1013042/bordon.2014.66102.

Aluja, M. y Birke, A. (2004). Panorama general sobre los principios éticos aplicables a la investigación científica y la educación superior. En M. Aluja y A. Birke. El papel de la ética en la investigación científica y la educación superior (pp. 145-180). México: Fondo de Cultura Económica/Academia Mexicana de Ciencias,.

Altarejos, F. (1998). La docencia como profesión asistencial. En F. Altarejos, J. A. Ibáñez- Martín, J. A. Jordán y G. Jover. Ética docente: elementos para una deontología profesional (pp. 19-50). Barcelona: Editorial Ariel.

Beauchamp, T. (2005). The nature of applied ethics. En R. G. Frey & C. Heath (eds.). A companion to applied ethics (pp. 1-15). Reino Unido: Blackwell Publishing Ltd.

Beauchamp, T. & Childress, J. (2019). Principles of biomedical ethics (8a. ed.). Nueva York: Oxford University Press.

Beauchamp, T. & Childress, J. (2013). Principles of biomedical ethics (7a. ed.). Nueva York: Oxford University Press.

Beauchamp, T. & Childress, J. (2001). Principles of biomedical ethics (5a. ed.). Nueva York: Oxford University Press.

Bedoya, N., Manacel, E. y Romero, W. H. (2015). Las emociones en el desarrollo del juicio moral, en perspectiva de educación filosófica. Análisis, Revista Colombiana de Humanidades, vol. 47, núm. 86, pp. 103-118. Recuperado de www.redalyc.org/artiuclo.oa?id=515551481005.

Bermejo, F. (2002). La ética del trabajo social. Bilbao, España: Desclée de Brouwer, SA.

Bird, S. (2014) Socially responsible science is more than “good science”. JMBE Journal of Microbiology & Biology Education, vol. 15, núm. 2, pp. 169-172. Recuperado de https: //www.ncbi.nih.gov/pmc/articles/PMC4278471/

Callahan, J. (ed.) (1988). Ethical issues in professional life. Nueva York: Oxford University Press.

Cobo, J. M. (2001). Ética profesional en ciencias humanas y sociales. Madrid, España: Huerga y Fierro Editores, SL.

Coffey, A. y Atkinson, P. (2003). Los conceptos y la codificación. En A. Coffey y P. Atkinson. Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación (pp. 31-63). Colombia: Contus, Editorial Universidad de Antioquia.

Davis, A. (2005). Moral dilemmas. En R. G. Frey & C. Heath (eds.) A companion to applied ethics (pp. 487-497). Reino Unido: Blackwell Publishing Ltd.

Fernández-Cruz, M. y Romero, A. (2010). Indicadores de excelencia docente en la Universidad de Granada. Revista Portuguesa de Pedagogía, vol. 44, núm. 1, pp. 83-117. doi: 10.14195/1647-8614_44-1_4

Guil, A. (2007). Docentes e investigadoras en las universidades españolas: visibilizando techos de cristal. Revista de Investigación Educativa, vol. 25, núm. 1, pp. 11-113. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/41570427_Docentes_e_Investigadoras_en_ las_universidades_españolas_Visibilizando_techos_de-cristal Hirsch, A. (2011a). Dilemas éticos que enfrentan los egresados de posgrado de la Universidad Nacional Autónoma de México según los coordinadores de los programas. En A. Hirsch y R. López Zavala (coords.). Ética y valores profesionales. Trece experiencias de investigación universitaria en México (pp. 49-81). Universidad Autónoma de Sinaloa/Universidad Iberoamericana Puebla/Universidad Autónoma de Tamaulipas/Universidad Autónoma del Estado de Morelos/Universidad Autónoma de Yucatán/Universidad de Monterrey.

Hirsch, A. (julio-diciembre, 2011b). Dilemas, tensiones y contradicciones en la conducta ética de los profesores. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, núm. 37. Recuperado de http://www.sinectica.iteso.mx/index.php?cur=37&art=37_00.

Hirsch, A., Navia, C. y Pérez Castro, J. (junio, 2014). Professional ethical dilemmas in universities in Spain and in Mexico. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education, vol. 5, núm. 2, pp. 1657-1661.

Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones, Bilbao, España: Editorial Desclée de Brouwer, SA.

Jover, G. (1995). Líneas de desarrollo y fundamentación en el campo de la deontología de las profesiones educativas. Teoría de la Educación, Revista Interuniversitaria, vol. 7, pp. 137-152.

Mertzman, R. & Madsen, P. (1999). Introduction to professional ethics. En Valores para el ejercicio profesional (pp. 119-126). Monterrey: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, Centro de Valores Éticos.

Nussbaum, M. (2008). Paisajes del pensamiento. La inteligencia de las emociones. Barcelona, España: Ediciones Paidós Ibérica, SA.

Pérez-Pérez, C. y Vázquez, V. (2019). Las universidades en la sociedad del conocimiento: el reto de enseñar a aprender a lo largo de toda la vida. En M. Musaio & R. Sanz (eds.). Sfide educative e riflessione pedagogica internazionale (pp. 119-133). Milano: EDUCatt.

Public Responsibility in Medicine and Research (2019). Core values. Recuperado de https://www.primr.org/about/mission

Shamoo, A. & Resnik, D. (2015). Chapter 11: The protection of human subjects in research. En A. Shamoo & D. Resnik. Responsible conduct of research (pp. 237-282) (3a. ed.). Nueva York: Oxford University Press.

Published

2020-02-28