Promoting literacity in the first year of university life (LAE-UPN)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0056-012

Keywords:

Academic literacy, savoire, higher education, accompanying practices

Abstract

This work analyzes the experience of an accompaniment practices program based in a sociocultural perspective of academic literacy and its effects in the formative trajectory of first-year higher education students. Accompaniment experience is articulated with biographical narrative research and pedagogical tact, writers record the conscious becoming of two students in the training process around academic writing linked to specific fields of knowledge. The work is based on a qualitative perspective, methodologically exposes the intervention and writing strategies in accompaniment practices to document formative trajectories that empower students as active agents around language (orality, reading and writing) in higher education. Finally, authors present some reflections around the role of institutional accompaniment conditions to transform students in authors or their own words.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Antonio Serrano Castañeda, Universidad Pedagógica Nacional

Doctor en Pedagogía por la Universidad de Barcelona. Profesor de la Universidad Pedagógica Nacional adscrito al área académica 1: Política educativa, procesos institucionales y gestión. Integrante del cuerpo académico consolidado Prácticas institucionales y constitución del sujeto en educación. Miembro del SNI-Conacyt. Líneas de investigación: currículo, formación docente, investigación narrativa, literacidad académica.

Lorena del Socorro Chavira Álvarez, Universidad Pedagógica Nacional

Maestra en Desarrollo Educativo en la línea de Prácticas Institucionales y Formación Docente. Estudiante del doctorado en Educación de la Universidad Pedagógica Nacional. Líneas de investigación: metodologías globalizadas, investigación narrativa, prácticas de literacidad académica.

Juan Mario Ramos Morales, Universidad Pedagógica Nacional

Doctor en Ciencias Administrativas por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Profesor de la Universidad Pedagógica Nacional adscrito al área académica 1: Política educativa, procesos institucionales y gestión. Integrante del cuerpo académico consolidado Prácticas institucionales y constitución del sujeto en educación. Miembro del SNI-Conacyt. Líneas de investigación: prácticas profesionales, prácticas de formación, prácticas de acompañamiento, investigación biográfico-narrativa.

References

Alvarado, M. (2012). Escritura e invención en la escuela. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Barton, D. & Hamilton, M. (1999). Literacy practices. En D. Barton, M. Hamilton & R. Ivanic (eds.) Situated literacies. Reading and writing in context (pp. 7-15). Londres/Nueva York: Routledge.
Beillerot, J. (1998). Deseo, deseo de saber, deseo de aprender. En J. Beillerot, C. Blanchard-Laville y N. Mosconi. Saber y relación con el saber (pp. 135-157). Buenos Aires: Paidós.
Berger, P. y Luckmann, T. (1986). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Brockbanck, A y McGill, I. (2002). Aprendizaje reflexivo en la educación superior. Madrid: Morata.
Bruner, J. (2006). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza Editorial.
Carlino, P. (2012). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Carlino, P. (2002). ¿Quién debe ocuparse de enseñar a leer y a escribir en la universidad? Tutorías, simulacros de examen y síntesis de clases en humanidades. Lectura y vida. Revista Latinoamericana de lectura, vol. 23, núm. 1, pp. 6-14. Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a23n1/23_01_Carlino.pdf
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Barcelona: Anagrama.
Crovi, D. (2002). Sociedad de la información y el conocimiento. Entre el optimismo y la desesperanza. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, vol. XLV, núm. 185, pp. 13-33. http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2002.185.48317
Cummins, J. (2010). Alfabetización bilingüe y empoderamiento (Trad. Gregorio Hernández-Zamora). En G. Hernández (Ed.). Sobre la lectura y la escritura en la educación básica. Antología breve para maestros (pp. 15-24). Ciudad de México: Dialoga, Profesionales en Educación, SC (reimpreso de Literacy and Biliteracy for Spanish-Speaking Students, pp. 9-25, por J. Villamil & A. F. Ada. The power 15 of two languages. Nueva York: Macmillan/McGraw-Hill, pp. 9-25).
Delory-Momberger, C. (2009). Biografía y educación. Figuras del individuo-proyecto. Buenos Aires: FFyL-UBA-FLACSO.
Dussel, I. y Caruso, M. (1999). La invención del aula. Una genealogía de las formas de enseñar. Buenos Aires: Santillana.
Ferrater, J. (1965). Diccionario de filosofía. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Gee, J., Hull, G. y Lankshear, C. (2010). Teoría sociocultural de la lectura/escritura (trad. Gregorio Hernández-Zamora). En G. Hernández (ed.). Sobre la lectura y la escritura en la educación básica. Antología breve para maestros (pp. 12-14). Ciudad de México: Dialoga, Profesionales en Educación, SC (reimpreso de J. P. Gee, G. Hull y C. Lankshear [1996]. The New Work Order. Boulder: Westview Press, pp. 1-6.)
Gusdorf, G. (1991). Les écritures du moi. Lignes de vie 1. París: Odile Jacob.
Heath, S. y Mangiola, L. (2010). Children of promise: Literate activity in linguistically and culturally diverse classrooms. Washington: American Educational Research Association.
Hernández, G. (2018). Desarrollo ideológico-cultural y apropiación del discurso académico entre estudiantes universitarios. Revista Española de Lingüística Aplicada, vol. 18, núm. 4, pp. 771-798. http://dx.doi.org/10.1590/1984-6398201812989
http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/11759
Hernández, G. (2016). Literacidad académica. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Hernández, G. (2014). Cultura escrita en espacios no escolares. En A. Carrasco y G. López-Bonilla (coords.). Lenguaje y educación. Temas de investigación educativa en México. Serie: lenguaje, educación e innovación (LEI). Libros digitales de acceso libre (pp. 241-286). Ciudad de México: Fundación SM. Recuperado de http://ideamex.com.mx/sites/default/files/pdf/lenguaje_educacion.pdf
Hernández, G. (2010). ¿Qué significa enseñar y aprender el español? En G. Hernández. Sobre la lectura y la escritura en la educación básica. Antología breve para maestros (pp. 28-31). Ciudad de México: Dialoga, Profesionales en Educación, SC.
Hernández, G. (1997). ¿Qué leen y escriben los adolescentes en la escuela secundaria? En G. Waldegg y D. Block (coords.). Estudios en didáctica (pp. 76-90). Ciudad de México: COMIE/Editorial Iberoamérica.
Jackson, P. (1991). La vida en las aulas. Madrid: Morata.
Kalman, J. (1999). La alfabetización desde una perspectiva social: los evangelistas en la plaza de Santo Domingo. En E. Remedi (coord.). Encuentro de investigación educativa 95-98 (pp. 55-81). Ciudad de México: Departamento de Investigaciones Educativas/Plaza y Valdés Editores.
López, F. (2011). El giro lingüístico de la filosofía y la historiografía contemporánea. Revista Mañongo, vol. XIX, núm. 37, julio-diciembre, pp.189-213. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/postgrado/manongo37/art09.pdf
López-Bonilla, G. y Pérez, C. (2014). Debates actuales en torno a los conceptos “alfabetización”, “cultura escrita” y “literacidad”. En A. Carrasco y G. López-Bonilla (coords.). Lenguaje y educación. Temas de investigación educativa en México. Serie: lenguaje, educación e innovación (LEI). Libros digitales de acceso libre (pp. 23-49). Ciudad de México: Fundación SM. Recuperado de http://ideamex.com.mx/sites/default/files/pdf/lenguaje_educacion.pdf
Martín, M. (1976). Mediación. En S. del Campo (dir.). Diccionario de Ciencias Sociales (pp. 179-184). Madrid: Instituto de Estudios Políticos
Pineau, P. (1999). Premisas básicas de la escolarización como construcción moderna que construyó la modernidad. Revista de Estudios del Currículum, vol. 2, núm. 1, enero, pp. 39-61.
Puiggrós, A. (2019). La escuela, plataforma de la patria. Buenos Aires: UNIPE-Editorial Universitaria/CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191205024740/La-escuela.pdf
Reynolds, L. y Herman-Kinney, N. (2003). Handbook of Symbolic Interactionism. Oxford: Altamira
Rockwell, E. (2000). La otra diversidad: historias múltiples de apropiación de la escritura. DiversCité Langues. En Ligne, vol. V. Recuperado de https://www.teluq.ca/diverscite/SecArtic/Arts/2000/rockwell/txt.htm
Serrano, J. A. (2019). Documentación narrativa de experiencias pedagógicas: un punto de vista de la teoría de la indagación. En J. A. Serrano (coord.). Documentación de experiencias pedagógicas: Argentina, Brasil, México. Simposio llevado a cabo en el XV Congreso Nacional de Investigación Educativa, noviembre. Acapulco, Guerrero, México. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v15/doc/2706.pdf
Serrano, J. A., Chavira, L., Pozos, E. y Rodríguez, Z. (2019). Alfabetización académica en la licenciatura en Administración Educativa. En D. Cevallos, G. Cordero e I. Alcívar. Buenas prácticas en educación superior. Monographies & aproximacions, núm. 9 (pp. 10-22). Valencia: Institut de Creativitat i Innovacions educatives de la Universitat de Valencia.
Silva, M. (2015). La importancia del primer año universitario: de la teoría a la práctica. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.
Simmons, H. (2011). El estudio de casos: teoría y práctica. Madrid: Morata.
Street, B. (2013). Social literacies. Critical approaches to literacy in development, Ethnography and education. Londres: Routledge.
Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona: Paidós.
Van Manen, M. (2003) Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.
Zambrano, A. (2015). Relación con el saber: fundamentos de una teoría en ciencias de la educación. Educere, vol. 19, núm. 62, enero-abril, pp. 57-68. Recuperado de http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/11759

Published

2021-04-19