Presentation

Literacy experiences in a complex world: from theory to practice, from practice to theory

Authors

  • Gregorio Hernández Zamora
  • Giannina Olivieri Pacheco
  • Mónica María Márquez Hermosillo

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0056-001

Abstract

The term literacidad has been used in Spanish as a substitute for the traditionally used literacy, alphabetize or reading-writing concepts. Although the term it´s not commonly used in all Spanish-speaking academic fields, several authors propose it, considering that it opens up a broader and useful panorama to understand the realities of the use of language in a dynamic society. Literacidad, translation of the English term literacy, involves elements such as the social values ​​of authors and readers, the socio-cultural context in which they are registered, the sense of representation of the world that is built around the text, as well as the mediation processes that help to articulate an oral and/or written speech.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gregorio Hernández Zamora

Doctor en Lengua y Cultura Escrita por la Universidad de California en Berkeley. Profesor-investigador en la Universidad Autónoma Metropolitana. Pertenece al Grupo Latinoamericano de Especialistas en Alfabetización y Cultura Escrita y al Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Líneas de investigación: conexiones entre lengua, cultura y cognición, con especial enfoque en cuestiones de desigualdad educativa, brechas en el aprendizaje y el funcionamiento de los discursos dominantes en educación.

Giannina Olivieri Pacheco

Doctora en Educación por la Universidad de Sevilla y en Historia por la Universidad Católica Andrés Bello, Venezuela. Directora de la Escuela de Letras de la Universidad Católica Andrés Bello. Participa en el proyecto de investigación “Artefactos culturales que favorecen el desarrollo de las competencias de literacidad” en el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO). Líneas de investigación: enseñanza de la lengua, análisis del discurso e historia política venezolana.

Mónica María Márquez Hermosillo

Doctora en Innovación Educativa por el Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey. Directora de Información Académica del ITESO. Líneas de investigación: literacidad, lectura y escritura, tecnologías para el aprendizaje e innovación educativa.

Published

2021-01-11