Dialogical literary gathering in hybrid environments: Reading and emotional support of adolescents in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-012Keywords:
affectivity, secondary education, reading, pedagogical practiceAbstract
The objective of this work is to study the potential of dialogic literary gatherings as a hybrid space for linguistic learning and personal growth of adolescents and young people who found themselves in confinement due to the global health crisis. This work subscribes to the post-modern paradigm and resorts to the bibliographic and hermeneutical analysis of the voices of the participants. The instruments used are (1) the Knowledge Monitoring Sheet, Risk Perceptions, Preventive Behaviors and Public Confidence in the Current Coronavirus Outbreak Snapshot Monitoring produced by the World Health Organization European Regional Office, and (2) the BarOn model adjusted by García, Hurtado, Quintero, Rivera & Ureña (2018). The techniques of participant observation, focus group, and in-depth interviews were administered to collect the voices of the participants regarding the emotions experienced during the COVID19 pandemic. The variation observed in the results supports the thesis of the significance and coherence of the arguments made by the participants in hybrid education processes. This can contribute to linguistic learning and the emotional containment of students of adolescence and youth ages subjected to contexts of social risk.
Downloads
References
Acuña, M. (2020). Educación híbrida: transformando la educación tradicional. https://www.evirtualplus.com/educacion-hibrida/
Aguilar Ródenas, C., Olea, M. J., Padrós Cuxart, M. y Pulido, M.A. (2010). Lectura dialógica y transformación en las comunidades de aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 24, núm. 1, pp. 31-44. https://www.redalyc.org/pdf/274/27419180003.pdf
Aguilera, A., Prados, M. M. y Gómez del Castillo, M. T. (2015). La experiencia del voluntariado universitario en las tertulias dialógicas de las comunidades de aprendizaje. REDU –Revista de Docencia Universitaria, vol. 13, núm. 2, pp. 249-267. https://m.riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/137674/Aguilera%3bPrados%3bG%c3%b3mez%20-%20La%20experiencia%20del%20voluntariado%20universitario%20en%20las%20tertulias%20dial%c3%b3gicas....pdf?sequence=1&isAllowed=y
Álvarez-Marinelli, H., Arias-Ortiz, E., Bergamaschi, A., López-Sánchez, Á., Noli, A., Ortiz Guerrero, M., Pérez-Alfaro, M., Rieble-Aubourg, S., Rivera, M. C., Scannone, R., Vásquez, M. y Viteri, A. (2020). La educación en tiempos del coronavirus: los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. Inter-American Development Bank. https://doi.org/10.18235/0002337
Álvarez, P., García-Carrión, R., Puigvert, L., Pulido, C. & Schubert, T. (2018). Beyond the walls: The social reintegration of prisoners through the dialogic reading of classic universal literature in prison. Offender therapy and comparative criminology, vol. 62, núm. 4, pp. 1043-1061. https://doi.org/10.1177/0306624X16672864
Álvarez, S. M. (2020). El desafío de repensar la universidad en la era digital. Cuadernos Universitarios, vol. 13, núm. XIII, pp. 09-26. http://revistas.ucasal.edu.ar/index.php/CU/article/view/297
Arias, W. (2016). Inteligencia emocional y estrategias metacognitivas en estudiantes de psicología de una universidad privada de Arequipa. Acta Psicológica Peruana, vol. 1, núm. 2, pp. 353-378. http://revistas.autonoma.edu.pe/index.php/ACPP/article/view/15/12
Arias Ortiz, E., Brechner, M., Pérez Alfaro, M. y Vásquez, M. (2020). De la educación a distancia a la híbrida: 4 elementos clave para hacerla realidad. En 2 Hablemos de Política Educativa América Latina y el Caribe División de Educación-Sector Social. http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/bid-hablemos-de-politica-educativa-2-de-la-educacion-a-distancia-a-la-hibrida.pdf
Battro, A. M., Fischer, K. W. y Léna, P. J. (2016). El cerebro educado: ensayos sobre la neuroeducación. España: Gedisa.
Ben-David, Y. & Pollack, S. (2019). Collaborative, multi-perspective historical writing: The explanatory power of a dialog. Frame. Dialogic Pedagogy, vol. 7, núm. 1, pp. 89-100. https://doi.org/10.5195/dpj.2019.245
Berniz, K. & Miller, A. (2017). English language support: A dialogical multi-literacies approach to teaching students from CALD backgrounds. Journal of Pedagogy, vol. 8, núm. 2, pp. 101-120. https://doi.org/10.1515/jped-2017-0011
Boyes, E, y Villafuerte-Holguín, J. (2018). Competencia comunicacional para potenciar el proceso enseñanza-aprendizaje en clínica odontológica. Ciencia Odontológica, vol. 15, núm. 2, pp. 35-50. http://produccioncientificaluz.org/index.php/cienciao/article/view/24617
Bonilla, R. E., Moreno, A. K. y Soler, R. N. (2017). El sentido y el significado atribuido a las emociones por el profesorado en formación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Contextos Educativos: Revista de Educación, vol. 20, núm. 1, pp. 77-93. http://doi.org/10.18172/con.2998
Cantó-Milà, N., Gonzàlez, R., Martínez, M. y Swen, S. (2021). Distanciamiento social y COVID-19. Distancias y proximidades desde una perspectiva relacional. Revista de Estudios Sociales, vol. 78, núm. 1, pp. 75-92. https://doi.org/10.7440/res78.2021.05
Cejudo, J., López Delgado, M. L. y Rubio, M. J. (2016). Inteligencia emocional y resiliencia: su influencia en la satisfacción con la vida en estudiantes universitarios. Anuario de Psicología, vol. 46, núm. 2, pp. 51-57. https://doi.org/10.1016/j.anpsic.2016.07.001
Contreras, J. y Chapetón, C. (2017). Transforming EFL classroom practices and promoting students’ empowerment: Collaborative learning from a dialogical approach. Issues in Teachers’ Professional Development, vol. 19, núm. 2, pp. 135-149. http://dx.doi.org/10.15446/profile.v19n2.57811
Chocarro de Luis, E. (2013). Las tertulias dialógicas, un recurso didáctico en la formación de docentes. Historia y Comunicación Social, 13 (especial noviembre), pp. 219-229. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44238
De Castro, A. (2014). Comunicación organizacional. Técnicas y estrategias. Ecuador ECOE Ediciones.
Domínguez, K. (2019). Los tipos de comunicación organizacional interna en establecimientos educacionales municipalizados en Chile. Cuadernos de Investigación Educativa, vol. 10, núm. 1, pp. 63-83. http://dx.doi.org/10.18861/cied.2019.10.1.2881
Fainholc, B. (2021). Artículo sobre tecnología educativa apropiada y crítica. Educación híbrida: reflexiones epistemológicas de una innovación en el nivel educativo superior. Observatorio Provincial de Educación Superior, vol. 2, núm. 3, pp. 9-12. http://repositorio.umaza.edu.ar/bitstream/handle/00261/2407/Art%C3%ADculo%20Sobre%20Tecnolog%C3%ADa%20N2V3.pdf?sequence=1
Fernández, P., Ruiz, D., Salguero, J. M., Palomera, R. y Extremera, N. (2018). La relación del test de inteligencia emocional de la Fundación Botín (TIEFBA) con el ajuste personal y escolar de adolescentes españoles. Revista de Psicodidáctica, vol. 23, núm. 1, pp. 1-8. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.07.001
Flecha, R. (2015). Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe. Berlín: Springer.
Flecha, R. y Álvarez, P. (2016). Fomentando el aprendizaje y la solidaridad entre el alumnado a través de la lectura de clásicos de la literatura universal: el caso de las tertulias literarias dialógicas. Lenguaje y Sociedad, vol. 13, núm. 1, pp. 1-19. http://dx.doi.org/10.19137/els-2016-131302
Foncillas, M., Santiago-Garabieta, M. y Tellado, I. (2020). Análisis de las tertulias literarias dialógicas en educación primaria: un estudio de caso a través de las voces y dibujos argumentados del alumnado. Multidisciplinary Journal of Educational Research, vol. 10, núm. 3, pp. 205-225. https://doi.org/10.447/remie.2020.5645
Fullan, M., Quinn, J., Drummy, M. & Gardner, M. (2020). Education reimagined: The future of learning. A collaborative position paper between new pedagogies for deep learning and Microsoft Education. https://edudownloads.azureedge.net/msdownloads/Microsoft-EducationReimagined-Paper.pdf
García, C., Gairal, R., Munté, A. & Plaja, T. (2018). Dialogic literary gatherings and out-of-home childcare: Creation of new meanings through classic literature. Child & Family Social Work, vol. 23, núm. 1, pp. 62-70. https://doi.org/10.1111/cfs.12384
García-Carrión, R., Martínez-de-la-Hidalga, Z. y Villardón-Gallego, L. (2016). Tertulias literarias dialógicas: herramienta para una educación de éxito. Revista Padres y Maestros, vol. 367, núm. 1, pp. 42-47.
García-Carrión, R., Villardón-Gallego, L., Martínez-de-la-Hidalga, Z. & Marauri, J. (2020). Exploring the impact of dialogic literary gatherings on students’ Relationships with a communicative approach. Qualitative Inquiry, vol. 26, núm. 8-9, pp. 996-1002. https://doi.org/10.1177/1077800420938879
García, C., Padrós, M., Mondéjar, E. & Villarejo, B. (2017). The other women in dialogic literary gatherings. Research on Ageing and Social Policy, vol. 5, núm. 2, pp. 181-202. https://doi.org/10.4471/rasp.2017.2660
García, M., Hurtado, P., Quintero, D., Rivera, A. y Ureña, Y. (2018). La gestión de las emociones, una necesidad en el contexto educativo y en la formación profesional. Revista Espacios, vol. 39, núm. 49, pp. 1-13. Recuperado de: http://www.1.revistaespacios.com/a18v39n49/a18v39n49p08.pdf
Gkantona, G. (2019). Creating space for happiness to emerge: The processes of emotional change in the dialogical stage M. Journal of Guidance & Counselling, vol. 47, núm. 2, pp. 190-199. https://doi.org/10.1080/03069885.2018.1478059
Guaman, R., Villareal, Ángel. y Cedeño, E. (2020). La educación híbrida como alternativa frente al Covid -19 en el Ecuador. Revista de Investigación Científica TSE ́DE, vol. 3, núm. 1, pp. 134-147. http://tsachila.edu.ec/ojs/index.php/TSEDE/article/view/27
Guzmán, S. (2019). La tertulia literaria dialógica una estrategia didáctica para disminuir el nivel de ansiedad en un grupo de estudiantes del PEUL al expresarse oralmente en inglés. Trabajo de titulación. Universidad Libre, Facultad de Ciencias de la Educación. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/17770
Hamston, J. (2006), Bakhtin’s theory of dialogue: A construct for pedagogy, methodology and analysis. The Australian Educational Researcher, vol. 33, núm. 1, pp. 55-74. https://doi.org/10.1007/BF03246281
Henry, A. (2019). A drama of selves: Investigating teacher identity development from dialogical and complexity perspectives. Studies in Second Language Learning and Teaching, vol. 9, núm. 2, pp. 263-285. https://orcid.org/0000-0001-7789-9032
Hodges, Ch., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://www.researchgate.net/publication/340535196_The_Difference_Between_Emergency_Remote_Teaching_and_Online_Learning
Huatay, M. (2018). Relación entre la comunicación interna y el clima organizacional en los trabajadores del Comité de Administración del Fondo Educativo, Callao 2017. Trabajo de fin de carrera. Universidad Cesar Vallejo, Perú.
Ivancevich, J. (1997). Gestión, calidad y competitividad. España: McGraw-Hill.
Lawrence, P. (2019). Dialogical agency: Children's interactions with human and more-than-human. European Early Childhood Ed. R. Journal, vol. 27, núm. 3, pp. 318-333. https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1600802
Llongueras-Aparicio, A. y Casas-Pardo, J. A. (2019). Teachers in retreat: The teacher as a dialogical self and the risks of an excessive formalization of its role. Educational Philosophy and Theory, vol. 51, núm. 10, pp. 1042-1050. http://dx.doi.org/10.1080/00131857.2018.1519700
López de Aguileta, G. L. (2019). Developing school-relevant language and literacy skills through dialogic literary gatherings. International Journal of Educational Psychology, vol. 8, núm. 1, pp. 51-71. https://doi.org/10.17583/ijep.2019.4028
López Fernández, C. (2015). Inteligencia emocional y relaciones interpersonales en los estudiantes de enfermería. Educación Médica, vol. 16, núm. 1, pp. 83-92 https://daneshyari.com/article/preview/3323809.pdf.
Manríquez, L. (2014). Algunos códigos curriculares de la actual enseñanza básica chilena. Revista Estudios Pedagógicos, vol. 40, núm. 2, pp. 427-440. https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000300025
Marauri Ceballos J., Villarejo Carballido, B. y García Carrión, R. (2020). Las tertulias teológicas dialógicas en educación primaria: aprendizaje y enseñanza de la religión en un espacio dialógico. Social and Education History, vol. 9, núm. 2, pp. 201-223. https://doi.org/10.17583/hse.2020.4914
Mercer, N., Hargreaves, L. y García-Carrión, R. (2016). Aprendizaje e interacciones en el aula. Barcelona: Hipatia Editorial.
Nageotte, N. & Buck, G. (2020). Transitioning to teaching science in higher education: Exploring informal dialogical approaches to teaching in a formal educational setting. Studying Teacher Education, vol. 16, núm. 1, pp. 105-122.
https://doi.org/10.1080/17425964.2019.1690443
Pulido, C. y Zepa, B. (2010). La interpretación interactiva de los textos a través de las lecturas literarias dialógicas. Signos, vol. 43, núm. 2, pp. 279-294. https://scielo.conicyt.cl/pdf/signos/v43s2/a03.pdf
Ríos, Y. (2021). La enseñanza post pandemia: retos y tendencias de la educación híbrida. Revista Plus Economía, vol. 9, núm. 2, pp. 107-112. http://pluseconomia.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/504
Robbins, S. y Judge, T. (2009). Comportamiento organizacional (13 ed.). Ciudad de México: Pearson Educación.
Rodríguez, J. (2012). Tendencias pedagógicas. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/304547
Ruedas, M., Ríos, M. y Nieves, F. (2009). Hermenéutica: la roca que rompe el espejo. Investigación y Postgrado, vol. 24, núm. 2, pp. 181-201. https://www.redalyc.org/pdf/658/65817287009.pdf 17.marzo,2022
Ruhalahti, S., Korhonen, A. & Rasi, P. (2017). Authentic, dialogical knowledge construction: A blended and mobile teacher education prog. Educational Research, vol. 59, núm. 4, pp. 373-390. https://www.learntechlib.org/p/189570/
Saiz, C. y Fernández, S. (2012). Pensamiento crítico y aprendizaje basado en problemas Cotidianos. Revista de Docencia Universitaria, vol. 10, núm. 3, pp. 325-346. https://www.pensamiento-critico.com/archivos/pcriticoabp.pdf
Salceda, M., Vidu, A., Aubert, A. & Roca, E. (2020). Dialogic feminist gatherings: Impact of the preventive socialization of gender-based violence on adolescent girls in out-of-home care. Social Sciences, vol. 9, núm. 8, pp. 138-158. https://doi.org/10.3390/socsci9080138
Salmerón, N. y Villafuerte, J. (2019). Los logros de aprendizaje a partir de la dinamización de las prácticas lectoras dinamización de las prácticas lectoras autores. Refcalie, vol. 7, núm. 1, pp. 143-166. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/viewFile/2925/1791
Saracco, S. (2016). Learning from childhood: Children tell us who they are through online dialogical interaction. International Journal for Transformative Research, vol. 2, núm. 1, pp. 3-8. https://doi.org/10.1515/ijtr-2016-0001
Soler, M. (2015). Biographies of “invisible” people who transform their lives and enhance social transformations through dialogic gatherings. Qualitative Inquiry, vol. 21, núm. 10, pp. 839-842. https://doi.org/10.1177/1077800415614032
Tacca, D. R., Cuarez, R. y Quispe, R. (2020). Habilidades sociales, autoconcepto y autoestima en adolescentes peruanos de educación secundaria. International Journal of Sociology of Education, vol. 9, núm. 3, pp. 293-324. http://doi.org/10.17583/rise.2020.5186
Unesco (2020). La Unesco alerta sobre la necesidad de mayor presencia de conceptos como el conocimiento del mundo, el cambio climático y la equidad de género en los currículos de América Latina y el Caribe. https://es.unesco.org/news/estudio-regional-analisis-curricular-resultados
Viñas, M. (2020). Educación a distancia: herramientas metodológicas aplicadas en bibliotecología. I Seminario de la Realidad Bibliotecológica, 11 de noviembre. Docencia virtual en la educación superior: estrategias para la enseñanza en bibliotecología y ciencias de la información. Lima, Perú. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.13968/ev.13968.pdf
Woo, J. G. (2019). Revisiting the "Analects" for a modern reading of the Confucian dialogical spirit in education. Educational Philosophy and Theory, vol. 51, núm. 11, pp. 1091-1105. https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1501678
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.