Representation, learning approach and effective use of notes in college students

Authors

  • Sandra Espino Datsira
  • Mariana Miras Mestres

Keywords:

notetaking, use of notes, learning approach, higher education, learning

Abstract

The aim of the study is to identify the students’ representation regarding the use made of the class notes and the actual uses made in the context of a specific learning task. These variables are also related to the learning approach. Participants were 55 third-year Psychology bachelor students. The results allow us to identify different types of use both in terms of representation and effective use of notes. Specifically, we identify different profiles of representation of note-taking’s use (as an instrument to gather information vs. as an instrument that allows knowledge construction and learning). It is also possible to identify differences among students by learning approach in both issues analyzed (representation and effective use of notes).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Espino Datsira

Doctora en Psicología de la Educación por la Universidad de Barcelona. Becaria del Programa de Becas Posdoctorales de la UNAM. Sus líneas de investigación abordan la lectura y la escritura como instrumentos de aprendizaje, así como la intervención en los procesos de lectura y escritura académicos.

Mariana Miras Mestres

Doctora en Filosofía y Letras por la Universidad de Barcelona. Profesora emérita de la Facultad de Psicología de la Universidad de Barcelona. Sus líneas de investigación abordan la lectura y la escritura como instrumentos de aprendizaje, así como la intervención en los procesos de lectura y escritura académicos.

References

Como citar este artículo: Espino, S. y Miras, M. (julio-diciembre, 2016). Representación, enfoque de aprendizaje y uso efectivo de los apuntes en estudiantes universitarios. Sinéctica, 47. Recuperado de: https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/646

Published

2016-09-01