Teaching psychology in an innovative way. A report of an experiment

Authors

  • Jesús Carlos Guzmán
  • María Fernanda Martínez Villegas
  • Marcos Evencio Verdejo Manzano (México)

Keywords:

university teaching, psychology teaching, making learning visible, good teaching practices, learner-centered teaching

Abstract

As an alternative to traditional teaching, we present the results of teaching three undergraduate psychology courses which incorporate three educational innovations: a) Making learning visible; b) Best teaching practices and c) Learner-centered teaching. The aim is to prove the effectiveness of teaching by comparing the results obtained at the start of courses (pre-test) with those achieved at the end (post-test) to identify quantitative and qualitative differences in learning. The findings reveal significant differences between pre-test and post-test of less than .05 in the three groups. Almost 66% of all students claimed to have accomplished all their course goals, in addition to acquiring other academic and personal results. The accomplishments are attributed to the teaching methodology used, but limitations are recognized. Although the experiment used psychological content, it may also be used to teach other kinds of subjects. The findings reported provide an example of how a non-traditional approach to teaching can get better results. 

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Author Biographies

Jesús Carlos Guzmán

doctor en Pedagogía por la UNAM. Profesor-investigador del Departamento de Psicología Educativa de la Facultad de Psicología de la UNAM. Coordinador de la maestría en Docencia para la Educación Media Superior. Sus líneas de investigación versan sobre estrategias de enseñanza innovadoras, didáctica de la educación superior, enseñanza de la psicología, educación basada en competencias y evaluación educativa (aprendizajes, docentes y centros educativos).

María Fernanda Martínez Villegas

licenciada en Psicología por la UNAM. Colaboradora en proyectos de investigación en la Facultad de Psicología de la UNAM. Su línea de investigación es la evaluación educativa.

Marcos Evencio Verdejo Manzano (México)

maestro en Tecnología Educativa por la Universidad Autónoma de Estado de Hidalgo. Profesor de la Facultad de Psicología. Colabora en la Unidad para el Desarrollo y Uso Estratégico de Métodos y Materiales de Enseñanza y Apropiación Tecnológica. Sus líneas de investigación versan sobre metodología y análisis de datos en psicología, y aplicación de las TIC en educación superior.

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Published

2017-08-02

Issue

Section

Research articles (open section)