LA INVESTIGACIÓN EN EL CURRÍCULO PARA LA FORMACIÓN DE DOCENTES
Abstract
En la última década hemos sido testigos, los interesados por la educación, de una serie de cambios en diferentes áreas educativas, por ejemplo, el cambio de una concepción tecnocrática del hecho educativo a una de corte crítico, que ha generado una visión diferente del papel que juegan maestros y alumnos en el quehacer del aula, en contraposición a la perspectiva tecnocrática que da al experto el papel principal, y a maestros y alumnos el de ejecutores y receptores pasivos. Ahora hablamos de un maestro que es hacedor y creador del currículo escolar y de estudiantes que procesan y reconstruyen el conocimiento. Otro cambio es el de una educación que sólo daba importancia a los insumos y productos, fundamentada en el conductismo, al de una educación centrada en los procesos. Del mismo modo, se ha dado en el campo de la investigación un cambio de una concepción cuantitativa deductiva a una cualitativa inductiva y la aparición de otros esquemas de investigación. Este movimiento denominado Debate de los paradigmas abre las posibilidades de indagar desde diversas metodologías a la educación.
Downloads
Downloads
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.