The triangle "L" in México: Reading, literature and literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0056-015

Keywords:

reading, literature, literacy, education, Mexico

Abstract

The objective of this article is to propose an articulation of 3 concepts that have been in educational discourse over the years: reading, literature and literacy. It is proposed to start from the concept of literary reading as a pretext for the development of literacy through the intervention in groups of students of basic education (primary, secondary and high school) working with picture books in a contrast proposal between different educational levels. We show partial results of this experience and new approaches to reading and literature are proposed in the dialogue with literacy based on the chronological age, the reading stage and the emotional moment of each student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Teresa Orozco López, Universidad de Guadalajara

Doctora en Humanidades y Artes por la Universidad Autónoma de Zacatecas. Profesora-investigadora en la Universidad de Guadalajara. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores nivel 1. Línea de investigación: lectura y literatura para niñas, niños y jóvenes.

Luis Alberto Pérez Amezcua, Universidad de Guadalajara

Doctor en Humanidades (Literatura) por la Universidad Autónoma Metropolitana. Profesor-investigador en la Universidad de Guadalajara. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores nivel 1. Líneas de investigación: estudios de mitocrítica cultural y estudios de literacidad.

References

Ballester, J. e Ibarra, N. (2009). La enseñanza de la literatura y el pluralismo metodológico. Ocnos, núm. 5, pp. 25-36. Recuperado de http://www.revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/182/162
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.
Cassany, D. y Castellà, J. M. (2010). Aproximaciones a la literacidad crítica. Barcelona: Perspectiva.
Cerrillo, P. (2013). Sobre lectura, literatura y educación. México: Porrúa.
Cerrillo, P. (2007). Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria. Hacia una nueva enseñanza de la literatura. Barcelona: Octaedro.
Colomer, T. (2005). Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela, México: FCE.
Diario Oficial de la Federación (2019). Decreto por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones de los artículos 3o., 31 y 73. Recuperado de https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5560457&fecha=15/05/2019
Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Madrid: Morata.
Gee, J. P. (2004). Oralidad y literacidad: de El pensamiento salvaje a Ways with Words. En V. Zavala, M. Niño-Murcia y P. Ames (eds.). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú. Recuperado de https://www.estudiosdelaescritura.org/uploads/4/7/8/1/47810247/zavala_et_al_2004_escritura_y_sociedad.nuevas_perspectivas.pdf
INEE (2010). México en PISA 2009. Recuperado de https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/Mexico-Pisa-2009-completo.pdf
Jover, G. y Linares, R. (2010). Conversar sobre libros también en las aulas. Libro Abierto, núm. 40. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/sv/web/portal-libro-abierto/fomento-a-la-lectura/-/noticia/detalle/conversar-sobre-libros-tambien-en-las-aulas
Lankshear, C. y Knobel, M. (2008). Nuevos alfabetismos. Su práctica y el aprendizaje en el aula. Barcelona: Morata.
Larrosa, J. (2007) La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México: FCE.
Lluch, G. (2010). Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes. Gijón: Trea.
OCDE (2017). Marco de evaluación y de análisis de PISA para el desarrollo: lectura, matemáticas y ciencias, versión preliminar. París: OECD Publishing. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/ebook%20-%20PISA-D%20Framework_PRELIMINARY%20version_SPANISH.pdf
Unesco (2013). Alfabetización y educación: lecciones desde la práctica innovadora en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: OREAL/Unesco.
Unesco (2006). La alfabetización, un factor vital [Literacy for Life]. París. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000144270_spa
Pennac, D. (2000). Como una novela. México: Norma.
Rodari, G. (1997). Un juguete llamado libro. Cuadernos de Pedagogía, núm. 36, pp. 28-31.
SEP (2019). La nueva escuela mexicana. México: Subsecretaría de Educación Media Superior. Recuperado de http://www.nuevaescuelamexicana.mx/que-es-la-nueva-escuela-mexicana-nem/
Teberosky, A. (2000). Más allá de la alfabetización. México: Santillana.

Published

2021-05-21