Development and validation of a tool for detecting at-risk students
DOI:
https://doi.org/10.31391/YPQX3872Keywords:
at-risk student, risk factors, dropping out, retention, pandemicAbstract
Systems for detecting students at risk of dropout range from direct observation to those based on machine learning techniques. The purpose of the study was to develop and validate a self-detection tool for high school dropout risk. Characteristics or traits consistently mentioned in the literature about at-risk students, such as economic struggles, lack of commitment to school, broad social motives, and others, served as indicators for the development of a questionnaire, which was administered online and employs an additive scoring indicating dropout risk. So that, the higher the score, the greater the risk. A convenience sample of 1006 public high school students participated in the study. Reliability analysis showed strong internal consistency of the scale (a = 0.9187). Factor analysis identified three priority factors. This questionnaire offers students a reliable and valid gauge of dropout risk. In addition, it enables timely interventions by educational authorities to enhance student retention and graduation rate.
Downloads
References
Abarca-Rodríguez, A. y Sánchez-Vindas, M. A. (2005). La deserción estudiantil en la educación superior: el caso de la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, vol. 5, pp. 1-22. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9186
Acevedo, F. (2018). Deserción, abandono, desafiliación, retención, persistencia, éxito estudiantil: deslindes conceptuales. En F. Acevedo y F. Nossar (eds.). Educación y sociolingüista (pp. 10-25). Universidad de la República (Uruguay).
Brown, R., Gallagher-Mackay, K. y Parekh, G. (2020). Redefining risk: Human rights and elementary school factors predicting post-secondary access. Education Policy Analysis Archives, vol. 28, núm. 21, https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/4200/ https://doi.org/10.14507/epaa.28.4200
Bonifro, F., Gabbrielli, M., Lisanti, G. y Zingaro, S. P. (2020). Student dropout prediction. En I. Bittencourt, M. Cukurova, K. Muldner, R. Luckin y E. Millán (eds.). Artificial Intelligence in Education. AIED 2020. Lecture notes in computer science, 12163 (pp.129-140). https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-52237-7_11
Campoverde-Gil, J. I. y Mendoza-Ramírez, N. A. (2021). Análisis multivariado de eficiencia terminal 2014-2016 haciendo énfasis en la incidencia de número de nivelaciones y la reprobación de materias básicas. Tesis de grado. Escuela Superior Politécnica del Litoral, Guayaquil. http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/53307
Castel, R. (2010) El ascenso de las incertidumbres: trabajo, protecciones, estatuto del individuo. Fondo de Cultura Económica.
Castel, R. (1997). Las metamorfosis de la cuestión social: una crónica del salariado. Paidós.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL)/Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) (2020). Educación, juventud y trabajo: habilidades y competencias necesarias en un contexto cambiante. Documentos de proyectos (LC/TS.2020/116). https://www.cepal.org/es/publicaciones/46066-educacion-juventud-trabajo-habilidades-competencias-necesarias-un-contexto
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (Coneval) (2021). Nota técnica sobre el rezago educativo 2018-2020. https://www.coneval.org.mx/Medicion/MP/Documents/MMP_2018_2020/Notas_pobreza_2020/Nota_tecnica_sobre_el_rezago%20educativo_2018_2020.pdf
Corbin, W. R., Iwamoto, D. K. y Fromme, K. (2011). Mechanisms of risk from high school through college. Addictive Behaviors, vol. 36, núm. 3, pp. 222–230. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2010.11.004
Coulon, A. (1995). La etnometodología. Ediciones Cátedra.
D”Alessandre, V. (2017). La relación de las y los jóvenes con el sistema educativo ante el nuevo pacto de inclusión en el nivel medio. En N. López, R. Opertti y C. Vargas Tamez (coords.). Adolescentes y jóvenes en realidades cambiantes. Notas para repensar la educación secundaria en América Latina. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Unesco.
Damián-Simón, J. (2020). Empleabilidad y situación laboral de los egresados de Contaduría en México: periodo 2005-2018. Diálogos sobre Educación. Temas Actuales en Investigación Educativa, vol. 11, núm. 21, pp.1-30. http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/640/
https://doi.org/10.32870/dse.v0i21.640
Guarda, T., Barrionuevo, O. y Víctor, J. A. (2023). Predicción de deserción escolar de estudiantes de educación superior. En Á. Rocha, C. H. Fajardo-Toro y J. M. Riola (eds.). Desarrollos y avances en defensa y seguridad. innovación, sistemas y tecnologías inteligentes (vol. 328, pp. 121-128). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-7689-6_11
Guerra, M. I. (2012). Recorridos escolares. Jóvenes de sectores popula¬res y escuela: encuentros y desencuentros a lo largo de la vida. En E. Weiss (coord.). Jóvenes y bachillerato (pp. 243-266). Asociación Na¬cional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
Hernández-Jácquez, L. F. y Montes-Ramos, F. V. (2020). Modelo predictivo del riesgo de abandono escolar en educación media superior en México. CienciaUAT, vol. 15, núm. 1, pp. 75–85. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v15i1.1349
Instituto Mexicano de la Juventud (2020). Perspectivas para erradicar la discriminación y la discriminación contra las personas jóvenes. http://derechoshumanos.gob.mx/work/models/Derechos_Humanos/DGPPDH/Capacitacion/27-08-2020/Presentacion.pdf
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI) (2023). Características educativas de la población. https://www.inegi.org.mx/temas/educacion/
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI) (2021a). Anuario estadístico y geográfico por entidad federativa.
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI) (2021b). Comunicado de prensa núm. 185/21, 23 de marzo de 2021. INEGI presenta resultados de la Encuesta para la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación (ECOVID-ED)
Datos nacionales. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/OtrTemEcon/ECOVID-ED_2021_03.pdf
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI) (2020). Encuesta para la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación (ECOVID-ED) 2020. Nota técnica. https://www.inegi.org.mx/contenidos/investigacion/ecovided/2020/doc/ecovid_ed_2020_nota_tecnica.pdf
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE) (2017). La educación obligatoria en México. Informe 2017 (pp. 192-195). https://www.inee.edu.mx › uploads › 2018/12
Jimerson, S. R., Campos, E. y Greif, J. L. (2003). Toward an understanding of definitions and measures of school engagement and related terms. California School Psychologist, vol. 8, pp. 7-27. https://link.springer.com/article/10.1007/BF03340893
Laskey, M. L. y Hetzel, C. J. (2011). Investigating factors related to retention of at-risk college students. Learning Assistance Review, vol. 16, núm 1, pp. 31-43. https://eric.ed.gov/?id=EJ919577 v16 n1 p31-43
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, vol. 30, núm. 3, pp.1151-1169. https://revistas.um.es/analesps/article/view/analesps.30.3.199361 https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
López, N., Opertti, R. y Vargas-Tamez, C. (coords.) (2017). Adolescentes y jóvenes en realidades cambiantes. Notas para repensar la educación secundaria en América Latina. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Unesco.
Miranda-López, F. (2018). Abandono escolar en educación media superior: conocimiento y aportaciones de política pública. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, vol. 51, pp. 1-22. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/863/1035
DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2018)0051-010
Miranda-López, F. y Monroy-Magaldi, D. (coords.) (2024). El proceso de desafiliación escolar de adolescentes y jóvenes en la educación media superior. Experiencias, subjetividades y desencuentros. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (Mejoredu).
Oliver-Conde, M. L., Fonseca-Bautista, C. D. y Vera-Martínez, G. I. (2023). Detección de estudiantes en riesgo de abandono escolar. Una experiencia piloto exitosa. Revista Educarnos, pp. 11-20, https://revistaeducarnos.com/wp-content/uploads/2023/07/1oliver.pdf
Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2023). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/sustainable-development-goals/
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2022). Youth not in employment, education or training (NEET) (indicator). https://data.oecd.org/youthinac/youth-not-in-employment-education-or-training-neet.htm
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2020). Education at a Glance 2020 OECD Indicators. OECD Publishing, Paris. https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2020_69096873-en
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2013). Panorama de la educación 2013. México.
https://web-archive.oecd.org/2013-06-24/238921-mexico_eag2013%20country%20note%20(esp).pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2020). Principales cifras del Sistema Educativo Nacional 2019-2020. Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2019_2020_bolsillo.pdf
Silva-López, H. y Weiss-Horz, E. (2018). Las razones del abandono escolar del bachillerato tecnológico agropecuario. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 48, núm. 1, pp. 73-99.
Simons-Morton, B. y Chen, R. (2009). Peer and parent influences on school engagement among early adolescents. Youth & Society, vol. 41, núm. 1, pp. 3-25. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0044118x09334861/https://doi.org/10.1177/0044118X09334861
Tinto, V. (2006). Research and practice of student retention: What next? College Student Retention, vol. 8, núm. 1, pp. 1-19. https://journals.sagepub.com/doi/10.2190/4YNU-4TMB-22DJ-AN4W /https://doi.org/10.2190/4YNU-4TMB-22DJ-AN4W
Tinto, V. (1987). El abandono de los estudios superiores: una nueva perspectiva de las causas del abandono y su tratamiento. UNAM
Toribio, L. (2021, 29 de noviembre). Cae matrícula escolar en México por la pandemia, Excelsior. https://www.excelsior.com.mx/nacional/pandemia-covid-provoca-caida-de-matricula-escolar-en-mexico/1485115
Vinco (2021). Educación, la prestación laboral del futuro. https://www.vincoed.com/
Weiss Horz, E. (2018). Los significados del bachillerato para los jóvenes y la permanencia escolar en México. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, núm. 51. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/856/
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2018)0051-003
Zafra, I. (2021, 13 de junio). La crisis de los 13 años: los alumnos pierden masivamente el entusiasmo por la escuela en la ESO. El País. https://elpais.com/educacion/2021-06-13/la-crisis-de-los-13-anos-los-alumnos-pierden-masivamente-el-entusiasmo-por-la-escuela-en-la-eso.html
Zengin, M. (2021). Investigation of high school students’ dropout risk level. Shanlax International Journal of Education, vol. 9, núm. 1, pp. 59–68. https://www.shanlaxjournals.in/journals/index.php/education/article/view/4000/ https://doi.org/10.34293/education.v9iS1-May.4000
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinéctica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.