Teaching practices in higher secondary education for the construction of historical consciousness
DOI:
https://doi.org/10.31391/OGIG4384Keywords:
consciência histórica, ensino de história, Ensino Médio, práticas docentAbstract
The concept of historical consciousness holds paramount relevance within the pedagogical framework of the Nueva Escuela Mexicana, serving as a key element for understanding the past, critically examining the present, and envisioning a well-informed and conscientious future. This study aims to analyze the pedagogical approaches related to the development of historical consciousness in upper secondary education, based on the theoretical foundations of the Nueva Escuela Mexicana. Its objective is to identify effective strategies and areas for improvement in the teaching of History within the “marco curricular común de la educación media superior”. A mixed-methods approach was employed, including measurement scales, questionnaires, and focus group discussions with upper secondary school educators in the state of Hidalgo, México.
Downloads
References
Álvarez-Sepúlveda, H. (2023). La inteligencia artificial como catalizador en la enseñanza de la historia: retos y posibilidades pedagógicas. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, vol. 16, núm. 2, pp. 318-325. https://doi.org/10.37843/rted.v16i2.426
Benoit, C. (2021). La oralidad en el aula: percepciones de profesores en formación de lenguaje. Revista Cubana de Educación Superior, vol. 40, núm. 1. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/1818
Bernal, L. y Pérez-Piñón, F. (2023). Conciencia histórica y proceso de enseñanza aprendizaje de la historia. Una revisión necesaria. Debates por la Historia, vol. 11, núm. 1, pp. 85-113. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v11i1.1044
Chávez-Márquez, I., Ordóñez, A. y Flores, C. (2023). Competencias digitales en universitarios a través de innovaciones educativas: una revisión de la literatura actual. Apertura, vol. 15, núm. 2, pp. 74-87. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/2398
Ciriza-Mendivil, C. (2021). La empatía histórica, una propuesta didáctica clave para la formación profesional básica. Revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, núm. 40, pp. 51-66. https://doi.org/10.7203/dces.40.17309
Diario Oficial de la Federación (2022). Acuerdo número 17/08/22 por el que se establece y regula el Marco Curricular Común de la Educación Media Superior. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5663344&fecha=02/09/2022#gsc.tab=0
Escribano, C. (2021). Enseñar a pensar el futuro a través de la enseñanza y aprendizaje del tiempo histórico. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, núm. 8, pp. 38-57. https://doi.org/10.17398/2531-0968.08.38
Escribano, C. (2019). Enseñar a enseñar el tiempo histórico ¿Qué saben y qué aprenden los futuros docentes de Secundaria? Tesis doctoral. Universidad Internacional de la Rioja, España. https://reunir.unir.net/handle/123456789/9452
Gadamer, H. (1993). El problema de la conciencia histórica (trad. A. Domingo-Moratalla). Editorial Tecnos.
Lahera-Prieto, D. y Pérez-Piñón, F. (2021). La enseñanza de la historia en las aulas: un tema para reflexionar. Debates por la Historia, vol. 9, núm. 1, pp. 129-154. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v9i1.629
Pagès, J. (2018). Aprender a enseñar historia. Las relaciones entre la historia y la historia escolar. Trayectorias Universitarias, vol. 4, núm. 7, pp. 53–59. https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/6369
Plá, S. (2017). Conciencia histórica e investigación en enseñanza de la historia. Memoria Electrónica: XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2234.pdf
Ricoeur, P. (2013). La memoria, la historia y el olvido. Fondo de Cultura Económica.
Rodríguez-Medina, J., Gómez-Carrasco, C., López-Facal, R. y Miralles-Martínez, P. (2020). Tendencias emergentes en la producción académica de educación histórica. Revista de Educación, núm. 389, pp. 211-242. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-389-460
Ruiz, K. (2023). El uso de ChatGPT 4.0 para la elaboración de exámenes: crear el prompt adecuado. LATAM. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, vol. 4, núm. 2, pp. 6142–6157. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.1040
Rüsen, J. (2004). Historical consciousness: Narrative structure, moral function, and ontogenetic development. En P. Seixas (ed.). Theorizing historical consciousness. University of Toronto Press.
Santisteban, A. (2007). Una investigación sobre cómo se aprende a enseñar el tiempo histórico. Enseñanza de las Ciencias Sociales, núm. 6, pp. 19-29. https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126326
Santisteban, A., González, N. y Pagès, J. (2010). Una investigación sobre la formación del pensamiento histórico. En R. Ávila, M. Rivero y P. Domínguez (coords.). Metodología de investigación en didáctica de las ciencias sociales. Institución Fernando El Católico. https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/29/71/_ebook.pdf
Secretaría de Educación Pública (2017). Planes de estudio de referencia del marco curricular común de la educación media superior. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/241519/planes-estudio-sems.pdf
Subsecretaría de Educación Media Superior (SEMS) (2023a). La Nueva Escuela Mexicana: principio y orientaciones pedagógicas https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/13516/1/images/NEMprincipiosyorientacionpedagogica.pdf
Subsecretaría de Educación Media Superior (SEMS) (2023b). Orientaciones pedagógicas del recurso sociocognitivo conciencia histórica. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/13634/1/images/Orientaciones%20pedag%C3%83%C2%B3gicas%20-%20Conciencia%20hist%C3%83%C2%B3rica.pdf
Subsecretaría de Educación Media Superior (SEMS) (2023c). Progresiones de aprendizaje del recurso sociocognitivo conciencia histórica. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/13634/1/images/Progresiones%20de%20aprendizaje%20-%20Conciencia%20hist%C3%83%C2%B3rica.pdf
Subsecretaría de Educación Media Superior (SEMS) (2022a). Rediseño del marco curricular común de la educación media superior, 2019-2022. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/13516/1/images/Documento%20base%20MCCEMS.pdf
Subsecretaría de Educación Media Superior (SEMS) (2022b). Documento referente del recurso sociocognitivo de conciencia histórica. http://desarrolloprofesionaldocente.sems.gob.mx/convocatoria1_2023/refs/Documento%20referente%20-%20Conciencia%20hist%C3%B3rica.pdf
Valdés-Vera, M. (2022). La historia como campo disciplinar en el currículum escolar: presencias y ausencias en su enseñanza en el aula. En S. Plá y O. Turra-Díaz (coords.) (2022). Enseñanza y usos públicos de la historia en México y Chile. Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
Zarmati, L. (2019). Learning progression in history. Future of education and skills 2030: Curriculum analysis (EDU/EDPC(2018)46/ANN6). OCDE. https://www.oecd.org/education/2030project/contact/Bridging_curriculum_redesign_and_implementation.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinéctica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.