Franchising: An adequate Business Model for the "Proactive University"? A Public-Private Perspective on German HE
Resumen
Public higher education institutions (HEIs) are experiencing circumstantial changes due to increasing financial pressure, higher autonomy and diversified actors on an increasingly challenging "market". These changes have led to forms of "entrepreneurial behavior" in public HEIs, such as franchising arrangements, which have become prominent in the context of internationalization and the export of study programs. Over the last decade, a growing number of franchising arrangements on an intrastate level can be observed between public universities as franchisors and private, non-state recognized HEIs as franchisees in the German HE sector. The German situation is of special interest because the HE system is traditionally state-run and emphasizes the university as a prestige and sound institution. Students pay almost no tuition fees for a public university degree except those students enrolled in a franchise model, where the fees are about 9 times higher. Special organizational structures like intermediary stock companies and either the lack of or not commonly interpreted regulatory instruments lead to critical discussions of these models. The most crucial assumptions are that financial motives dominate decision making rather than pedagogical considerations and that public services are exploited to mask the interests of individuals. Although these presumptions cannot be rejected through the empirical results of case study analyses, the opportunities of such strategic alliances are not to be underestimated. With adequate external and internal quality assurance mechanisms, franchising models can be used to strengthen the market position of public universities through a higher number of students and an extended portfolio of products and services. Additionally, HE programs can be offered more flexibly in regions with minimal HE infrastructure and / or with programs particularly designed for "non-traditional students".
Descargas
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional.
Los autores que publican en Sinéctica están de acuerdo con los siguientes términos:
Los autores conservan los derechos de autor y otorgan a la revista el derecho de primera publicación de la obra autorizada simultáneamente bajo una licencia de atribución de Creative Commons, la cual permite a otros compartir el trabajo siempre y cuando se reconozca tanto la autoría de la obra como la publicación inicial en esta revista.
Los autores pueden celebrar acuerdos contractuales adicionales por separado para la distribución no exclusiva de la versión publicada de la revista (por ejemplo, publicarla en un repositorio institucional o en un libro), con el reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
Es permitido que los autores publiquen su trabajo en repositorios institucionales o en su propio sitio web antes y durante el proceso de envío, ya que puede generar intercambios productivos, así como una citación anterior y mayor del trabajo publicado.
Nota aclaratoria: A partir de 2017, Sinéctica se rige con base en la Licencia Creative
Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional, versión que armoniza las licencias a nivel internacional.
Los artículos de 1992 a 2016 están bajo una Licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional, la cual permite compartir y distribuir una obra sin fines comerciales y con reconocimiento del autor, pero prohíbe modificar la creación original.