Professional education in tourism between connections and learning networks
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0054-007Keywords:
Professional education, tourism, digital culture, expanded education, learning networksAbstract
The approaches expressed in this article are intended to argue the new learning dynamics and scenarios for training in tourism, as well as their implications in the professional field favored by digital culture, discerning about the trends and tensions of this era. Thus, a study is carried out from virtual ethnography identifying tourism networks in Latino-iberamérica that foster mediations in an open and expansive educational practice in digital culture. The results are presented from categories of analysis and it is concluded about the possible transformations that must be developed in the educational field as a process of combined interaction between the actors involved from the academy and in the tourist activity.
Downloads
References
Álvarez Cadavid, G. (2009). Etnografía virtual: exploración de una opción metodológica para la investigación en entornos virtuales de aprendizaje. Revista Q, vol. 3, núm. 6, enero-junio. Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/revista_Q/article/view/7809
Amador Soriano, K., Arroyo Arcos, L., Moo Canul, M.D.J. (2018). Currículum y competencias genéricas de Tuning en estudiantes de turismo de la Universidad de Quintana Roo. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación Currículum 2017. Año 3, No. 3, septiembre de 2017 a agosto de 2018. Recuperado de https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2017/E200.pdf
Balakhadze, L. (2018). Los elementos del enfoque andragógico en la adquisición de la profesión turística en México. FILHA, vol. 9, núm. 11, Recuperado de http://revistas.uaz.edu.mx/index.php/filha/article/view/440
Carrera Burneo, P. y Vallejo Guerrero, E. (2015). Propuesta de un modelo educativo para la formación del talento humano en turismo en América Latina. Revista latino-americana de turismología, vol. 1, núm. 2, pp. 30-41. Recuperado de https://periodicos.ufjf.br/index.php/rlaturismologia/issue/view/378
Ceballos Hernández, C., Arias Martín, C., Ruiz Jiménez, A., Sanz Domínguez, C. y Vázquez Bermúdez, I. (2010). La formación en turismo en España: pasado, presente y futuro en el Nuevo Espacio Europeo de Educación Superior. Cuadernos De Turismo, núm. 25, pp. 45-67. Recuperado de https://revistas.um.es/turismo/article/view/109571
Cobo Romaní, C. y Moravec, J. W. (2011). Aprendizaje Invisible: Hacia una nueva ecología de la educación. Transmedia XXI. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/varia/AprendizajeInvisible.pdf
Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula de Innovación Educativa. Núm. 219, pp. 31-36. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/255876239_El_curriculo_escolar_en_el_marco_de_la_nueva_ecologia_del_aprendizaje
Contreras López, M.J., Juárez Sánchez, J. y Ramírez Valverde, B. (2018). Evaluación de las competencias en el plan de estudios de tres licenciaturas en turismo en Puebla, México: Percepciones de los estudiantes. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, vol. 9, núm. 17, pp. 665-687. DOI: http://dx.doi.org/10.23913/ride.v9i17.40
Dachary, A. C. y Arnaiz, F. C. (2016). Educación universitaria y turismo. Revista Latino-Americana de Turismologia, vol. 2, núm. 2, pp. 8-17. DOI: https://doi.org/10.34019/2448-198X.2016.v2.10019
Damm, L. (1998). Educación profesional en turismo. Gestión turística, núm. 3, pp. 23-37. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2882920
Díaz Fernández, M.D.C y Quirós Tomás, F. J. (2013). El turismo en los nuevos planes de estudio universitarios. Una reflexión sobre la formación de los futuros profesionales del sector. Turismo e innovación: VI jornadas de investigación en turismo, pp. 127-147. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/52960/diaz-fernandez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Díaz, R. y Freire, J. (Eds.) (2012). Educación Expandida. Sevilla: ZEMOS98. Recuperado de http://www.zemos98.org/descargas/educacion_expandida-ZEMOS98.pdf
Fernandes de Araújo, D. (2011). Formación profesional en turismo e inserción en el mercado laboral. Un estudio de caso del Polo Turístico Salvador/Bahía, Brasil, y su Entorno. Estudios y Perspectivas en Turismo, vol. 20, núm. 1, pp. 57-74. Recuperado de http://www.estudiosenturismo.com.ar/PDF/V20/v20n1a04.pdf
Fernández Villaran, A. (2015). Construyendo un sistema de aprendizaje a lo largo de la vida en turismo. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Universidad de Deusto, España. Recuperado de http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/i.4.asunfernandezvillaran_0.pdf
Fonseca Díaz, A. (2011). Educación expandida y cultura digital. Una exploración de proyectos tecnosociales en Colombia. Revista Hallazgos, año 8, núm. 15, pp.71-90. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413835204005
García Manjón, J.V. y Pérez López, M.D.C. (2008). El grado en turismo: un análisis de las competencias profesionales. Cuadernos de Turismo, núm. 21, pp. 67-83. Recuperado de https://revistas.um.es/turismo/article/view/24991
Gómez Nieves, S. (2005) Los nuevos desafíos de la educación superior y de la investigación turística en México. Turismo y Sociedad, vol. 4, pp. 39-54. Recuperado de https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/tursoc/article/view/2238
Gómez Nieves, S. (2010). Repensar en el turismo: ante la irresistible tentación de lo pragmático y lo empírico. Anuario Turismo y Sociedad, vol. 9. Recuperado de https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/tursoc/article/download/433/412/
Harasim, L., Hiltz, S. R., Turoff, M. y Teles, L. (2000). Redes de aprendizaje. Guía para la enseñanza y el aprendizaje en red. Barcelona: Gedisa.
Hine, C. (2004). Etnografía Virtual (Traducido por Hormazábal, Cristian P.). Barcelona: Universidad Oberta de Cataluña.
Kereluik, K., Mishra, P., Fahnoe C. y Terry, L. (2013). What knowledge is of most worth: Teacher knowledge for 21st Centyry Learning. Journal of Digital Learning in Teacher Education, vol. 29. núm. 4 Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1010753.pdf
Lara, T. (2009). El papel de la Universidad en la construcción de su identidad digital. En: “Cultura digital y prácticas creativas en educación” Monográfico en línea. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, vol. 6, núm. 1. Recuperado de http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/3233/1/lara.pdf
Lévy, P. (2007). Cibercultura. Informe al Consejo de Europa. Barcelona. Anthropos Editorial.
Manassero Mas, M.A., Ramis Palmer, C., Ramírez Velázquez, E. y Guerra Rodríguez, L. E. (2016). Expectativas laborales y potencial directivo en estudiantes de Licenciatura en Turismo. Retos de la Dirección, vol. 10, núm 2, pp. 68-89. Recuperado de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/retos/article/view/151
Medina Salgado, S. y González Sánchez, R. (2010). La formación en tecnologías de la información y de las comunicaciones (TIC) en la titulación de turismo: ¿es adecuada? Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, vol. 11, núm. 1, Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201014897016
Montilla, A. D. J., Mora Pisco, L. y Guzmán Vera, D.E. (2018). Modelo de aprendizaje y formación del profesional en turismo en la Universidad Laica Eloy Alfaro Demanabí. Revista Cognosis, vol. 3, núm. 2, pp.35-44. DOI: https://doi.org/10.33936/cognosis.v3i2.1394
Osorio García, M., Ramírez de La O, I. y Viesca González, C. (2017) Tendencias del turismo hasta 2030. Contrastes entre lo internacional y lo nacional (Cap. del libro) En. Anudar Red: Temas pendientes y nuevas oportunidades de cooperación en turismo. Coord. Marta Nel·lo Andreu, Alba Font Barnet, pp. 107-127 Recuperado de http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/68788
Organización Mundial de Turismo (2018a) El Consejo Ejecutivo de la OMT respalda las prioridades del secretario general para su mandato y a su nuevo equipo directivo. Noticia. Recuperado de https://media.unwto.org/es/press-release/2018-05-25/el-consejo-ejecutivo-de-la-omt-respalda-las-prioridades-del-secretario-gene
Organización Mundial del Turismo (2018b) La transformación digital y la innovación, protagonistas del Día Mundial del Turismo en 2018. Noticia. Recuperado de https://www2.unwto.org/es/press-release/2018-09-28/la-transformacion-digital-y-la-innovacion-protagonistas-del-dia-mundial-del
Rivas-Flores, J. I., Martínez Rodríguez, J. B., Valverde-Berrocoso, J. y Fernández-Rodríguez, J. B. (2018). Ecologías del aprendizaje en contextos múltiples. Análisis de proyectos de educación expandida y conformación de ciudadanía. Recuperado de https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/16414
Sánchez Torres, W. C. y Ortiz Rendón, P. A. (2017). La netnografía, un modelo etnográfico en la era digital. Revista Espacios, vol. 38, no 13. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a17v38n13/a17v38n13p28.pdf
Siemens, G. (2004) Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Traducción de Diego E. Leal Fonseca. Recuperado de http://clasicas.filos.unam.mx/files/2014/03/Conectivismo.pdf
Sterren, J. V. D. (2015). NHTV Breda University of Applied. Recuperado de Scienceshttp://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/jos_van_der_sterren_0.pdf
Suárez-Guerrero, C. (2018). Zona Red de Aprendizaje. En: Cobo, C; Cortesi, S; Brossi, L; Doccetti, S; Lombana, A; Remolina, N; Winocur, R, y Zucchetti, A. (Eds.). Jóvenes, transformación digital y formas de inclusión en América Latina. Montevideo, Uruguay: Penguin Random House. pp. 123-132 Recuperado de https://digital.fundacionceibal.edu.uy/jspui/handle/123456789/229
Terrasa, D. (2018) ¿Qué es «Traveltech»? Recuperado de https://cursos.com/que-es-traveltech/
Uribe Zapata, A. (2018). Concepto y prácticas de educación expandida: una revisión de la literatura académica. El Ágora USB, vol. 18, núm. 1, pp. 277-292. DOI: https://doi.org/10.21500/16578031.3456
Uribe Zapata, A. (2017). Protoideas educativas de la educación expandida. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, vol. 51, pp.292-310. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/856
Uribe Zapata, A. (2015). Liberando el código: del monopolio cognitivo a la educación expandida. Revista de Investigaciones UCM, vol. 15, núm. 26, pp. 180-190. DOI: http://dx.doi.org/10.22383/ri.v15i2.54
Vázquez García, J. A. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de Investigación Educativa, vol. 33, núm. 1, pp.13-26. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.211501
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.