Analysis of the primary education digitalized textbook for Spanish and Mathematics learning in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0054-010Keywords:
textbook, digital textbook, educational material, primary education, ICTAbstract
The objective of this paper is to analyze, the current state of the learning resources sup- ported by the use of technology of the free digitalized textbooks (FDT); that belong to the curricula of Spanish and Mathematics, subjects part of the primary education program in Mexico. The aforementioned compared to digital textbooks that have the expected attribu- tes ascribed to the efficient use of technology and the evolution of educational resources. The employed methodology was a quantitative, descriptive methodology. Among the main results, the following stands out: FDTs meant to be used in the school year 2019-2020 for Mathematics do not provide links to substantiate the development of contents. With regard to the identified links in the studied FDTs, 94.44% of them pertain to the noted one in the website “Mi Primaria TIC”; nonetheless, only 2.77% of them count with the opportunity to supply some type of communication mediated by technology.
Downloads
References
Aguilar, I. Ayala, J. Lugo O. y Zarco, A. (2014). Análisis de criterios de evaluación para la calidad de los materiales didácticos digitales. CTS: Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, vol. 9, no 25, p. 73-89. Recuperado en https://www.redalyc.org/html/924/92429919005/
Alonso-Arévalo, J. y Cordón-García, J. A. (2015). El libro como sistema: hacia un nuevo concepto de libro. Cuadernos de documentación multimedia, vol. 26. Recuperado en https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/126758/1/50628-90563-2-PB.pdf
Álvarez, S. (2010). Uso de contenidos educativos digitales a través de sistemas de gestión del aprendizaje (LMS) y su repercusión en el acto didáctico comunicativo. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado en https://eprints.ucm.es/11631/
Anzures, T. (2011). El libro de texto gratuito en la actualidad: logros y retos de un programa cincuentenario. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 16, no 49, p. 363-388. Recuperado en http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v16n49/v16n49a3.pdf
Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg/The digital metamorphosis of didactic material after the parenthesis Gutenberg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, vol. 16, no 2, p. 13-28. Recuperado en https://relatec.unex.es/article/view/3083
Area, M. y Marzal, M. (2016). Entre libros y pantallas. Las bibliotecas escolares ante el desafío digital. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 20, no 1, p. 214-242. Recuperado en http://www.ugr.es/local/recfpro/rev201ART12.pdf
Astudillo, M. y Chevez, F. (2015). Los libros de texto digitales en México: un apoyo al trabajo didáctico en las aulas de educación básica. Educatio Siglo XXI, vol. 33, no 3, p. 103-122. Recuperado en https://revistas.um.es/educatio/article/view/240881
Barriga, R. (2011). Clarososcuros de los libros de texto gratuitos a medio siglo de su aparición. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 16, no 49, p. 353-362. Recuperado en http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v16n49/v16n49a2.pdf
Braga, G. y Belver, J. (2016). El análisis de libros de texto: una estrategia metodológica en la formación de los profesionales de la educación. Revista Complutense de Educación. Tomo 27, no. 1, p. 199-218. Recuperado en https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/45688
Celis, Z. (2011). Los libros de texto gratuitos en México, Vigencia y perspectivas. En XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. p. 1-8. Recuperado en http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_13/2420.pdf
Comisión nacional de libros de texto gratuitos (Conaliteg) (2018). Catálogo Digital de Libros de Texto Gratuitos. México. Recuperado en https://www.gob.mx/conaliteg
Domínguez, A. (2014). Para una ciencia de los libros de texto. Recuperado en https://es.wikisource.org/wiki/Para_una_ciencia_de_los_libros_de_texto?oldid=631991
Fernández, M. (2016). Centro de Análisis de Políticas Públicas. Las TICs en clase. ¿Hemos aprendido la lección? Animal político. Recuperado en https://www.animalpolitico.com/lo-que-mexico-evalua/las-tics-salon-clase-aprendido-la-leccion/
Guerra-Ramos, M. y López-Valentín, M. (2011). Las actividades incluidas en el libro de texto para la enseñanza de las ciencias naturales en sexto grado de primaria: análisis de objetivos, procedimientos y potencial para promover el aprendizaje. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 16, no 49, p. 441-470. Recuperado en https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/379
Grediaga, R. (2011). Los libros de texto gratuitos en la promoción de la equidad de oportunidades educativas y la integración sociocultural de México. Revista mexicana de investigación educativa,, vol. 16, no 49, p. 343-352. Recuperado en https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/374/374
Faustino, S. López-Ornelas, M., Organista, J., Cruz-Hernández, S. (2019). Análisis del libro de texto gratuito digitalizado con base en los atributos de los enlaces en las asignaturas de ciencias naturales, historia y geografía en México. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 12(2). Recuperado en http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/14760
INEE (2006). El aprendizaje del español y las matemáticas en la educación básica en México, México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, pp. 179-186. Recuperado en: https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1D305.pdf
Hernández, D. Flores, J. y Echavarría, L. (2011). Sin pecado concebido: Sida y embarazo en el libro de sexto de ciencias naturales. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 16, no 49, p. 471-488. Recuperado en https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/380/380
Ixba, E. (2013). La creación del libro de texto gratuito en México (1959) y su impacto en la industria editorial de su tiempo: Autores y editoriales de ascendencia española. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 18, no 59, p. 1189-1211. Recuperado en http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v18n59/v18n59a8.pdf
Larios, M. (2001). Los libros de texto gratuitos. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 6, no 12. P. 201-204. Recuperado en https://www.redalyc.org/pdf/140/14001202.pdf
López-Valentín, D. y Guerra-Ramos, M. (2013). Análisis de las actividades de aprendizaje incluidas en libros de texto de ciencias naturales para educación primaria utilizados en México. Enseñanza de las Ciencias, vol. 31, no 2, p. 0173-191. Recuperado en https://ddd.uab.cat/record/107311
Lizárraga, G. (2011). Las clases de palabras en los libros de texto. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 16, no 49, p. 389-414. Recuperado en https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/377/377
Maestro, P. (2002). Libros Escolares y Curriculum: del reinado de los libros de texto a las nuevas alternativas del libro escolar. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, no 7, p. 2. Recuperado en http://www.redalyc.org/html/652/65200703/
Martínez, L. (2002). Los libros de texto en el tiempo. Diccionario de Historia de la Educación en México, p. 1-31. UNAM/CONACyT/CIESAS
Arista, V. Bonilla, F. y Lima, L. (2010). Los libros de texto y la enseñanza de la Historia en México. Clío: History and History Teaching, no 36, p. 7. Recuperado en http://clio.rediris.es/n36/didactica/aristaclio36210.pdf
Pacheco, L. Navarro, M. y Cayeros, L. (2011). Los pueblos indios en los libros de texto gratuitos. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 16, no 49, p. 525-544. Recuperado en https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/382/382
Peirats, J. Gallardo-Fernández, I. San Martín, Á. y Cortés, S. (2015). Los contenidos curriculares digitalizados: Voces y silencios en el ámbito editorial. Educatio siglo XXI, vol. 33, núm. 3, p. 39-62, 2015. doi: /10.6018/j/240801
Pinto, M. Gomez-Camarero, C. y Fernández-Ramos, A. (2012). Los recursos educativos electrónicos: perspectivas y herramientas de evaluación. Perspectivas em ciência da informação, vol. 17, no 3, p. 82-99. Recuperado en http://www.scielo.br/pdf/pci/v17n3/a07v17n3
Quintero, L. Jiménez, F. y Area, M. (2018). Más allá del libro de texto. La gamificación mediada con TIC como alternativa de innovación en Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, no 34, p. 343-348. Recuperado en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6736340
Quirós-Meneses, E. (2009). Recursos didácticos digitales: medios innovadores para el trabajo colaborativo en línea. Revista Electrónica Educare, vol. 13, no 2, p. 47-62. Recuperado en http://revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/download/1491/1411
Quiroz, S. y Rodríguez, R. (2015). Análisis de praxeologías de modelación matemática en libros de texto de educación primaria. Educación matemática, vol. 27, no 3, p. 45-79. Recuperado en http://www.scielo.org.mx/pdf/ed/v27n3/1665-5826-ed-27-03-00045.pdf
Ray, J. (2011). Análisis de las demandas y mediaciones para la comprensión de textos expositivos en los libros de español y en los libros para el maestro de 2º, 3º y 4º grados. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 16, no 49, p. 415-440. Recuperado en https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/378
Rehak, D. y Mason, R. (2003). Keeping the Learning in Learning Objects. En A. Littlejohn (Ed), Reusing Online Resources: A Sustainable Approach to E-learning, pp 20-34. London. Recuperado en http://195.149.248.138/konsulov/E-learning/Kogan.Page.Reusing.Online.Resources.A.Sustainable.Approach.To.E-Learning.eBook-LiB.pdf#page=40
Santiago, G. Caballero, R. Domínguez, A. (2013). El uso didáctico de las TIC en escuelas de educación básica en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), vol. 43, no 3. Recuperado en https://www.redalyc.org/html/270/27028898004/
Secretaría de Educación Pública [SEP], Catálogo de libros de texto gratuitos, 2018. Recuperado en https://libros.conaliteg.gob.mx/content/common/consulta-libros-gb/
Secretaría de Educación Pública [SEP], 2013 Recuperado en http://basica.primariatic.sep.gob.mx/
Villegas, M., Mortis, S. V., García, R. I., del Hierro, E. (2017). Uso de las TIC en estudiantes de quinto y sexto grado de educación primaria. Apertura (Guadalajara, Jal.), 9(1), 50-63. Recuperado en http://www.scielo.org.mx/pdf/apertura/v9n1/2007-1094-apertura-9-01-00050.pdf
Vadillo, G. (2017) ¿ De verdad quieres un libro de texto. Revista Digital Universitaria, vol. 18, no 3, p. 2-9. Recuperado en http://www.revista.unam.mx/vol.18/num3/art24/art24.pdf
Vargas, M. (2016). Análisis del material educativo digital para primer ciclo de educación primaria ofertado en el portal Averroes de la consejería de educación de Andalucía. Universidad de La Laguna. Tesis de grado. Recuperado en https://sede.ull.es/ecivilis-site/documentValidation/doc/759474/QlorOUhsc1A=
Vargas, N. (2011). La historia de México en los libros de texto gratuito: evidencia de las transformaciones en los modelos de integración nacional. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 16, no 49, p. 489-523. Recuperado en https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/issue/view/26
Venegas, J. (2017). Valoración del uso de recursos digitales como apoyo a la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en Educación Primaria. Tesis doctoral. Recuperado en https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/137426/1/DDOMI_VenegasOrrego.pdf
Vera, Á. (2008). Educación sexual en educación básica: conocimientos y actitudes de profesores en méxico. Archivos Hispanoamericanos de Sexología, 14(1). Recuperado en https://www.researchgate.net/publication/284188879_Educacion_sexual_en_educacion_basica_conocimientos_y_actitudes_de_profesores_en_Mexico
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.