Analysis of the primary education digitalized textbook for Spanish and Mathematics learning in Mexico

Authors

  • Sandra Delia Faustino Cruz Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo, Universidad Autónoma de Baja California
  • Maricela López-Ornelas Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo, Universidad Autónoma de Baja California
  • Javier Organista Sandoval Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo, Universidad Autónoma de Baja California
  • Katiuska Fernández Morales Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo, Universidad Autónoma de Baja California

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0054-010

Keywords:

textbook, digital textbook, educational material, primary education, ICT

Abstract

The objective of this paper is to analyze, the current state of the learning resources sup- ported by the use of technology of the free digitalized textbooks (FDT); that belong to the curricula of Spanish and Mathematics, subjects part of the primary education program in Mexico. The aforementioned compared to digital textbooks that have the expected attribu- tes ascribed to the efficient use of technology and the evolution of educational resources. The employed methodology was a quantitative, descriptive methodology. Among the main results, the following stands out: FDTs meant to be used in the school year 2019-2020 for Mathematics do not provide links to substantiate the development of contents. With regard to the identified links in the studied FDTs, 94.44% of them pertain to the noted one in the website “Mi Primaria TIC”; nonetheless, only 2.77% of them count with the opportunity to supply some type of communication mediated by technology.

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Author Biographies

Sandra Delia Faustino Cruz, Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo, Universidad Autónoma de Baja California

Maestra en Ciencias Educativas por el Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE) de la Universidad Autónoma de Baja California. Línea de investigación: mediación tecnológica del proceso educativo.

Maricela López-Ornelas, Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo, Universidad Autónoma de Baja California

Doctora en Comunicación por la Universidad La Laguna, Tenerife, España. Investigadora en el IIDE. Miembro del SNI. Línea de investigación: mediación tecnológica de los procesos educativos.

Javier Organista Sandoval, Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo, Universidad Autónoma de Baja California

Doctor en Ciencias Educativas. Investigador en el IIDE. Miembro del SNI. Línea de investigación: mediación tecnológica de los procesos educativos.

Katiuska Fernández Morales, Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo, Universidad Autónoma de Baja California

Doctora Investigación Educativa por la Universidad Veracruzana. Investigadora en el IIDE. Miembro del SNI. Línea de investigación: mediación tecnológica de los procesos educativos.

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Published

2020-04-07