Equity, pertinence and relevance on education through art, the Mayan solar and Mayan language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0055-010

Keywords:

pertinence, relevance, equity, art, work with the land

Abstract

The article analyzes how pertinence, relevance and equity can be built in a collaborative project that focuses on art, the Mayan solar and the Mayan language, to transform primary education from the community level, and implemented in two communities in the state of Yucatan in articulation with its primary schools. Through interviews with the project coordinators, their workshops facilitators, school teachers, and mothers and fathers, as well as drawings-interviews with students and non-participant observation, the qualitative data was constructed and analyzed at light of the initially mentioned categories. The project has triggered pertinent educational processes based on situated learning, together with the strengthening of the Mayan language, the reconnection of boys and girls with the land, as well as greater links between schools and communities; it has fostered more relevant education by contributing positively to the achievement of school learning and has fostered greater educational equity through the emphasis on triggering new expectations about the education of boys and girls, as well as unexpected learnings in the communities for assuming themselves as vulnerable contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosa Guadalupe Mendoza Zuany, Universidad Veracruzana

Doctora en Política por la University of York, Reino Unido. Investigadora del Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Líneas de investigación: educación indígena, educación intercultural, articulación de la educación intercultural y ambiental y evaluación de políticas educativas.

References

Blanco Bosco, E. (2019). ¿Cómo debe entenderse la equidad en educación en cada nivel y modalidad educativa? (educación indígena). En A. Buendía Espinosa y G. Álvarez Mendiola (coords.). La investigación educativa ante el cambio de gobierno en México. Reflexiones y propuestas para el futuro (pp. 30-35). México: COMIE.

Cabrera García, F. (2019). Literacidades y pertinencia cultural en la asignatura de lengua indígena en primarias multigrado de Tequila, Sierra de Zongolica, México (tesis de maestría). Universidad Veracruzana, México. Recuperado de https://www.uv.mx/iie/files/2019/04/Tesis-Itzel-Cabrera.pdf

Cabrera Pacheco, A. J. (2014). Estrategias de sustentabilidad en el solar maya yucateco en Mérida, México. GeoGraphos, vol. 5, núm. 56, pp. 1-32. https://doi.org/10.14198/GEOGRA2014.5.56

Denzin, N. K. (1970). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. Nueva Jersey: Transaction Publishers.

Díaz-Barriga, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 5, núm. 2, pp. 1-13. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/85

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Guba Egon, G. y Lincoln, Y. S. (2012). Controversias paradigmáticas,

contradicciones y confluencias emergentes. En N. K. Denzin y Yvonna S. Lincoln (comps.). Paradigmas y perspectivas en disputa (pp. 38-78). Barcelona: Gedisa.

INEGI (2016). Panorama sociodemográfico de Yucatán 2015. México. Recuperado de http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/Productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/inter_censal/panorama/702825082437.pdf

Jiménez Naranjo, Y. (2009). Cultura comunitaria y escuela intercultural. México: CGEIB, SEP.

Kvale, S. (1998). Ten standard objections to qualitative research interviews. Journal of Phenomenological Psychology, vol. 25, núm. 2, pp. 147-173.

Lomax, H. (2012). Contested voices? Methodological tensions in creative visual research with children. International Journal of Social Research Methodology, vol. 15, núm. 2, pp. 105-117.

Mejen t’aano’ob, Pequeñas Voces AC (s.f.). Proyecto “Arte, medio ambiente, conocimientos universales y locales claves para transformar la educación desde la comunidad” (documento interno).

Mendoza Zuany, R. G. (2019). ¿Cómo debe entenderse la equidad en educación en cada nivel y modalidad educativa? (educación indígena). En A. Buendía Espinosa y G. Álvarez Mendiola (coords.). La investigación educativa ante el cambio de gobierno en México. Reflexiones y propuestas para el futuro (pp. 45-51). México: COMIE.

Mendoza Zuany, R. G. (2020). Los aprendizajes in-esperados en casa para el mundo post-Covid19. Blog Mujeres Unidas por la Educación. Recuperado de https://www.muxed.mx/post/los-aprendizajes-in-esperados-en-casa-para-el-mundo-post-covid19

Richardson, L. (1997). Fields of play: Constructing an academic life. New Brunswick: Rutgers University Press.

Richardson, L. y Adams St. Pierre, E. (2006). La escritura: un método de investigación. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (comps.). El arte y la práctica de la interpretación, la evaluación y la presentación (pp. 128-163). Barcelona: Gedisa.

Schmelkes, S. (2018). Definiciones de calidad de la educación en el Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Gaceta de la Política Nacional de Evaluación Educativa en México, núm. 10, pp. 18-22. Recuperado de https://www.inee.edu.mx/etiqueta/gaceta-no-10/

Schmelkes, S. (2003). Educación para un México intercultural. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, núm. 40, pp. 1-12. Recuperado de https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/48

Sedesol (2013). Catálogo de localidades. Resumen municipal. Municipio de Cantamayec. México. Recuperado de http://www.microrregiones.gob.mx/catloc/LocdeMun.aspx?tipo=clave&campo=loc&ent=31&mun=010

Tomasevsky, K. (2004). Indicadores del derecho a la educación. Revista IIDH, vol. 40, pp. 341-388. Recuperado de http://www.corteidh.or.cr/tablas/ R08064-11.pdf

Unesco (2007). Educación de calidad para todos: un asunto de derechos humanos. Santiago de Chile: OREALC/Unesco.

Published

2020-10-26