The development of autonomy and self-regulation in university students: A research and mediation experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0055-003

Keywords:

Self-regulation of learning, self-regulation skills, autonomy, training

Abstract

The article presents the results of research conducted with students of the career of Educational Intervention in the National Pedagogical University in Morelos. Its objective was to form competences for the self-regulation of apprenticeship learning and strengthen the students’ autonomy in the learning processes, as well as theoretically generating and sustaining a system of psycho-pedagogical actions that mediate the development of self-regulation in the context of their professional training. The study is based on the historical-cultural approach and other theoretical conceptions that explain the self-regulation of learning and the formation of autonomous learners. It was carried out through the qualitative research approach and its methodological design articulates the principles of the genetic method and participatory action research. The results guarantee the relevance of educational processes and psycho-pedagogical mediation actions in the development of autonomy and self-regulation.

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Author Biographies

Ivet García Montero, Universidad Pedagógica Nacional, Morelos

Doctora en Enseñanza Superior. Profesora e investigadora de la Universidad Pedagógica Nacional (UPN). Representante del cuerpo académico Procesos de aprendizaje y formación docente en la diversidad de la UPN, Morelos. Perfil deseable de Prodep. Líneas de investigación: procesos de aprendizaje, autorregulación, educación superior y formación docente.

Ruth Belinda Bustos Córdova, Universidad Pedagógica Nacional, Morelos

Doctora en Educación. Profesora e investigadora de la UPN. Integrante del cuerpo académico Procesos de aprendizaje y formación docente en la diversidad de la UPN, Morelos. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Líneas de investigación: formación sociomoral, valores y diversidad, formación docente, educación indígena e intercultural.

 

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Published

2020-07-04