The reader at the center: analysis of a Cultural Literacy Based Approach
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0056-007Keywords:
Cultural literacy, learning processes, young readers, reading contractAbstract
The aim of this study is to analyze the meanings generated by the reader with the use of a didactic approach which considers the parallel interaction of cultural literacy, the author and his literary proposal framed in a specific cultural model. The study follows a qualitative paradigm under the ethnographic perspective of the analysis of the language used by the subjects to react and build meanings through the learning experience. The reflections of 20 pre-service teachers were analyzed and it was found out that every reader was capable of giving meaning using different genres. Students established a personal connection with the author which allowed for an exchange of emotions, linguistic resources and interpretations that provided a meaningful value to the cultural understanding. It was concluded that the literacy approach helped in the education of critical and creative readers willing to live the experience of transforming their own ideas and beliefs.
Downloads
References
Alcocer-Vázquez, E. (2019). Escrituras alternativas y prácticas lectoras en la era digital. 452ºF, vol. 21, pp. 152-168. Recuperado de https://revistes.ub.edu/index.php/452f/article/view/27749/29539
Arenas-Gómez, M. S. (2006). Formación de lectores críticos en la universidad. Cuadernos de Lingüística Hispánica, vol. 8, pp. 189-200. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3222/322240663016
Barthes, R. (1987). La muerte del autor. En El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura. Barcelona/Buenos Aires: Paidós.
Bloome, D. & Green, J. (2015). The social and linguistic turn in studying language and literacy. En J. Roswell y K. Pahl (eds.). The Routledge Handbook of Literacy Studies. Nueva York/Londres: Routledge.
Bogdan, R. y Taylor, S. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós básica.
Camargo-Angelucci, T. (2017). La lengua materna en la lengua extranjera: un arma de doble filo. En G. Cariello, G. Ortiz, J. Miranda, D. Bussola y F. Miranda (comps.). Tramos y tramas VI. Culturas lenguas, literaturas e interdisciplina (pp.167-174). Estudios comparativos. Argentina: Universidad Nacional de Rosario, Facultad de Humanidades y Artes.
Casillas-Alvarado, M. A. y Ramírez-Martinell, A. (2008). Leer y escribir en la era digital. En D. Hernández, D. Cassany y R. López-González (coords.). Háblame de TIC. Prácticas de lectura y escritura en la era digital (pp. 9-13). Argentina: Editorial Brujas.
Cobo, C. y Moravec, J. W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Universidad de Barcelona.
Cordón-García, J. A. y Muñoz-Rico, M. (2019). El autor como marca o las inestabilidades de la fama: el caso Rowling. Ocnos, vol. 18, núm. 3, pp. 7-17. https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.3.2053
Delgado-Santos, F. (1992). Reflexiones y propuestas sobre lecturas y lectores. Revista Interamericana de Bibliotecología, vol. 15, núm. 2, pp. 65-80. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/RIB/article/view/329773
Dunlap, J. C. (2006). Using guided reflective journaling activities to capture students’ changing perceptions. TechTrends, vol. 50, núm. 20–26. https://doi.org/10.1007/s11528-006-7614-x
García-Canclini, N. (2012). De la cultura postindustrial a las estrategias de los jóvenes. En N. García-Canclini, F. Cruces y M. U. Castro-Pozo (eds.). Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Prácticas emergentes en las artes, las editoriales y la música (pp.3-24). Madrid-Barcelona: Fundación Telefónica y Editorial Ariel.
García-Roca, A. (2016) Prácticas lectoras en espacios de afinidad: formas participativas en la cultura digital. Ocnos, vol. 15, núm. 1, pp. 42-51. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.1.979
Gee, J. P. (2004). Social linguistics and literacies. Ideology in discourses. Londres/ Nueva York: Routledge.
Hernández-Zamora, G. (2019). De los nuevos estudios de literalidad a las perspectivas decoloniales en la investigación sobre literacidad. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, vol. 2, pp. 363-386. http://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a10
Hernández-Zamora, G (2010). “Tenemos derecho a guardar silencio”. Alfabetización, ciudadanía y voz en tiempos de globalización. En J. Vaca-Uribe (coord.). Prácticas de lengua escrita: vida, escuela, cultura y sociedad (pp. 51-88). Veracruz: Universidad Veracruzana, Biblioteca Digital de Investigación Educativa. Recuperado de https://www.uv.mx/bdie/files/2012/10/vaca_practicas_lectura.pdf
Kern, R. (2003). Literacy as a new organizing principle for foreign language education. En P. Patrikis (ed.). Between the lines: Perspectives on foreign language literacy (pp. 40-59). New Haven: Yale University Press.
Llamazarez-Prieto, M. T. (2015). La activación de conocimientos previos (ACP): una estrategia de comprensión lectora. Didáctica, Lengua y Literatura, vol. 27, pp. 111-130. https://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2015.v27.51408
Lluch, G. y Acosta, M. (2012). Conversaciones sobre lecturas en la Web 2.0: el caso de Laura Gallego. Análisis discursivo de conversaciones virtuales entre adolescentes. En J. Díaz Armas (ed.). Lecturas para el nuevo siglo: formación receptora y lector hipertextual (pp. 37-52). La Laguna: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna.
Logie, J. (2013). 1967: The birth of the death of the author. National Council of Teachers of English. University of Minnesota Digital Conservancy. Recuperado de http://hdl.handle.net/11299/148870
Lorenzatti, M. del C., Blazich, G. y Arrieta, R. (2019). Aporte de los nuevos estudios de literacidad al campo de la educación de jóvenes y adultos. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, vol. 24, núm. 2, pp. 291-305. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a06
Maine, F., Cook, V. y Lähdesmäki, T. (2019). Reconceptualizing cultural literacy as a dialogic practice. London Review of Education, vol. 17, núm. 3, pp. 383-392. https://doi.org/10.18546/LRE.17.3.12
Márquez-Hermosillo, M. M. y Valenzuela-González, J. R. (2017). Leer más allá de las líneas. Análisis de los procesos de lectura digital desde la perspectiva de la literacidad, Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, núm. 50, pp. 1-17. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2018)0050-012.
Martínez-Miguélez, M. (2007). Evaluación cualitativa de programas. México: Trillas.
Ocampo-González, A. (2018). Competencia lectora y comprensión lectora desde una perspectiva de educación inclusiva. Entrevista a Andrés Calero. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 20, núm. 3, pp. 1-12. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/2186
Paladines-Paredes, L. V. y Margallo, A. M. (2020). Los canales booktuber como espacio de socialización de prácticas lectoras juveniles. Ocnos, vol. 19, núm. 1, pp. 55-67. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.1.1975
Quesada-Mejía, R. M. y Hernández-Zamora, G. (2020). La lectura y la escritura universitarias como herramientas para transformar el pensamiento. Didac., núm. 75, pp. 40-47. Recuperado de https://didac.ibero.mx/index.php/didac/article/view/36
Rada-Cadenas, D. M. (2007). El rigor en la investigación cualitativa: técnicas de análisis, credibilidad, transferibilidad y confirmabilidad. Sinopsis Educativa. Revista Venezolana de Investigación, vol. 7, núm. 1, pp. 17-26. Recuperado de http://revistas.upel.digital/index.php/sinopsis_educativa/issue/view/297
Roberts, E., Tadlock, J. & Zumbrunn, S. (2011). Encourage self-regulated learning in the classroom: A review of the literature. Metropolitan Educational Research Consortium (MERC). Virginia Commonwealth University. Recuperado de http://scholarscompass.vcu.edu/merc_pubs/18
Salo-Lee, L. (2007). Towards cultural literacy. En T. Kaivola y M. Melén- Paso (eds.). Education for Global Responsibility-Finnish Perspectives. Finlandia: Publicaciones del Ministerio de Educación.
Unesco (2018). Defining literacy. Fifth Meeting of the Global Alliance to Monitor Learning. Unesco Institute for Statistics. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0185269815000094
Vaca Uribe, J. (2010). El fomento a la lectura o el problema del huevo y la gallina. En J. Vaca Uribe (coord.). Prácticas de lengua escrita: vida, escuela, cultura y sociedad (pp. 147-175). Veracruz: Universidad Veracruzana, Biblioteca Digital de Investigación Educativa. Recuperado de https://www.uv.mx/bdie/files/2012/10/vaca_practicas_lectura.pdf
Verón, E. (1985). El análisis del “Contrato de lectura”. Un nuevo método para los estudios de posicionamiento de los soportes de los media. En Les Medias: Experiences, recherches actualles, aplications. París: IREP.
Warner, M. (2004). Uncritical reading. En J. Gallop (ed.). Polemic. Critical or uncritical (pp.13-38). Nueva York: Routledge.
Zalba, E. (2003). De lectores y prácticas lectoras: la multiplicidad de pactos en los albores del tercer milenio. Revista Confluencia, vol. 1, núm. 3, pp. 137-157. Recuperado de https://bdigital.uncu.edu.ar/117
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.