Sexual harassment in higher education. Anthropological notes on student resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-016

Keywords:

sexual harassment, gender, higher education, women

Abstract

This article analyzes the student response to sexual harassment in a public university in Mexico City. Ethnographic study conducted between January 2016 and March 2017 based on direct observations of classrooms, hallways, and other academic settings. 11 in-depth interviews were conducted with 9 students and 2 teachers. The student population uses digital platforms such as Facebook to recommend non-harassing teachers and to report sexual assaults. But there is also answering resistance from students who face professors who are identified as bullying. Sexual harassment is not institutionally prosecuted, which is why countercultural resistances are unprecedented and efficient resources in women's demand for the right to education without violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Hernández Rosete, Centro de Investigación y de Estudios Avanzados

Doctor en  Sociología por la UNAM. Investigador del Centro de Investigación y de Estudios Avanzados (Cinvestav) del Instituto Politécnico Nacional. Líneas de investigación: antropología urbana, sociología de la cultura,  aproximaciones antropológicas a la educación en contextos de diversidad etnolingüística, el miedo social a los diferentes, otredad, vida escolar y discriminación.

Juan Carlos Gómez Palacios, Centro de Investigación y de Estudios Avanzados

Doctorando en Ciencias en la Especialidad de Investigaciones Educativas por el Cinvestav. Líneas de investigación: educación, género y racismo.

References

Attar-Schwartz, S. (2009). Peer sexual harassment victimization at school: The roles of student characteristics, cultural affiliation, and school factors. American Journal of Orthopsychiatry, vol. 79, núm. 3, pp. 407-420.

Berger, P. y Luckmann, T. (2015). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Blanco, R. (2017). Escenas militantes. Lenguajes, identidades políticas y nuevas agendas del activismo estudiantil universitario. Buenos Aires: CLACSO.

Buquet, A., Cooper, J., Mingo, A. y Moreno, H. (2013). Intrusas en la universidad. México: PUEG/UNAM.

Dahinten, S. (2003). Peer sexual harassment in adolescence: The function of gender. Nurs Res, vol. 35, núm. 2, pp. 56-73.

Foucault, M. (2001). Los anormales. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Giddens, A. (2002). La constitución de la sociedad. Buenos Aires: Amorrortu.

Hall, E. (2002). La dimensión oculta. México: Siglo XXI.

Hernández, C., Jiménez, M. y Guadarrama, E. (2015). La percepción del hostigamiento y acoso sexual en mujeres estudiantes en dos instituciones de educación superior. Revista de la Educación Superior, vol. 44, núm. 176, pp. 63-82.

Inciarte, E. (1994). El machismo galante. Ciudad de México: Plaza y Valdés.

Jenkins, M., Herrmann, A., Tashjian, A., Ramineni, T., Ramakrishnan, R., Raef, D., Rokas, T. & Shatzer, J. (2016). Sex and gender in medical education: A national student survey, vol. 14, núm. 7, pp. 25-35. https://doi.org/10.1186 / s13293-016-0094-6

Kathryn, B., Cortina, L. & Kirkland, A. (2020). Use science to stop sexual harassment in higher education. Proc Natl Acad Sci, vol. 117, núm. 37, pp. 22614-22618. https://doi.org/10.1073/pnas.2016164117

Lamas, M. (2018). Acoso ¿denuncia legítima o victimización? México: Fondo de Cultura Económica.

Lizama-Lefno, A. y Hurtado, A. (2019). Acoso sexual en el contexto universitario: estudio diagnóstico proyectivo de la situación de género en la Universidad de Santiago de Chile. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, vol. 56, núm. 1, pp. 1-14.

Mingo, A. (2016). ¿Ni con el pétalo de una rosa? Discriminación hacia las mujeres en la vida diaria de tres facultades. Revista Iberoamericana de Educación Superior, vol. 7, núm. 18, pp. 24-41.

Mingo, A. y Moreno, H. (2015). El ocioso intento de tapar el sol con un dedo. Perfiles Educativos, vol. 37, núm. 48, pp. 138-155.

Navarro-Guzmán, C., Ferrer-Pérez, V. y Bosch-Fiol, E. (2016). El acoso sexual en el ámbito universitario: análisis de una escala de medida. Universitas Psychologica, pp. 15-22.

Okenwa-Emgwa, L. & von Strauss, E. (2018). Higher education as a platform for capacity building to address violence against women and promote gender equality: the Swedish example. Public Health Review, vol. 19, 39-31.

OMS (2013). Estimaciones mundiales y regionales de la violencia contra la mujer. Prevalencia y efectos de la violencia conyugal y de la violencia sexual no conyugal en la salud. Italia: World Heart Organization/London School of Hygiene & Tropical Medicine. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/85239/9789241564625_eng.pdf?sequence=1

Oram, S., Khalifeh, H. & Howard, L. (2017). Violence against women and mental health. Lancet Psychiatry, vol. 4, núm. 2, pp. 159-170.

Ramírez, K. y Trujillo, M. (2019). Acoso sexual como violencia de género: voces y experiencias de universitarias chilenas. Cuestiones de Género: de la Igualdad y la Diferencia, núm. 14, pp. 221-224.

Rodríguez, G. y Keijzer, B. (2002). La noche se hizo para los hombres: sexualidad en los procesos de cortejo entre jóvenes campesinos y campesinas. México: Population Council/Grijalbo.

Romito, P., Cedolin, C., Badtiani, F., Beltramini, L. & Saurel-Cubizolles, M. (2017). Sexual harassment and menstrual disorders among Italian university women: A cross-sectional observational study. Scand J Salud Pública, vol. 45, núm. 5, pp. 528-535. https://doi.org/10.1177/ 1403494817705559

Saliba, C., Guimaraes, L., Insper G, Artenio J. y Saliba, S. (2010). Sexual harassment in dentistry: prevalence in dental school. J Appl Oral Sci, vol. 18, núm. 5, pp. 447-52.

Scott, J. (2000). Los dominados y el arte de la resistencia. México: Ediciones Era.

Wasco, S. & Zadnick, L. (2013). Assessing campus readiness for prevention. Supporting campuses in creating safe and respectful communities. Pennsylvania: Coalition Against Rape.

Willis, P. (2010). Aprendiendo a trabajar. Cómo los chicos de clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Madrid: Editorial Akal.

Zeira, A., Avi, R. & Benbenishty, R. (2002). Sexual harassment in Jewish and Arab public schools in Israel. Child Abuse Negl., vol. 26, núm. 2, pp.149-66. https://doi.org/10.1016 / s0145-2134 (01) 00314-3

Published

2022-06-01

Issue

Section

Research articles (open section)