Resilience: Convergence of emotions and teaching experiences in distance education in times of COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0059-008Keywords:
resilience, pandemic, distance education, teacher characteristics, teaching practiceAbstract
The objective of this article is to analyze resilient actions that primary education teachers developed personal and collective forms for students' and families’ attention during distance education derived from the Covid-19 pandemic. This study is supported by The Substantiated Theory as an analysis tool, several interviews were made online and by telephone with twenty primary teachers from eight states of the Mexican republic. The main findings are divided into: a) group resilience which includes the formation of support networks with different community sectors that are served to give continuity to academic activities; management actions that directors and teachers carried out to meet the challenge of technology enablement and attention to the constant administrative demands; innovative strategies that were implemented in an emergent form to maintain the communication with students and families; and b) individual resilience which included the implementation of emotional support strategies development of a rapid adaptation and renewal of their practice; support through empathy and solidary actions; creative activities in rural and indigenous zones without technological mediation, that in some cases generated negative consequences like physical and emotional exhaustion.
Downloads
References
Al Banna, Md. H., Sayeed, A., Kundu, S., Christopher, E., Tasdik Hasan, M., Rasheda Begum, M., Tapos Kormoker, T., Tanjina, S., Dola, I., Hassan, M. M. Chowdhury, S. e Islam Khan, M.S. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on the mental health of the adult population in Bangladesh: A nationwide cross-sectional study. International Journal of Envionmental Health Research, pp. 1-12. https://doi.org/10.1080/09603123.2020.1802409
Arenas, N. (2005). Dando a conocer la aplicación de la grounded theory (teoría fundamentada en los datos). Dirección de Medios y Publicaciones de la Universidad de Carabobo.
Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios [traducción al español]. Editorial de la Universitat de València.
Bobo, H. P., Lau, C., Chan L. W. y Siu-Man, Ng (2021). Resilience of Hong Kong people in the COVID-19 pandemic: Lessons learned from a survey at the peak of the pandemic in Spring 2020. Asia Pacific Journal of Social Work and Development, núm. 31, vols. 1-2, pp. 105-114.
https://doi.org/10.1080/02185385.2020.1778516
Bryce, C., Ring, P., Ashby, S. y Wardman, J. K. (2020). Resilience in the face of uncertainty: Early lessons from the COVID-19 pandemic. Journal of Risk Research, núm. 23, vols. 7-8, pp. 880-887.
https://doi.org/10.1080/13669877.2020.1756379
Carrillo, C. y Flores, M. A. (2020). COVID-19 and teacher education: A literature review of online teaching and learning practices. European Journal of Teacher Education, núm. 43, vol. 4, pp. 466-487.
https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821184
Castagnola-Sánchez, C., Carlos-Cotrina, J. y Aguinaga-Villegas, D. (2021). La resiliencia como factor fundamental en tiempos de Covid-19. Propósitos y Representaciones, núm. 1, vol. 9, pp. e1044. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n 1.1044
Charmaz, K. (2013). La teoría fundamentada en el siglo XXI. Aplicaciones para promover estudios sobre la justicia social. En N. K. Denziny e Y. Lincoln (coords.). Manual de investigación cualitativa. Las estrategias de investigación cualitativa (pp. 270-325). Gedisa.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL] (2021). La autonomía económica de las mujeres en la recuperación sostenible y con igualdad. Informe Especial COVID-19. http://hdl.handle.net/11362/46633
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Informe COVID-19. http://hdl.handle.net/11362/45904
Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (MEJOREDU) (2021). Talleres emergentes de formación docente. Itinerarios para el reencuentro. Arte, educación y emociones. Educación básica y educación media superior. Publicaciones MEJOREDU.
Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (MEJOREDU) (2020a). Experiencias de las comunidades educativas durante la contingencia sanitaria por Covid 19. Educación Básica. Publicaciones MEJOREDU.
Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (MEJOREDU) (2020b). Talleres emergentes de formación docente Itinerarios para el reencuentro. El sentido de la tarea docente en tiempos de contingencia. Publicaciones MEJOREDU.
Corbin, J. (2017). Grounded theory. The Journal of Positive Psychology, núm. 12, vol. 3, pp. 301-302. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1262614
Cyrulnik, B. (2002). Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Gedisa Editorial.
Day, C. y Gu, Q. (2014). Resilient teachers, resilient schools: Building and sustaining quality in testing times. Routledge Editorial.
Dryhurst, S., Schneider, C-R., Kerr, J., Freeman, A. L., Recchia, G., Bles, A. M., Spiegelhalter, D. y Linden S. (2020). Risk perceptions of COVID-19 around the world. Journal of Risk Research, núm. 23, vols. 7-8, pp. 994-1006. https://doi.org/10.1080/13669877.2020.1758193
Ebersöhn, L. (2014). Teacher resilience: Theorizing resilience and poverty. Teachers and teaching: Theory and practice, núm. 20, vol. 5, pp. 568-594. https://doi.org/10.1080/13540602.2014.937960
Ellison, D. W. y Mays-Woods, A. (2019). In the face of adversity: Four physical educator’s experiences of resilience in high-poverty schools. Physical Education and Sport Pedagogy, núm. 24, vol. 1, pp. 59-72. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1536201
Escuela Secundaria Técnica núm. 36 (2020, abril). Ya se encuentran pegados los productos [publicación]. Facebook. https://www.facebook.com/est36zacatepec/posts/2620786748241272
Forés, A. y Grané, J. (2017). La resiliencia en entornos socioeducativos. Sentido, propuestas y experiencias. Editorial Narcea.
Gavilánez, S. M., Nevárez, J. C., Cleonares, A. M. y Armijos, J. F. (2021). Resiliencia docente: factores emocionales que inciden en la enseñanza aprendizaje de la educación superior virtual durante la pandemia. Revista Conrado, núm. 17, vol. S3, pp. 104-110. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/214
Gobierno Puebla (2020, abril). Videoconferencia 24 de abril [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=tdKFwISmhVc
Gómez-Nashiki, A. y Quijada, K. Y. (2021). Buenas prácticas de docentes de educación básica durante la pandemia COVID-19. Revista Innova Educación, vol. 3, núm. 4, pp. 7-27. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.04.001
Grotberg, E. H. (1999). Taping your inner strength: How to find the resilience to deal with anything. New Age Books.
Gu, Q. (2014). The role of relational resilience in teachers’ career-long commitment and effectiveness. Teachers and Teaching: Theory and Practice, núm. 20, vol. 5, pp. 502-529. https://doi.org/10.1080/13540602.2014.937961
Hadar, L. L., Ergas, O., Alpert, B. y Ariav, T. (2020). Rethinking teacher education in a VUCA world: Student teachers’ social-emotional competencies during the Covid-19 crisis. European Journal of Teacher Education, núm. 43, vol. 4, pp. 573-586. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1807513
Henderson, N. y Milstein, M. (2007). La resiliencia en la escuela. Paidós Editorial.
Huamán, J. (2021). Resiliencia y estrés laboral en docentes del nivel primaria en tiempos de pandemia por Covid-19, 2020. Horizontes, núm. 5, vol. 21, pp. 1491-1500. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.291
Hurtubia, V., Tartakowsky, V., Acuña, M. y Landoni, M. (2021). Espacios de contención y resiliencia en comunidades educativas frente al contexto de la COVID-19 en Chile. Revista Iberoamericana de Educación, núm. 86, vol. 1, pp. 113-123. https://doi.org/10.35362/rie8624383
Joquera, R., Valverde, X. y Montes, R. (2021). Resiliencia del profesorado de música chileno en el contexto de pandemia de COVID-19. Electronic Journal of Music in Education, núm. 48, pp. 154-174. https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/index
Jurcik, T., Jarvis, G. E., Zeleskov Doric, J., Krasavtseva, Y., Yaltonskaya, A., Ogiwara, K., Sasaki, J., Dubois, S. y Grigoryan, K. (2020). Adapting mental health services to the COVID-19 pandemic: Reflections from professionals in four countries. Counselling Psychology Quarterly, núm. 34, vols. 1-2, pp. 649-675. https://doi.org/10.1080/09515070.2020.1785846
Kangas-Dick, K. y O’Shaughnessy, E. (2020). Interventions that promote resilience among teachers: A systematic review of the literature. International Journal of School & Educational Psychology, núm. 8, vol. 2, pp. 131-146. https://doi.org/10.1080/21683603.2020.1734125
Mansfield, C. F., Beltman, S., Broadley, T. y WeatherbyFell, N. (2016). Building resilience in teacher education: An evidenced informed framework. Teaching & Teacher Education, núm. 54, pp. 77–87. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.11.016
McBride, H. L., Joseph, A. J., Schmitt, P.G. y Brett M. Holtz, B. M (2020). Clinical recommendations for psychotherapists working during the coronavirus (COVID-19) pandemic through the lens of AEDP (Accelerated Experiential Dynamic Psychotherapy). Counselling Psychology Quarterly, núm. 34, vols. 3-4, pp. 411-431. https://doi.org/10.1080/09515070.2020.1771283
McClymont, K., Morrison, D., Beevers, L. y Carmen, E. (2020). Flood resilience: A systematic review. Journal of Environmental Planning and Management, núm. 63, vol. 7, pp. 1151-1176. https://doi.org/10.1080/09640568.2019.1641474
Navarrete, Z., Manzanilla, H. M. y Ocaña, L. (2020). Políticas implementadas por el gobierno mexicano frente al COVID 19. El caso de la educación básica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, núm. 50 [especial], pp. 143-172. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.100
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2021). Education at a Glance 2021. OECD Indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en
Plá, S., Buenfil, R., Zabalgoitia, M., Gallardo, A., Constante, A., De la Cruz, G., González, E. y Orozco, B. (2020). La educación entre la COVID-19 y el emerger de la nueva normalidad. Perfiles Educativos, núm. 42, vol. 170, pp. 5-13. https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/60181
Richards, K. A. R., Hemphill, M. A. & Templin, T. J. (2018). Personal and contextual factors related to teachers’ experience with stress and burnout. Teachers and Teaching: Theory and Practice, núm. 24, vol. 7, pp. 768-787. https://doi.org/10.1080/13540602.2018.1476337
Richardson, G. E. (2002). The metatheory of resilience and resiliency. Journal of Clinical Psychology, núm. 58, vol. 3, pp. 307-21. https://doi.org/10.1002/jclp.10020
Román, F., Forés, A., Calandri, I., Gatreaux, R., Antúnez, D. O., Calle, L., Poenitz, V., Correa, K. L., Torresi, E.B., Cornejo, M., Allegri, R. y Ponnet, V. (2020). Resiliencia de docentes en distanciamiento social preventivo obligatorio durante la pandemia de COVID-19. Journal of Neuroeducation, núm. 1, vol. 1, pp. 76-87. https://doi.org/10.1344/joned.v1i1.31727
Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: implications for family therapy. Journal of Family Therapy, núm. 21, pp. 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2021). Estrategia Nacional para el Regreso Seguro a Clases Presenciales en las Escuelas de Educación Básica. Editorial SEP.
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2020a). Boletín No. 80. Fortalece SEP programa Aprende en Casa mediante sitio web especializado en educación básica. https://www.gob.mx/sep/es/articulos/boletin-no-80-fortalece-sep-programa-aprende-en-casa-mediante-sitio-web-especializado-en-educacion-basica?idiom=es
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2020b). Vamos de regreso a clases. Cuadernos de trabajo. Primaria-docentes. https://educacionbasica.sep.gob.mx/consejos_tecnicos_escolares/default/pub?id=1126&nomactividad=Vamos+de+regreso+a+clases
Shah, J. P. y Couch, D. (2020). The rise of resilience in education in emergencies. Journal of Intervention and Statebuilding, núm. 14, vol. 3, pp. 303-326. https://doi.org/10.1080/17502977.2019.1694390
Skinner, E., Pitzer, J., Brule, H., Rickert, N. & Kindermann, T. (2020). “I get knocked down, but I get up again”: Integrative frameworks for studying the development of motivational resilience in school. International Journal of Behavioral Development, núm. 44, vol. 4, pp. 1-11. https://doi.org/10.1177/0165025420924122
Soneira, A. (2006). La teoría fundamentada en los datos (Grounded Theory) de Glaser y Strauss. En Irene Vasilachis (ed.). Estrategias de investigación cualitativa (pp. 153-173). Gedisa.
Suárez, E. N. (2002). Una concepción latinoamericana: la resiliencia comunitaria. En A. Melillo y E. N. Suárez (coords.). Resiliencia: descubriendo las propias fortalezas (pp. 67-82). Paidós.
Subsecretaría de Educación Básica (2021). Herramientas de acompañamiento socioemocional. Caja de herramientas. Publicaciones de la Subsecretaría de Educación Básica de México.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (E. Zimmerman, Trad.). Editorial Universidad de Antioquia-Facultad de Enfermería de la Universidad de Antioquia (trabajo original publicado en 1998).
Theis, A. (2001). La resiliencia en la literatura científica. En M. Manciaux (coord.). La resiliencia: resistir y rehacer (pp. 45-60). Gedisa Editorial.
Thompson-de Benoit A. y Kramer, U. (2020). Work with emotions in remote psychotherapy in the time of Covid-19: A clinical experience. Counselling Psychology Quarterly, núm. 34, vols. 3-4, pp. 368-376. https://doi.org/10.1080/09515070.2020.1770696
Turner, J. y Stets, J. (2006). Moral emotion. En J. Turner y J. Stets (corrds.). Handbook of the sociology of emotions (pp. 544-566). Springer Editorial.
Valora Consultoría (2021). Docencia en tiempos de pandemia. https://valora.com.mx/wp-content/uploads/2020/05/200424-sondeo-educaci%C3%B3n-en-pandemia.pdf
Wong, A. P. (2021, febrero). Reporta SNTE 2 mil 700 docentes muertos por covid-19. Milenio. https://www.milenio.com/politica/2-mil-500-docentes-muerto-covid-19-snte
Woods, P. (1988). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Paidós Editorial.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.