Coping with school failure: A study from the teacher’s perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0060-008

Keywords:

school failure, high school education, teachers, social representation

Abstract

Research that addresses perspectives and meanings of teachers about coping with student failure is limited. The purpose of this article is to analyze the social representations that CECyTE teachers in Baja California have about coping with school failure and compare the coping strategies for school failure promoted by this sector based on social insertions such as age, gender, background, and professional update path. From a qualitative approach, a questionnaire of free association of words was applied. The results show that coping with stressful academic events is dynamic and allows strategies to change based on continuous reassessment. Teachers highlighted two main coping strategies: At the institutional level, the search for social support characterized by channeling students to school support services, and at the individual level, directive-revaluation coping, undertaking continuous training processes.

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Author Biographies

Pedro Damián Zamudio Elizalde, Universidad Autónoma de Sinaloa, México

Doctor en Educación por la Universidad Autónoma de Sinaloa. Profesor de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Candidato en el Sistema Nacional de Investigadores. Líneas de investigación: representaciones sociales y procesos de formación en educación media superior.

Sergio Gerardo Malaga Villegas, Universidad Autónoma de Baja California, México

Doctor en Ciencias en la especialidad de Investigaciones, DIE-Cinvestav. Investigador y coordinador de Investigación y Posgrado en el Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo de la Universidad Autónoma de Baja California. Nivel I en el Sistema Nacional de Investigadores. Líneas de investigación: análisis de políticas educativas (básica, media superior y normal), énfasis en sujetos educativos y temas emergentes (debates e imaginarios interculturales; reformas y proyectos educativos; investigación educativa).

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Published

2023-03-22