Cultural motivations and tensions experienced by posgraduate indigenous students in Chiapas
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2024)0062-014Abstract
The objective of this article is to analyze the motivations and tensions experienced by indigenous students in Chiapas, during their postgraduate studies in social sciences. An approach to the cultural dimension contained in thirteen life stories, which reflect desires, dreams, resistance, and conflicts in their construction of the knowledge in the field of graduate programs is offered. We recognize to these programs as academic spaces that guide the construction of sciences knowledges, where phenomenon such as coloniality and racism are still in force. Located in critical sociology, we conclude that the negative and the hope carried by the students, configure them as makers of the future for their peoples.
Downloads
References
Abela, J. (2003). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Universidad de Granada.
Adorno, T. (1984). Dialéctica negativa. Taurus.
Arancibia, M., Guerrero, D., Hernández, V., Maldonado, M. y Román, D. (2014). Análisis de los significados de estudiantes universitarios indígenas en torno a su proceso de inclusión a la educación superior. Psicoperspectivas, vol. 13, núm. 1, pp. 35-45.
Bautista, J. (2014). ¿Qué significa pensar desde América Latina? Hacia una racionalidad transmoderna y postoccidental. Akal.
Bloch, E. (1954). El principio esperanza. Trotta.
Bolom, M. (2019). Chanubtasel-p'ijubtasel. Reflexiones filosóficas de los pueblos originarios. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Coffey, A y Atkinson, P. (1996). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Editorial Universidad de Antioquia.
Correa, J. (2017). Historicidad de procesos de exclusión y discriminación para grupos minoritarios en educación superior. Senderos Pedagógicos, vol. 8, núm. 8, pp. 141-153. https://doi.org/10.53995/sp.v8i8.972
Cumes, A. (2015). La presencia subalterna en la investigación social: reflexiones a partir de una experiencia de trabajo. En Leyva Solano et al. (col.). Prácticas otras de conocimiento(s). Entre crisis, entre guerras, tomo I. Cooperativa Editorial RETOS/Taller Editorial La Casa del Mago/CLACSO.
Czarny, G., Navia, C. y Salinas, G. (2018). Expectativas de estudiantes universitarios indígenas en educación superior. Revista de la Educación Superior, vol. 47, núm. 188, pp. 87-108.
Czarny, G., Navia, C. y Salinas, G. (2020). Lecturas críticas sobre formación de profesionales indígenas en México y América Latina. Universidad Pedagógica Nacional.
De Vos, J. (1993). Las fronteras de la frontera sur: reseña de los proyectos de expansión que figuraron la frontera entre México y Centroamérica. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco/Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social.
Denzin, N. y Lincoln, Y. (2005). La disciplina y la práctica de la investigación cualitativa. Sage Publications.
Dussel, E. (2007). Materiales para una política de la liberación. Universidad Autónoma de Nuevo León/Plaza y Valdés Editores.
Echeverría, B. (2001). Definición de la cultura. Fondo de Cultura Económica.
González, M. (2009). Las historias de vida. Aspectos históricos, teóricos y epistemológicos. Cuestiones Pedagógicas: Revista de Ciencias de la Educación, núm. 12., pp. 223-242. https://revistascientificas.us.es/index.php/Cuestiones-Pedagogicas/article/view/10240
Grosfoguel, R. (2006). La descolonización de la economía política y los estudios postcoloniales: transmodernidad, pensamiento fronterizo y colonialidad global. Tabula Rasa, núm. 4, pp. 7-46. https://doi.org/10.25058/20112742.245
Hernández, A. (2020). La identidad epistemológica de los estudiantes de doctorado en Educación. Revista de Investigación Educativa de la Rediech, vol. 11, pp. 1-20. https://doi.org/10.33010/ierierediech.v11i0.816
Holloway, J. (2016). Es hora de aprender la esperanza. Revista Eutopía, núm. 2, pp. 289-299. http://recursosbiblio.url.edu.gt/CParens/Revista/Eutopia/Numeros/2/14/2.pdf
Holloway, J. (2005). Cambiar el mundo sin tomar el poder. Melvin, CA.
Jiménez, B. (2000). Investigación cualitativa y psicología social crítica. Revista de la Universidad de Guadalajara, núm. 17, pp. 1-17. http://www.cge.udg.mx/revistaudg/rug17/3invesigacion.html
Keck, C. y Saldívar, A. (2016). Más allá de la bibliografía: desarticulación, innovación y experiencia estudiantil en la educación de posgrado. Revista de la Educación Superior, vol. 45, núm. 178, pp. 61-78. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.02.004
Lander, E. (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. CLACSO.
Limón, F. (2013). Por una traducción constructora de interculturalidad en contextos indígenas. En N. Castro-Ramírez (coord.). Traducción, identidad y nacionalismo en Latinoamérica. Bonilla-Artigas-Conaculta.
Limón, F. (2010). Conocimiento cultural y existencia entre los chuj. Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas.
Martín, A. (2009). Fundamentación teórica y uso de las historias y relatos de vida como técnicas de investigación en pedagogía social. Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, núm. 7, pp. 41-60. https://doi.org/10.14201/3375
Mendoza, R., Dietz, G. y Mateos, L. (2019). Saberes-haceres de egresados de la Universidad Veracruzana Intercultural en posgrados no interculturales: tensiones y sinergias. Revista de Educación Superior, vol. 48, núm. 192, pp. 93-117. https://doi.org/10.36857/resu.2019.192.933
Mato, D. (2016). Educación superior y pueblos indígenas y afrodescendientes en América Latina. Interpelaciones, avances, problemas, conflictos y desafíos. Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Mato, D. (2015). Pueblos indígenas, Estados y educación superior. Aprendizajes de experiencias en varios países de América Latina potencialmente útiles a los procesos en marcha en Argentina. Cuadernos de Antropología Social, núm. 41, pp. 5-23. https://doi.org/10.34096/cas.i41.1593
Michel, G. (2001). Entre-lazos: hermenéutica existencial y liberación. Universidad Autónoma Metropolitana.
Porta, L. y Silva, M. (2003). La investigación cualitativa: el análisis de contenido en la investigación educativa. Universidad Nacional de Mar del Plata.
Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales- perspectivas latinoamericanas. CLACSO.
Ramírez, M. (2019). Ontología y política de la esperanza. De Ernst Bloch a Quentin Meillassoux. Revista de Filosofía Diánoia, vol. 64, núm. 83, pp. 165-180. https://doi.org/10.22201/iifs.18704913e.2019.83.1548
Riessman, C. K. (1993). Narrative analysis. Qualitative research methods. Sage.
Rivas, J. (2005). Pedagogía de la dignidad de estar siendo. Entrevista a Hugo Zemelman y Estela Quintar. Revista Interamericana de Educación de Adultos, vol. 27, núm. 1, pp. 113-140.
Rodríguez, C., Pozo, T. y Gutiérrez, J. (2006). La triangulación analítica como recurso para la validación de estudios de encuesta recurrentes e investigaciones de réplica en educación superior. RELIEVE, vol. 12, núm. 2, pp. 289-305.
Rosso, L., Artieta, T. y Soto, M. (2020). Ingreso universitario indígena y experiencias de participación. Revista del CISEN Tramas/Maepova, vol. 8, núm. 2, pp. 255-273.
Sánchez, M. (2012). Introducción. En M. Sánchez et al. (coords.). Las ciencias sociales y el papel de los investigadores mayas y zoques en el proceso de construcción del conocimiento. Universidad Intercultural de Chiapas.
Sanz, A. (2005). El método biográfico en investigación social: potencialidades y limitaciones de las fuentes orales y los documentos personales. Asclepio, vol. 57, núm.1, pp. 99-115. http://asclepio.revistas.csic.es/index.php/asclepio/article/view/32
Sousa, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce.
Sousa, B. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. Siglo XXI.
Varela, A. y Pech, B. (2021). Racismos, educación y poblaciones indígenas y afrodescendientes en México. Universidades, núm. 87, pp. 53-71. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2021.87.523
Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En J. Viaña, L. Tapia y C. Walsh. Construyendo interculturalidad crítica. Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello.
Walsh, C. (2005). Interculturalidad, conocimientos y decolonialidad. Signo y Pensamiento, vol. 24, núm. 46, pp.39-50. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4663
Weiss, E. (2017). Hermenéutica y descripción densa versus teoría fundamentada. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 22, núm. 73, pp. 637-654.
Xón, M. (2013). La revitalización de las epistemologías endógenas como proceso de reivindicación política de los pueblos indígenas. Ciencias 111-112, pp. 132-141. https://www.revistacienciasunam.com/images/stories/Articles/111/pdf/111A10.pdf
Zemelman, H. (2011). Configuraciones críticas. Pensar epistémico sobre la realidad. Siglo XXI.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.