Indigenous university youth facing violence against women in the sierra de Zongolica, Veracruz
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2024)0062-016Keywords:
indigenous youth, higher education, violence against woman, feminismAbstract
This article presents an anthropological analysis of a series of actions carried out by a group of young indigenous people to confront violence against women in an intercultural university in the central zone of the state of Veracruz, Mexico. Through an ethnographic approach to youth in higher education, who were taking courses in a hybrid modality because it was carried out during the COVID-19 pandemic, we study the impact of learning about gender, feminisms and violence awareness on the organizational experiences of young nahua women from rural communities in the region of the sierra de Zongolica. Mainly, we analyze the disruptive effects that two experiences of violence against women had among the university community to emphasize the recognition of the problem, the emotions that were generated among young people after these episodes and the passage to social organization for the expression of concrete demands. In this process, we document how these young women implemented various strategies to achieve justice on their own terms facing the lack of institutional effectiveness, as well as the creation of networks among women allowing them to rebuild the social ties thath were damaged by the violence they had confronted.
Downloads
References
Aguirre, G. (1993). Zongolica. Encuentro con dioses y santos patronos. Fondo de Cultura Económica.
Barreto, M. (2017). Violencia de género y denuncia pública en la universidad. Revista Mexicana de Sociología, vol. 79. núm. 2, pp. 261-286. http://dx.doi.org/10.22201/iis.01882503p.2017.2.57663
Barreto, M. y Flores, N. (2016). Institucionalización, violencia de género y demandas desde la base. Revista Nómadas, núm. 44, pp. 201-217. 10.30578/nomadas.n44a11
Castañeda, P. (2022). Introducción. En P. Castañeda, A. Aguayo y F. Peña (coords.). Expresiones de violencia en el entorno universitario: casos, protocolos y estrategias para su erradicación (pp. 19-28). Universidad Autónoma Metropolitana.
Castañeda, P. (2012). Etnografía feminista. En N. Blázquez, F. Flores y M. Ríos (eds.). Investigación feminista: epistemología, metodología y representaciones sociales (pp. 217-238). CEIICH-UNAM.
De Marinis, N. (2020). Feminicidios de mujeres indígenas en clave interseccional: análisis a partir de un trabajo de documentación colaborativa con mujeres nahuas organizadas en Zongolica, Veracruz. Revista sobre acesso à justiça e direitos nas américas, vol. 4, núm. 1, pp. 62-94. https://doi.org/10.26512/abyayala.v4i1.32085
Díaz, A. (2017). La contienda por los contenidos de educación sexual: repertorios discursivos y políticos utilizados por actores en México a inicios del siglo XXI. Debate Feminista, núm. 53, pp. 70-88. https://doi.org/10.1016/j.df.2016.11.001
Dietz, G. (2008). La experiencia de la Universidad Veracruzana Intercultural. En D. Mato. Diversidad cultural e interculturalidad en la educación superior. IESALC-Unesco, pp. 359-370.
Dietz, G., Mateos, L. y Budar, L. (edits.) (2020). La gestión intercultural en la práctica: la Universidad Veracruzana Intercultural a través de sus egresadas y egresados. Universidad Veracruzana.
Douglas, M. (1973). Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Siglo XXI de España Editores.
Engle-Merry, S. (2010). Derechos humanos y violencia de género. El derecho internacional en el mundo de la justicia local. Siglo del Hombre Editores.
Ferrándiz, F. (2011). Etnografías contemporáneas: anclajes, métodos y claves para el futuro. UAM.
Fregoso, G. y Rueda, F. (2018). Cruce de vías: genealogías teóricas sobre el racismo para entender el problema de la educación en México (pp. 17-38). En B. Baronnet, G. Fregoso y F. Domínguez (coords.). Racismo, interculturalidad y educación en México. Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Veracruzana.
Fulchiron, A. (2018). La “ley de mujeres”: amor, poder propio y autoridad mujeres sobrevivientes de violación sexual en guerra revientan la justicia desde el cuerpo, la vida y la comunidad. Tesis de doctorado, UNAM.
González Pérez, L. (2019). Acciones colectivas para enfrentar la violencia de género en las universidades: el caso de los escraches en la Red no están Solas. Tesis de maestría, UNAM.
Güereca, R. (coord.) (2016). Guía para la investigación cualitativa: etnografía, estudio de caso e historia de vida. UAM.
Jimeno, M. (2004). Crimen pasional. Contribución a una antropología de las emociones. Universidad Nacional de Colombia.
Korol, C. (comp.) (2007). Hacia una pedagogía feminista. Géneros y educación popular. Editorial El Colectivo, América Libre.
Lozano, A. y Bautista, Q. (2015). Discusiones sobre el género. Apuntes para una reflexión de la violencia de género en la universidad. Revista de la Facultad de Ciencias Sociales Universidad Nacional, vol. 35, núm. 51, pp. 1-20. http://dx.doi.org/10.15359/abra.35-51.8
Martínez, A. (2015). Movilidades rurales. Cultura, trabajo y conciencia de los migrantes nahuas de la sierra de Zongolica. Universidad Veracruzana.
Meseguer, S. (2014). Educación superior en la sierra de Zongolica (pp.107-136). En M. Pérez, V. Ruiz y S. Velasco (coords.). Interculturalidad (es). Jóvenes indígenas: educación y migración, México. UPN.
Meseguer, S. (2012). Imaginarios de futuro de la juventud rural. Educación superior intercultural en la sierra de Zongolica, Veracruz, México. Tesis doctoral, Universidad de Granada.
Mestries, F. (2003). Crisis cafetalera y migración internacional en Veracruz. Migraciones Internacionales, vol. 2, núm. 2. https://doi.org/10.17428/rmi.v2i5.1252
Pérez, M., Argueta, A. y Lagier, V. (2014). Jóvenes indígenas como promotores culturales. Dos experiencias mexicanas (1951-1992) (pp. 27-106). En M. Pérez, M., V. Ruiz y S. Velasco (coords.). Interculturalidad (es). Jóvenes indígenas: educación y migración. UPN.
Rappaport, J. (2008). Más allá de la observación participante: la etnografía colaborativa como innovación teórica (pp. 1-31). En X. Leyva et al. (coords.). Prácticas otras de conocimiento(s). Entre crisis, entre guerras, tomo 1. CLACSO.
Rockwell, E. (2018). Claves para la apropiación. La educación rural en México (pp. 139-171). En N. Arrata, C. Escalante y A. Padawer (comps.). Vivir entre escuelas. Relatos presenciales. CLACSO.
Rodríguez, T. (2003). Ritualidad, identidad y procesos étnicos en la sierra de Zongolica, Veracruz. CIESAS.
Schmelkes, S. (2008). Creación y desarrollo inicial de las universidades interculturales en México: problemas, oportunidades, retos (pp. 329-338). En D. Mato (coord.). Diversidad cultural e interculturalidad en la educación superior. Experiencias en América Latina. Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe, Unesco.
Scheper-Hughes, N. y Bourgois, P. (2004). Introduction: Making sense of violence (pp. 1-27). En N. Scheper-Hughes y P. Bourgois (edits.). Violence in war and peace: an anthology. Blackwell.
Varela, H. (2019). Las universidades frente a la violencia de género: el alcance limitado de los mecanismos formales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, núm. 238, pp. 49-80. http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2020.238.68301
Vázquez, A., López, G. y Torres. I. (2021). La violencia de género en las instituciones de educación superior: elementos para el estado de conocimiento. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. LI, núm. 2, pp. 299-326. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.2.382
Viveros, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate Feminista, núm. 52, pp. 1-17. https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.