Systematization of educational practices in integrative projects towards the construction of social knowledge (theoretical exploration)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2024)0063-006

Abstract

This research, part of a broader project, explores the methodological possibilities offered by the systematization of educational practice as an epistemological current of Latin American thought. This exploration addresses the need to reorient educational practices, such as the integrative projects of Technological Universities of Mexico, towards a democratic, participative, and inclusive interaction that allows for the recognition of experiences, characteristics, problems, and needs of their territoriality. The aim is to generate scientific and disciplinary knowledge that facilitates the creation of projects aimed at combating the asymmetries and injustices fostered by neoliberal economic models. Through the documentary review method, the capacity for visibility, recovery, reconstruction, triangulation and analysis of educational practices is identified, which allows a deep diagnosis of them and facilitates their treatment.

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Author Biographies

Jorge Alán Aviña Godínez, Universidad Juárez del Estado de Durango, México

Maestro en Educación. Estudiante del doctorado en Investigación Educativa de la la Universidad Juárez del Estado de Durango. Líneas de investigación: comunicación y educación. 

Marco Antonio Vázquez Soto, Universidad Juárez del Estado de Durango, México

Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor del doctorado institucional en Investigación Educativa de la Universidad Juárez del Estado de Durango. Perfil deseable PRODEP. Pertenece al Sistema Estatal de Investigadores, nivel honorífico 2021-2023, y al Sistema Nacional de Investigadores, nivel 1 2023-2027. Líneas de investigación: psicología educativa e inclusión educativa.

Alicia Solís Campos, Universidad Juárez del Estado de Durango, México

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Autónoma de Coahuila. Profesora y coordinadora académica del doctorado institucional en Investigación Educativa de la Universidad Juárez del Estado de Durango. Perfil deseable PRODEP 2023-2026. Pertenece al Sistema Estatal de Investigadores como investigadora honorífica, al Sistema Estatal de Investigadores, nivel honorífico 2020-2023, y al Sistema Nacional de Investigadores, nivel 1 2023-2027. Líneas de investigación: educación, aprendizaje semiótico y formación docente.

 

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Published

2024-07-24