La práctica docente del profesor de inglés en secundaria. Un estudio de casos en escuelas públicas
Keywords:
práctica docente, profesor de inglés, formación docente, educación secundaria, competencia lingüística en inglésAbstract
Este trabajo integra el estudio de la práctica docente de cuatro profesoras de inglés en secundarias públicas con diferente nivel de competencia lingüística en inglés en la ciudad de Aguascalientes. Mediante el estudio de casos de tipo múltiple y técnicas e instrumentos de diferentes niveles de estructuración como marco metodológico, este artículo indaga las acciones de enseñanza realizadas por las profesoras al interior del aula y las herramientas de formación como fundamento de su hacer y actuar. Asimismo, analiza los componentes del proceso pedagógico, así como elementos de formación de las docentes. En el trayecto de la investigación se identificaron particularidades como vocación docente, profesionalización permanente, elaboración de textos académicos, discurso docente y utilización dogmática de métodos de enseñanza. Como retos principales en la práctica de las profesoras se encontró la inexistente cimentación de conocimientos en la mayoría de los estudiantes, la divergencia en los niveles de inglés de los alumnos, así como la necesidad de preparación y actualización docente.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.