Evaluation of a master’s program based on graduates' perceptions: Opportunities for an improvement plan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/HPSY7646

Keywords:

quality of education, higher education, educational relevance, educational management, curriculum

Abstract

The objective of this research was to analyze graduates’ evaluations of key aspects of the Master’s Program in Management for Sustainable Development at the Autonomous University of Guerrero, Mexico. The aim was to identify shortcomings and propose comprehensive improvement strategies to strengthen the program. A mixed-methods approach was adopted, with an interpretive scope and a cross-sectional design. A total of 45 graduates participated, selected through intentional non-probabilistic sampling. The data collection instrument included 44 items distributed across three dimensions. The results reveal significant assessments by graduates regarding core components of the program, including the curriculum, faculty performance, and thesis supervision. A systemic perspective on areas for improvement enabled the identification of interconnections among factors and supported reflection on strategies to further enhance the program. Ultimately, it is essential to incorporate graduates’ perceptions more systematically as a key element in quality management systems for educational programs, in order to ensure their social relevance.

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Author Biographies

Dulce María Quintero Romero, Universidad Autónoma de Guerrero, México

Doctora en Desarrollo Regional por la Universidad Autónoma de Guerrero (México). Profesora-investigadora del Centro de Gestión del Desarrollo y directora de Posgrado de la Universidad Autónoma de Guerrero. Miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores, nivel I. Líneas de investigación: patrimonio biocultural y desarrollo sustentable.

Juan Camilo Fontalvo Buelvas, Universidad Nacional Autónoma de México

Maestro en Gestión Ambiental para la Sustentabilidad por la Universidad Veracruzana (México). Doctorando en Ciencias de la Sostenibilidad en la Escuela Nacional de Estudios Superiores, Unidad Morelia, de la Universidad Nacional Autónoma de México. Líneas de investigación: agroecología, educación para la sustentabilidad.

Erasmo Velázquez Cigarroa, CONAHCyT-Universidad Autónoma de Guerrero, México

Doctor en Ciencias en Educación Agrícola Superior. Investigador posdoctoral-SECIHTI en el Centro de Gestión del Desarrollo de la Universidad Autónoma de Guerrero. Miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores, nivel I. Líneas de investigación: educación ambiental para la sustentabilidad, ambientalización curricular.

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Published

2025-03-28