Learner identity. A study about personal and situational influences with education university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/BMZT6983

Keywords:

learning, meaningful experiences, socio-emotional competencies, contextual influences

Abstract

The purpose of this paper is to deepen our understanding of the influences exerted on the process of constructing learning identities. Drawing on current developments on the topic, we conducted an empirical study following the guidelines of a qualitative methodology. We worked with students taking psychology courses required for teacher training at a public university in Argentina. Data were collected using a questionnaire designed to explore representations and experiences related to their learning identities. Data analysis considered recommendations from grounded theory and implemented cross-coding procedures. The results indicated that students were able to recognize the influence of personal traits and the ties established in family and institutional contexts over their learning identities development. The study's conclusions include a broadening of the theoretical perspective, recognizing the influence of socioemotional competencies and the dynamic nature of identity construction processes. Regarding teaching practices, we emphasize the importance of the opportunities for participation that are provided for students, and the nature of the interactions and assessments that accompany or follow them.

 

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Author Biographies

Paola Verónica Paoloni, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas de la Argentina

Doctora en Psicología. Investigadora independiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas de la Argentina. Profesora adjunta en la Universidad Nacional de Río Cuarto. Líneas de investigación: psicología educacional, específicamente en lo referido a motivación y emociones académicas, contextos de aprendizaje y competencias socioemocionales.

María Cristina Rinaudo, Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina

Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora emérita de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina. Líneas de investigación: psicología educacional en torno a los aprendizajes académicos en la universidad, comprensión de la lectura, compromiso e identidad. Asimismo, ha contribuido a la difusión de los estudios de investigación basada en diseños.

Daiana Schlegel, Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina

Doctora en Ciencias de la Educación. Docente en la Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina, en la Universidad de Mendoza (sede Río Cuarto, Argentina) y en la Escuela Superior de Artes Visuales “Luz Vieira Méndez” (Argentina). Líneas de investigación: compromiso académico, contextos de aprendizaje, competencias socioemocionales.

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Published

2025-07-21

Issue

Section

Research articles (open section)