Quality in Catholic higher education in México: A case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/WIGF8957

Keywords:

quality in Catholic higher education, private university management, perceptions of educational quality, Mexican Catholic universities, integration of economy-humanism in education

Abstract

The main objective of this article is to describe the meaning and significance that the actors of a private Catholic university in the Metropolitan Area of Guadalajara, Mexico, have constructed regarding the concept of educational quality. To achieve this, a three-year qualitative study was conducted using a case study approach. The methodology included semi-structured interviews with key stakeholders and a focus group with internal participants from the institution. This approach made it possible to capture the interpretive richness and the plurality of perspectives surrounding the concept of educational quality. The findings reveal that, in this Catholic university, the notion of quality is dynamic and multifaceted, encompassing both economic and humanistic perspectives. It is evident that the practical interpretation of quality by institutional actors often goes beyond the formally established philosophical ideals, resulting in the adaptation of policies and practices to simultaneously meet labor market demands and fulfill the university’s social mission. In conclusion, this study contributes to a deeper understanding of how Catholic universities negotiate, reinterpret, and redefine the concept of educational quality in a context of increasing competition within higher education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandro Uribe López, Universidad Pedagógica Nacional, México

Doctor en Gestión de la Educación Superior, Ciencias Sociales. Profesor en la Universidad Pedagógica Nacional, unidad 145. Líneas de investigación: gestión educativa, calidad educativa y cultura organizacional. 

References

ANUIES (2022). Anuario estadístico de educación superior 2021-2022. https://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior

Buendía Espinosa, A. (2009). El estudio de la educación superior privada en México. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, núm. 55, pp. 58-63. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/702

Bremm D. y Scherer Wenzel, J. (2023). Una comprensión del análisis textual del discurso; principios y procedimientos. Experiencias, reflexiones y resultados para el desarrollo de la ciencia, tecnología e innovación, núm. 03 (número especial 2023), pp. 81-89. https://doi.org/10.5281/zenodo.8332825

Campbell, C. y Rozsnyai, C. (2002). Quality assurance and the development of course programs in higher education. Unesco: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. https://coilink.org/20.500.12592/sbcc301

De la Orden Hoz, A., Asensio Muñoz, I., Carballo Santaolalla, R., Fernández Díaz, M. J., Fuentes Vicente, A., García Ramos, J. M., Guardia González, S. y Navarro Castillo, M. (2015). Desarrollo y validación de un modelo de calidad universitaria como base para su evaluación. Relieve. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, vol. 3, núm. 1, pp 1-6. https://doi.org/10.7203/relieve.3.1.6334

Dill, D. D. (1998). Evaluating the “evaluative state”: Implications for research in higher education. European Journal of Education, vol. 33, núm, 3, pp. 361–377. http://www.jstor.org/stable/1503589

Gama Tejeda, F. (2012). La educación superior privada en Jalisco, 1990-2000: expansión y diversificación. Universitaria, Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas, Universidad de Guadalajara. https://www.bibliotecaebook.com/reader/435699/%26returnUrl%3D?productType=ebook&viewInside=true

García Aracil, A. y Palomares Montero, D. (2010). Examining benchmark indicator systemsfor the evaluation of higher education institutions. Higher Education, núm. 60, pp. 217–234. https://doi.org/10.1007/s10734-009-9296-8

Giddens, A. (2012). La constitución de la sociedad: bases para la teoría de la estructuración (2.ª ed.). Amorrortu Editores.

Gidson, A. (1986). Inspecting education. En G. Moodie. Standards and criteria in higher education (pp. 128-135). Society for Research into Higher Education and NFER-Nelson. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000079180

Gregorutti, G. J. y Bon Pereira, M. V. (2016). Acreditación de la universidad privada ¿es un sinónimo de calidad? REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 11, núm. 1, pp. 122-139. https://doi.org/10.15366/reice2013.11.1.008

Gvaramadze, I. (2008). From quality assurance to quality enhancement in the European higher education area. European Journal of Education, vol. 43, núm. 4, pp 443-455. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2008.00376.x

Harvey, L. (2004-2023). Analytic quality glossary. Quality Research International. http://www.qualityresearchinternational.com/glossary/

Harvey, L. y Green, D. (1993). Defining quality. Assessment & Evaluation in Higher Education, vol. 18, núm. 1, pp. 9–34. https://doi.org/10.1080/0260293930180102

Harvey, L. y Newton, J. (2004). Transforming quality evaluation. Quality in Higher Education, vol. 10, núm, 2, pp. 149–165. https://doi.org/10.1080/1353832042000230635

Hopbach, A. (2012). External quality assurance between European consensus and national agendas. En A. Curaj, P. Scott, L. Vlăsceanu y L. Wilson. European higher education at the crossroads between the Bologna process and national reforms (pp. 267-285). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-3937-6_15

Kis, V. (2005). Quality assurance in tertiary education: Current practices in OECD countries and a literature review on potential effects. The Organization for Economic Cooperation and Development. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=e62d9c36f3c752234a4067a3ddca9acd6555ee53

Levy, D. (2006). Capítulo 14. The private fit in the higher education landscape. En J. Forest y P. Altbach. International Handbook of Higher Education (pp. 281-292). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-4012-2_14

Levy, D. (1986). La educación superior y el Estado en Latinoamérica. Desafíos privados al predominio público. University of Chicago Press.

Marchesi, Á., Tedesco, J. C. y Coll, C. (2021). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura/Fundación Santillana. https://dds.cepal.org/redesoc/publicacion?id=1540

Marshall, S. (2016). Quality as sense-making. Quality in Higher Education, vol. 22, núm. 3, pp. 213-227. https://doi.org/10.1007/978-981-10-7620-6_15

Mextudia (2019, 2 de enero). Universidades. https://mextudia.com/universidades/#

Meyer, J. H. F. (1999). Variation and concepts of quality in student learning. Quality in Higher Education, vol. 5, núm. 2, pp. 167–180. https://doi.org/10.1080/1353832990050207

Moraes, R. y Galiazzi, M. C. (2007). Análisis textual discursivo. Unijuí.

Plá, S. (2019). Calidad educativa. Historia de una política para la desigualdad. Universidad Nacional Autonóma de México-Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://www.iisue.unam.mx/publicaciones/libros/calidad-educativa-historia-de-una-politica-para-la-desigualdad

Rodríguez Goméz, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.

Sallis, E. y Hingley, P. (1991). College quality assurance systems. The Staff College. https://eric.ed.gov/?id=ED342323

Silas Casillas, J. (2019). Mexico: The complexities of FOMHEIs. En P. Altbach, E. Choi, M. Allen y H. de Wit. The global phenomenon of family-owned or family-managed universities (pp. 198-214). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004423435

Silva Guerrero, J. E. (2017). Red de política y toma de decisiones: el uso de los resultados de las evaluaciones de logro educativo en la Reforma Integral de Educación Básica en México. Universidad de Guadalajara-Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades. http://www.publicaciones.cucsh.udg.mx/pperiod/cgraduados/pdf/2017/red-de-politica-mayo2017.pdf

Talha, M. (2004), Total quality management (TQM): An overview. The Bottom Line, vol. 17, núm. 1, pp. 15-19. https://doi.org/10.1108/08880450410519656

Vlăsceanu, L., Grünberg, L. y Pârlea, D. (2007). Quality assurance and accreditation: A glossary of basic terms and definitions. Centro Europeo de Enseñanza Superior de la Unesco. https://www.aracis.ro/wpcontent/uploads/2019/08/Glossary_07_05_2007.pdf

Published

2025-07-22