Algunas aportaciones del INIDE al análisis y planeación del futuro de la educación básica
Abstract
En 2005, según datos del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE), más de treinta millones de mexicanos no habían concluido su educación básica, lo que revela que esta demanda todavía no ha sido satisfecha. Aunado a esto, las pruebas “Excale” (que evalúan conocimientos de español y matemáticas) y pisa (Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes, por sus siglas en inglés) aplicadas a estudiantes de primaria y secundaria en los ámbitos nacional e internacional, arrojaronresultados nada favorables a los alumnos mexicanos. Por ello se han puesto en marcha en nuestro país varios programas compensatorios para mejorar la educación básica a partir de tres estrategias principales que tienen que ver con el fortalecimiento de la oferta escolar, la distribución de becas entre los alumnos de escasos recursos, y la participación de las comunidades educativas en la gestión escolar. En este artículo se aportan evidencias de que
esos programas no han producido resultados satisfactorios, por lo que se propone una estrategia alternativa para mejorar la calidad de la educación básica que se imparte en México.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.