El canto de las sirenas
Keywords:
educación, enseñanza, aprendizaje, metodologías, estudiantes, docentes, investigación educativa, evaluación, diseño curricular, políticas educativas, reformas educativas, exclusión, inclusión, diversidadAbstract
Ulises pudo escuchar el canto de las sirenas sin dejarse llevar por ellas porque antes se había hecho atar al mástil de su barco. ¿A qué mástil de la realidad debemos atarnos como país para no dejarnos llevar por el canto de las sirenas y cuál es ese canto hoy en día al que hay temer? Estas son dos preguntas entretejidas de las muchas que hay que hacer y que quienes, en las universidades, reflexionan y deciden el contenido concreto de los planes de estudio deben contestar —por lo menos a nivel de hipótesis— cada vez que entran en procesos de revisión curricular. Con ello en mente, plantearemos ahora algunos supuestos, pon- deraremos los datos estadísticos de la Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES) respecto de la población escolar universitaria, reflexionaremos acerca de sus implicaciones sociales y curriculares, nos adentraremos en algunas nociones filosóficas y, finalmente, expondremos nuestra reflexión filosófico-educativa a propósito de todas estas cuestiones.
Downloads
Downloads
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.