Digital nodes for community development: A model for non-formal education
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0054-013Keywords:
community development, ICT, non-formal education, technological models, digital nodesAbstract
This work approaches a conceptual model of digital node for non-formal education whose purpose is to promote social intervention for the development of communities settled in highly vulnerable territories. It is a deductive research based on a theoretical framework made up of four aspects: Community development, non-formal education, digital appropria- tion and interconnection of open computer systems. The result consisted of a preliminary conceptual approach to the digital node model, as well as the conceptual foray into the non- formal education digital node of the Casa Blanca Community Management Center at the Xalapa City Council, in Veracruz, Mexico.
Downloads
References
Ander-Egg, E. (2005). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad (2ª. ed.). Buenos Aires: Editorial Lumen Hvmanitas.
Agustín, M. y Clavero, M. (2010). Indicadores sociales de inclusión digital: brecha y participación ciudadana. En Derecho, gobernanza y tecnologías de la información en la sociedad del conocimiento (pp. 143-166). Prensas Universitarias de Zaragoza, España. Recuperado de http://eprints.rclis.org/14264/1/Indicadores_brecha.pdf
Ayuntamiento de Xalapa (2019). Plan Municipal de Desarrollo 2018-2021. Actualización 2019. Recuperado de https://ayuntamiento.xalapa.gob.mx/web/pmd/plan-municipal-de-desarrollo.
Baca, C., Belli, L., Huerta, E. y Velasco, K. (2018). Redes comunitarias en América Latina: desafíos, regulaciones y soluciones. Internet Society. Redes por la Diversidad, Equidad y Sustentabilidad, AC.
Calero, B. (2012). Proyecto educativo comunitario como una alternativa de supervivencia y resistencia: el caso de la comunidad indígena Nasa de Toribio en Colombia. Educación, Lenguaje y Sociedad, vol. IX, núm. 9, pp. 119-133.
Castillón, A. (2018). Capítulo 8. San Juan de Ocotán, un pueblo en la ciudad. El alcance de las TIC y sus implicaciones socioculturales. En David Ramírez Plascencia (coord.). Aperturas digitales: apropiación y uso de las tecnologías digitales entre grupos étnicos minorizados en México. Universidad de Guadalajara.
Cepal (2018). Estado de la banda ancha en América Latina y el Caribe. Naciones Unidas. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/43365/1/S1800083_es.pdf.
Chacón, M. (2015). El proceso de evaluación en educación no formal: un camino para su construcción. Revista Electrónica Educare, vol. 19, núm. 2, mayo-agosto, pp. 21-35. http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-2.2
CMSI (2003, 2005). Ginebra y Túnez. Recuperado de http://www.itu.int/wsis/documents/doc_multi.asp?lang=esyid=1161|1160|2266|2267
Cobo, C. (2008). Aprendizaje adaptable y apropiación tecnológica: reflexiones prospectivas (ponencia). México: Flacso-México. Recuperado de http://www.laisumedu.org/DESIN_Ibarra/autoestudio3/ponencias/ponencia33.pdf
Colás, P., Rodríguez, M. y Jiménez, R. (2005). Evaluación de E-learning. Indicadores de calidad desde el enfoque sociocultural. Teoría de la educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información Recuperado de http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_06_2/n6_02_art_colas_rodriguez_jimenez.htm
Crovi, D. (2009). Acceso, uso y apropiación de las TIC en comunidades académicas: diagnóstico en la UNAM. México: Plaza y Valdez Editores.
Cumbre Latinoamericana de Redes Comunitarias (2018). Recuperado de http://cnsig.info/cumbre/lac/2018/09/17/Cumbre-Latinoamericana.html
Gómez, A. (1985). Non-formal education in rural Mexican society (tesis doctoral). Facultad de Educación de la Universidad de Manchester. Publicada por ProQuest LLC (2019). ProQuest 27733506.
Infotec (2014). El valor de la etnografía para el diseño de productos, servicios y políticas TIC. Recuperado de http://infotec.com.mx/work/models/infotec/Resource/6149/1/images/MS3_com_SEMINARIO.pdf#page=95
Islas, P., Domínguez, C. y Sandoval, F. (2018). Capítulo 5. El uso del móvil como herramienta de empoderamiento entre los miembros de la etnia tarahumara. En David Ramírez Plascencia (coord.). Aperturas digitales: apropiación y uso de las tecnologías digitales entre grupos étnicos minorizados en México. Universidad de Guadalajara.
Lay, I. (2018). Capítulo 2. Redes de internet y telecomunicaciones. Uso y apropiación en comunidades de Oaxaca y Chiapas. En David Ramírez Plascencia (coord.). Aperturas digitales: apropiación y uso de las tecnologías digitales entre grupos étnicos minorizados en México. Universidad de Guadalajara.
Le Mur, R. (2018). Capítulo 4. El uso de aplicaciones digitales para divulgar las lenguas indígenas en Méxic. En David Ramírez Plascencia (coord.). Aperturas digitales: apropiación y uso de las tecnologías digitales entre grupos étnicos minorizados en México. Universidad de Guadalajara.
Lera, F., Hernández, N. y Blanco, C. (2003). La “brecha digital” un reto para el desarrollo de la sociedad del conocimiento. Revista de Economía Mundial, núm. 8, pp. 119-142. Recuperado de http://www.sem-wes.org/files/revista/rem8_6.pdf
Marzal, M. (2010). Evaluation of information literacy programmes in higher education: Strategies and tools. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), vol. 7, núm. 2, pp. 28-38.
Mercado, P. y Varela, G. (2018). Capítulo 7. Sinergias para el desarrollo: una mirada a los proyectos de inclusión digital de la Universidad de Guadalajara en la comunidad Wixárica en el Estado de Jalisco. En David Ramírez Plascencia (coord.). Aperturas digitales: apropiación y uso de las tecnologías digitales entre grupos étnicos minorizados en México. Universidad de Guadalajara.
Montero, M. (2007). Introducción a la psicología comunitaria. Buenos Aires: Paidós.
Nogueiras, L. (1996). La práctica y la teoría del desarrollo comunitario: descripción de un modelo. Madrid: Narcea.
Nolasco, P. (2017). La incorporación de las tecnologías de la información y las comunicaciones en las universidades. Estudio de caso: Universidad Veracruzana (tesis doctoral). Xalapa, Veracruz, México: Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Veracruzana.
Ocampo, J. (2005). Más allá del consenso de Washington: una agenda de desarrollo para América Latina. Cepal–Serie. Estudios y Perspectivas, núm. 26. Recuperado de http://www.eclac.org/publicaciones/xml/9/20759/Serie%2026.pdf
OCDE (2011). Hacia una gestión pública más efectiva y dinámica en México. Estudios de la OCDE sobre gobernanza pública. Resumen. México: OECD Publishing.
Overdijk, M. & Van Diggelen, W. (2006). Technology appropriation in face-to-face collaborative learning. First European Conference on Technology Enhanced Learning. Recuperado de http://ceur-ws.org/Vol-213/paper17.pdf
Pico, M. (2018). Capítulo 3. Indagaciones sobre la tradición tastúan juvenil actual. En David Ramírez Plascencia (coord.). Aperturas digitales: apropiación y uso de las tecnologías digitales entre grupos étnicos minorizados en México. Universidad de Guadalajara.
Pimienta, D. (2007). Brecha digital, brecha social, brecha paradigmática. Funredes. Recuperado de http://ictlogy.net/bibliography/reports/projects.php?idp=1286
Ramírez, D. (2018). Capítulo 1. Un acercamiento a los estudios sobre apropiación y usos de tecnologías digitales entre grupos étnicos minorizados en México. En David Ramírez Plascencia (coord.). Aperturas digitales: apropiación y uso de las tecnologías digitales entre grupos étnicos minorizados en México. Universidad de Guadalajara.
Unesco (2013). Enfoque estratégicos sobre las TICS en Educación en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Oficina de Santiago. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf
Unesco (2012). International Standard Classification of Education ISCED 2011 [Clasificación Internacional Normalizada de la Educación]. Montreal, Montegral: UNESCO-Institute for Statistics. Recuperado de http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-2011-en.pdf
Van Dijk, J. (2005). The deepening divide: Inequality in the information society. EUA: SAGE.
Zárate, M. (2007). Desarrollo comunitario. En R. Serrano et al. Modelo de desarrollo humano comunitario. Sistematización de 20 años de trabajo comunitario. México, DF: Plaza y Valdés Editores.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.