Student participation as a process of educational inclusion
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0055-008Keywords:
student participation, educational inclusion, participatory research, ethnography, Chilean public educationAbstract
Through an ethnographic approach, a participatory technique was carried out on students from six Chilean schools. The results indicate that students demand greater participation in school spaces. They want to participate in and out of school and reinvent the most traditional educational practices. The purpose of their participation would be to develop personally, improve the school experience and make decisions. In addition, they positively value the capacity and integrity of their peers and negatively that of adults.
Downloads
References
Albornoz, N., Silva, N. y López, M. (2015). Escuchando a los niños: significados sobre aprendizaje y participación como ejes centrales de los procesos de inclusión educativa en un estudio en escuelas públicas en Chile. Estudios Pedagógicos, vol. 41, pp. 81-96. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000300006
Ascorra, P., López, V. y Urbina, C. (2016). Participación estudiantil en escuelas chilenas con buena y mala convivencia escolar. Revista de Psicología, vol. 25, núm. 2, pp. 1-18.
Assaél, J., Acuña, F., Contreras, P. y Corbalá, F. (2014). Transformaciones en la cultura escolar en el marco de la implementación de políticas de accountability en Chile. Un estudio etnográfico en dos escuelas clasificadas en recuperación. Estudios Pedagógicos, vol. 40, núm. 2, pp. 7-26.
Bajtín, M. (2015). Yo también soy (fragmentos sobre el otro). Buenos Aires: Ediciones Godot.
Barrios, A., Gutiérrez, N., Mayorga, C. y Urrutia, E. (2014). Métodos óptimos para determinar validez de contenido. Educación Médica Superior, vol. 28, núm. 3, pp. 547-558. https://bit.ly/36ZM2X5
Bellei, C. (2015). El gran experimento. Mercado y privatización de la educación chilena. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Adaptación de la 3ª edición revisada del Index for Inclusion. España: OEI.
Canales, M. (2006). Metodologías de investigación social. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Chávez, P. y Vergara, A. (2017). Ser niño y niña en el Chile de hoy. La perspectiva de sus protagonistas acerca de la infancia, la adultez y las relaciones entre padres e hijos. Santiago: Ediciones Ceibo.
Cornejo, R. y Reyes, L. (2008). La cuestión docente: Chile, experiencias organizacionales y acción colectiva de profesores. Buenos Aires: Laboratorio de Políticas Públicas. Foro Latinoamericano de Políticas Públicas.
Decreto 291. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 13 de julio de 1999.
Denzin, N. & Lincoln, Y. (2013). The strategies of qualitative inquiry. Londres: SAGE Publications.
Fairclough, N (2013). Critical discourse analysis. The critical study of language. Nueva York: Routledge.
Fielding, M (2011). La voz del alumnado y la inclusión educativa: una aproximación democrática radical para el aprendizaje intergeneracional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 70, núm. 1, pp. 31-61.
Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Gaitán, L. (2006). La nueva sociología de la infancia. Aportaciones de una mirada distinta. Política y Sociedad, vol. 43, núm. 1, pp. 9-26.
Graham, A., Bessell, S., Adamson, E., Truscott, J., Simmons, C., Thomas, N., Gardon, L. & Johnson, A. (2018). Navigating the ambiguous policy landscape of student participation. Journal of Education Policy, vol. 34, núm. 6, pp. 789- 811. doi: 10.1080/02680939.2018.1527945
Halliday, M. y Matthiessen, C. (2014). An introduction to functional grammar. Nueva York: Routledge.
Huang, J. (2019). Being and becoming: The implications of different conceptualizations of children and childhood in education. Canadian Journal for New Scholars in Education, vol. 10, núm. 1, pp. 99-105.
Lay-Lisboa, S., Araya-Bolvarán, E., Marabolí-Garay, C., Olivero-Tapia, G. y Santander-Andrade, C. (2018). Protagonismo infantil en la escuela. Las relaciones pedagógicas en la construcción de ciudadanía. Sociedad e Infancias, vol. 2, pp. 147-170. https://doi.org/10.5209/SOCI.59474
Lerena, B. y Trejos, J. (2015). Sobre la posibilidad de una educación inclusiva bajo el actual modelo de desarrollo económico y social chileno. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, vol. 9, núm. 2, pp. 145-160.
Ley 19284. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 05 de enero de 1994.
Ley 20248. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 25 de enero de 2008.
Ley 20201. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 06 de junio de 2007.
Ley 20422. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 03 de febrero de 2010.
Ley 20529. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 27 de agosto de 2011.
Ley 20845. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 29 de mayo de 2015.
Liebel, M. (2007). Paternalismo, participación y protagonismo infantil. En Y. Corona y M. E. Linares (coords.). Participación infantil y juvenil en América Latina (pp. 113-146). México: Edición Universidad Autónoma Metropolitana.
Lin, A. (2013). Citizenship education in American schools and its role in developing civic engagement: a review of the research. Educational Review, vol. 67, núm. 1, pp. 1-29. doi: 10.1080/00131911.2013.813440
López Melero, M. (2012). La escuela inclusiva: una oportunidad para humanizarnos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 26, núm. 2, pp. 131-160.
López, V., González, P., Manghi, D., Ascorra, P., Oyanedel, J. C., Redón, S. y Salgado, M. (2018). Políticas de inclusión educativa en Chile: tres nudos críticos. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, vol. 26, núm. 157, pp.1-18. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3088
Martin, J. & Rose, D. (2007). Working with discourse. Meaning beyond the clause. Londres/Nueva York: Continuum.
Martin, J. & White, P. (2005). The language of evaluation. Appraisal in English. Nueva York: Palgrave Macmillan.
Ministerio de Educación (2005). Política Nacional de Educación Especial. Nuestro compromiso con la diversidad. Santiago de Chile: Mineduc.
Nieto, J. y Portela, A. (2008). La inclusión de la voz del alumnado en el asesoramiento para la mejora de las prácticas educativas. Revista Profesorado, vol. 12, núm. 1, pp. 1-26.
Oteíza, T. (2019). Sistema de valoración como herramienta teórico-metodológica para el estudio social e ideológico del discurso. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, vol. 29, núm. 2, pp. 207-229.
Perrenoud, P. (2006). El oficio de alumno y el sentido del trabajo escolar. Madrid: Editorial Popular.
Poblete, R. y Galaz, C. (2017). Aperturas y cierres para la inclusión educativa de niños/as migrantes en Chile. Estudios Pedagógicos, vol. 43, núm. 3, pp- 239-257. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300014
Ramírez, L. (2020). Significados, valoraciones y des/legitimaciones discursivas de adolescentes acerca del bienestar en la escuela desde una perspectiva de justicia social (tesis doctoral). Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.
Ramírez, L. y Valdés, R. (2019). El “CASO” como dispositivo de las prácticas escolares. Revista Electrónica Educare, vol. 23, núm. 3. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1941/194161290012
Reyes, L., Cornejo, R., Arévalo, A. y Sánchez, R. (2010). Ser docente y subjetividad histórica en el Chile actual: discursos, prácticas y resistencias. Polis, núm. 9, vol. 27, pp. 269-292. doi: 10.4067/S0718- 65682010000300012
Sisto, V. (2019). Inclusión “a la chilena”. La inclusión escolar en un contexto de políticas neoliberales avanzadas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, vol. 27, núm. 23. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3044
Slee, R. (2013). How do we make inclusive education happen when exclusion is a political predisposition? International Journal of Inclusive Education, vol. 17, núm. 8, pp. 895-907.
Thousand, J., Villa, R. y Nevin, A. (2015). El rol de los estudiantes como co-enseñantes. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, vol. 9, núm. 2, pp. 111-126.
Unesco (2018). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Francia.
Unesco (1994). Declaración de Salamanca y marco para la acción. Salamanca, España.
Valdés, R. (2019). Prácticas de liderazgo de equipos directivos en el desarrollo de culturas inclusivas en escuelas de la Región de Valparaíso (tesis doctoral). Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.
Vergara, A., Peña, M., Chávez, P. y Vergara, E. (2015). Los niños como sujetos sociales: el aporte de los nuevos estudios sociales de la infancia y el análisis crítico del discurso. Psicoperspectivas, vol. 14, núm. 1, pp. 55-65. doi: 10.5027/psicoperspectivas-vol14-issue1- fulltext-544
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.