Technogrand’s: Learning in an intergenerational experience
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0055-002Keywords:
adolescence, seniors, information and communication technologies, Pierre Faure pedagogical model, intergenerational experiencesAbstract
The Compuabuelitos project is an intergenerational experience where teenagers taught seniors how to use information and communication technologies (ICT). These young people were previously trained for this duty about elderly’s needs. The students aimed to apply the Pierre Faure’s pedagogy in their teaching, experienced by them in their own academic life. Here, the respect to the person’s rhythm and characteristics is emphasized. The research component was developed on a qualitative way, used the Basic Interpretative Method and benefited from semi structured interviews. The main findings are that adolescents participating in the project had three types of learnings: 1) about the characteristics of third age persons, 2) about the ways to relate with them, and 3) about their role as learning facilitators. Data analysis used Symbolic Interactionism in order to interpret the meaning the experience had for the students.
Downloads
References
Alcántar, B., Reynoso, C., Ramos, M.,Gómez, B., Miramontes, J. y Martínez, A. (2011). La enfermedad de Alzheimer y su costo familiar y social. La Ciencia y el Hombre. Revista de Divulgación Científica y Tecnológica de la Universiad Veracruzana, núm. 2, vol. 24. Recuperado de https://www.uv.mx/cienciahombre/revistae/vol24num2/articulos/alzheimer/
Aldana, G., García, L. y Jacobo, A. (2012). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) como alternativa para la estimulación de los procesos cognitivos en la vejez. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, núm. 14. Recuperado de http://www.uv.mx/cpue/num14/practica/aldana_garcia_mata_tic_vejez.html
Alfaro, N. (2011). Encuentros intergeneracionales: alternativa para promover y facilitar relaciones interpersonales solidarias de ayuda mutua entre personas adultas mayores y adolescentes en el contexto costarricense. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/20157/1/917.pdf
Ardila, L. (2007). Adolescencia y desarrollo emocional: guía y talleres para padres y docentes. Bogotá: Ecoe.
Ashton, K. (2009) That ‘Internet of Things’ thing in the real world, things matter more than ideas. RFID Journal, junio. Recuperado de http://www.rfidjournal.com/article/print/4986
Asociación del Internet (2019). Estudio sobre los hábitos de los usuarios de internet en México 2019, versión pública. Recuperado de https://www.asociaciondeinternet.mx/es/component/remository/Habitos-de-Internet/15-Estudio-sobre-los-Habitos-de-los-Usuarios-de-Internet-en-Mexico-2019-version-publica/lang,es-es/?Itemid=
Ballesteros, S. (2007). Envejecimiento saludable: aspectos biológicos, psicológicos y sociales. Madrid: Universitas.
Blumer, H. (1982). El interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Barcelona: Hora, SA.
Burbank, P. M. & Martins, D. C. (2010). Symbolic interactionism and critical perspective: Divergent or synergistic? Nursing Philosophy, núm. 11, vol. 1, pp. 25-41. https://doi.org/10.1111/j.1466-769x.2009.00421.x
Cantero, M., Delgado, B., Gión, S., González, C., Martínez, A. y Navarro, I. et al. (2011). Psicología del desarrollo humano: del nacimiento a la vejez. Alicante: Club Universitario.
Carter, M. J. & Fuller, C. (2016). Symbols, meaning, and action: The past, present, and future of symbolic interactionism. Current Sociology, núm. 1, vol. 31. https://doi.org/10.1177/0011392116638396
Chamberlain-Salaun, J., Mills, J. & Usher, K. (2013). Linking symbolic interactionism and grounded theory methods in a research design: From Corbin and Strauss’ assumptions to action. SAGE Open, núm. 3, vol. 3, 215824401350575. https://doi.org/10.1177/2158244013505757
Chan, M., Haber, S., Drew, L. & Park, D. (2016). Training older adults to use tablet computers: Does it enhance cognitive function? Gerontologist, núm. 56, vol. 3, pp. 475-484. https://doi.org/10.1093/geront/gnu057
Cobo, J. (2009). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. ZER -Revista de Estudios de Comunicación, núm. 27, vol. 14, pp. 295-318. Recuperado de https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/2636/2184
Coller, X. (2003). Canon sociológico. Madrid: Tecnos.
Cruz, R. y Acosta, S. (2010). Vocabulario Intergeneracional. Un intercambio de mayores y alumnos en las aulas. Cuestiones Pedagógicas, núm. 20, pp. 247-268. Recuperado de
https://idus.us.es/handle/11441/54617
Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2000). Handbook of qualitative research. Los Angeles: Sage.
Díaz-Bravo, L., Torruco, U., Martínez, M. y Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, núm. 2, vol. 7, pp. 162-167. Recuperado de
http://riem.facmed.unam.mx/sites/all/archivos/V2Num03/09_MI_LA%20_ENTREVISTA.pdf
Garitaonandia, C., Fernández, E, y Oleaga, J. (2005). Las tecnologías de la información y de la comunicación y su uso por los niños y los adolescentes. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, núm. 3. https://doi.org/10.31921/doxacom.n3a3
Herraiz, M. (1994). Formación de formadores. Recuperado de http://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/form_for.pdf
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI) (2017a). Estadísticas a propósito del día internacional de la tercera edad. Datos nacionales. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/saladeprensa/aproposito/2017/edad2017_Nal.pdf
INEGI (2017b). Estadísticas a propósito del día internacional del internet. Datos nacionales. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/saladeprensa/aproposito/2017/internet2017_Nal.pdf
Instituto Pierre Faure (1995). Recopilación de documentos. Instituto Pierre Faure. Fundamentos de la Pedagogía del Personalismo. Nivel II. Documento institucional. Guadalajara.
Instituto Pierre Faure (2017). Anuario 2016-2017. Documento institucional. Guadalajara.
Kolodinsky, J. & Cranwell, M. (2002). Bridging the generation gap across the digital divide_ teens teaching internet skills to senior citizens. Journal of Extension, núm. 3, vol. 40. Recuperado de https://www.joe.org/joe/2002june/rb2.php
Mead, M. (2019) Cultura y compromiso. Estudios sobre la ruptura generacional (2ª ed.). Barcelona: Gedisa.
Merriam, S. (2002). Qualitative research in practice. Examples for discussion and analisis. Boston:Jossey -Bass.
Milliken, P. J. & Schreiber, R. (2012). Examining the nexus between grounded theory and symbolic interactionism methods. International Journal of Qualitative, núm.11, vol. 5, pp. 684-696.
NBC News (2014). Students help seniors bridge the digital generation gap. Recuperado de https://www.nbcnews.com/feature/maria-shriver/students-help-seniors-bridge-digital-generation-gap-n100021
Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2019). Asuntos que nos importan. Envejecimiento. Recuperado de https://www.un.org/es/sections/issues-depth/ageing/index.html
Ritzer, G. (1993). Teoría sociológica contemporánea. Ciudad de México: McGraw-Hill.
Rizo, M. (2004). El interaccionismo simbólico y la Escuela de Palo Alto. Hacia un nuevo concepto de comunicación. Lecciones del Portal de la Comunicación. Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado de https://incom.uab.cat/portalcom/wp-content/uploads/2020/01/17_esp.pdf
Romero-Ruiz, K. et al. (2017). Information and communication technologies impact on family relationship. Procedia –Social and Behavioral Sciences, vol. 237, pp. 30-37. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.007
Taylor, S. J. & Bogdan, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados (2ª reimpresión). Buenos Aires: Paidós.
Van Dijk, J. & Hacker, K. (2003). The digital divide as a complex and dynamic phenomenon. The Information Society, núm. 19, pp. 315-326. https://doi.org/10.1080/01972240390227895
Villar, F. (2003). Educación en la vejez: hacia la definición de un nuevo ámbito para la psicología de la educación. Infancia y Aprendizaje, núm. 28, vol. 1.
http://doi.org/10.1174/0210370053125515
Zuppo, C. (2012). Defining ICT in a boundaryless world: The development of a working hierarchy. International Journal of Managing Information Technology, núm. 3, vol. 4. http://doi.org/10.5121/ijmit.2012.4302
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.