The agency in university students during their English learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0055-006

Keywords:

English learning, sense of agency, meaningful experiences, agency markers

Abstract

This article presents how the university students’ sense of agency arises throughout their English learning. In order to understand the emergence of the sense of agency in the students, a qualitative research was performed in two complementary phases. The students narrated their experiences through digital stories in the first stage and during deepening interviews in the second. The sense of agency is approached from students’ experiences inside and beyond the classroom. The research results explain that the interaction between the students’ intra and interpersonal dimensions, and the contextual structure of their experiences turn them meaningful.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Castillo Delgadillo, Universidad Panamericana sede Aguascalientes

 

Doctora en Educación por la Universidad Iberoamericana León. Docente en la Universidad Panamericana Aguascalientes. Líneas de investigación: el sentido de agencia de los estudiantes universitarios y sus experiencias en el aprendizaje del inglés.

 

María Susana Cuevas de la Garza, Universidad Iberoamericana sede León

 

Doctora en Educación por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO). Coordinadora de la maestría en Diseño de Proyectos Educativos Virtuales de la Universidad Iberoamericana sede León. Líneas de investigación: trayectoria escolar de estudiantes universitarios, habilidades de pensamiento, práctica docente y currículo. 

References

Ahearn, L. M. (2001). Language and agency. Annual Review of Anthropology, num. 30, vol. 1, pp. 109-137. Recuperado de https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.30.1.109
Baldwin, J. (2007). Mead’s solution to the problem of agency. Sociological Inquiry, núm. 58, vol. 2, pp. 139-162. Recuperado de http://10.1111/j.1475-682X.1988.tb01052.x
Bandura, A. (2008). Toward an agentic theory of the self. En Self-processes, learning, and enabling human potential (pp. 15-49). Recuperado de https://www.uky.edu/~eushe2/Bandura/Bandura2008ASR2.pdf
Barcelos, A. (2003). Researching beliefs about SLA: A critical review. En P. Kalaja y A. M. F. Barcelos (eds.). Beliefs about SLA. Educational Linguistics (vol. 2). Springer, Dordrecht. Recuperado de https://doi.org/10.1007/978-1-4020-4751-0_1
Barragán, C. (2011). Experiencia y narración: ensayo sobre el conocimiento escolar como campo de subjetivación. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, núm. 32 (febrero-mayo). Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/
Bernat, E. & Gvozdenko, I. (2005). Beliefs about language learning: Current knowledge, pedagogical implications, and new research directions. The Electronic Journal for English as a Second Language, núm. 9, vol. 1 (junio). Recuperado de http://tesl-ej.org/ej33/a1.pdf
Borjian, A. (2015). Learning English in Mexico: Perspectives from Mexican teachers of English. The Catesol journal (enero), pp. 163-173. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1111752.pdf
Bremner, N. (2015). Reculturing teachers as just the tip of the iceberg: Ongoing challenges for the implementation of student-centered EFL learning in Mexico. Mextesol Journal, vol. 39, núm. 3, pp. 1-14. Recuperado de http://mextesol.net/journal/public/files/941ca170a61379f3aac95f97fd581f0e.pdf
Bruner, J. (2006). La autobiografía y el yo. En Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva (3ª ed.). Madrid, España.
Díaz-Barriga, F. (2015). El currículo centrado en el aprendiz: distintos sentidos, grandes retos. Conferencia magistral presentada en el XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa (COMIE). Chihuahua, México, noviembre 2015. Recuperado de: https://drive.google.com/a/up.edu.mx/folderview?id=0B2dkyPRobInVQUN3dXNwb0dmYTQ&usp=drive_web
Díaz-Barriga, F., Soto, F. y Díaz-David, A. (2015). Actores del currículo: los estudiantes universitarios reflexionan sobre su trayecto curricular a través de relatos digitales personales. Currículo sem Fronteiras. vol. 15, núm. 3, pp. 626-644. Recuperado de https://drive.google.com/a/up.edu.mx/folderview?id=0B2dkyPRobInVQUN3dXNwb0dmYTQ&usp=drive_web
Dörnyei, Z. (2001). Creating realistic learner beliefs. En Motivational strategies in the language classroom. Reino Unido.
Dubet, F. (2005). Los estudiantes. CPU-e Revista de Investigación Educativa, vol. 1 (julio-diciembre), pp. 1-78. Recuperado de http://www.uv.mx/cpue/num1/inves/estudiantes.htm#
Dweck, C. (2016). The mindsets. En Mindset. The new psychology of success. How we can learn to fulfill our potential (edición actualizada). Estados Unidos de América.
Emirbayer, M. & Mische, A. (1998). What is agency? American Journal of Sociology, vol. 103, núm. 4 (enero), pp. 962-1023. Recuperado de http://web.augsburg.edu/sabo/EmibayerandMisheWhatIsAgency.pdf
Gao, X. (2010). Towards a sociocultural perspective on strategic learning. En Strategic language learning. The roles of agency and context. Ontario, Canadá.
Guzmán, C. y Saucedo C. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela y a los estudios. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 20, núm. 67, pp. 1019-1054. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v20n67/v20n67a2.pdf
Kitikanan, P. & Sasimonton, P. (2017). The relationship between English self efficacy and English learning achievement of L2 Thai learners. Language Education and Acquisition Research Network (LEARN) Journal, vol. 1, núm. 10, pp. 149-160. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1229638.pdf
Larsen-Freeman, D. (2019). On language learner agency: A complex dynamic systems theory perspective. The Modern Language Journal, vol. 103 (sumplemento). doi: 10.1111/modl.12536
Maldonado, A. (2017). Patlani. Encuesta Mexicana de Movilidad Internacional Estudiantil 2014-2015 y 2015-2016. Recuperado de http://patlani.anuies.mx/archivos/documentos/PATLANI2017_web_optimizado.pdf
Martin, J. (2004). Self-regulated learning, social cognitive theory and agency. Educational Psychologist, núm. 39, vol. 2, pp. 135-145. doi: 10.1207/s15326985ep3902_4
Martuccelli, D. (2007). Las tres vías del individuo sociológico. En Cambio de rumbo. La sociedad a escala del individuo. Santiago, Chile.
Mejía, J. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, núm. 1, año 1 (abril-septiembre), pp. 47-60.
Mercer, S. (2012). The complexity of learner agency. Journal of Applied Language Studies, vol. 6, núm. 2, pp. 41-59. Recuperado de http://apples.jyu.fi/article_files/Final_Mercer.pdf
Nikitina, L. & Furuoka, F. (2006). Re-examining Horwitz’s beliefs about language learning inventory (BALLI) in the Malysian context. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, núm. 2, vol. 3, pp. 209-219. Recuperado de http://e-flt.nus.edu.sg/
Rodríguez, J. L. y Londoño, G. (2009). Los relatos digitales y su interés educativo. EFT, núm. 1, vol. 2. Recuperado de http://eft.educom.pt
Secretaría de Relaciones Exteriores y Departamento de Estado de los Estados Unidos Americanos (2017). Achievements: U.S.-Mexico Bilateral Forum on Higher Education, Innovation, and Research (FOBESII). Recuperado de https://mx.usembassy.gov/wp-content/uploads/sites/25/2017/03/FOBESII-Achievements-March-2017.pdf
Sosa, G., Gutiérrez, B. y Macías, A. (2018). Los empleadores consideran que los ingenieros industriales tienen un bajo nivel de inglés en el ámbito laboral. Boletín Virtual, vol. 7, núm. 7 (julio), pp. 175-186. Recuperado de https://redib.org/Record/oai_articulo1641299
Vitanova, G., Miller, E., Gao, X. & Deters, P. (2015). Introduction to theorizing and analyzing agency in second language learning: Interdisciplinary approaches. En Theorizing and analyzing agency in second language learning. Reino Unido.
Yair, G. (2008). Key educational experiences and self-discovery in higher education. Teaching and Teacher Education, núm. 24, pp. 92-103. doi:10.1016/j.tate.2007.04.002

Published

2020-08-21