Story Time in the public library. An analysis of reading practices
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0056-002Keywords:
reading practices, library, reading promotion, reading education.Abstract
This work analyzes visible reading practices, which were identified in a public library in Guadalajara, Mexico. Based on a sociocultural perspective of reading as social practice, we focused on the particular conditions and demands that the reader faces in a given space and leads him to develop reading activity in some specific way. The activity named “Story Time”, carried out in the library addressed to the children’s who are regular visitors, was chosen to develop our inquiry. Two methods of qualitative social research were used: Observation and interviews with the librarians in order to identify reading practices as well as their perceptions of the promotion of reading and readers’ training. Concluding remarks show that the emphasis of this activity was placed on the dissemination of the library collection, along with promoting the reader's abilities the most appreciated in the school culture, such as reading fluency, through exercises such as reading aloud.
Downloads
References
Almada, M., Duarte, M., Etchemaite, F. y Seppia, O. (2001). Entre libros y lectores II. Promoción de la lectura y revistas. Buenos Aires: Lugar Editorial.
Álvarez, C. (2016). Clubs de lectura. ¿Una práctica relevante hoy? Información, Cultura y Sociedad, núm. 35, diciembre, pp. 91-106. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/2512/2664
Álvarez, D., Giraldo, Y., Rodríguez, G. y Gómez, M. (2008). Acercamiento al estado actual de la promoción de la lectura en la Biblioteca Pública en Colombia. Revista Interamericana de Bibliotecología, vol. 2, núm. 3, pp.13-43. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/RIB/article/view/1883/1555
Álvarez, D. y Naranjo, E. (2003). La animación a la lectura: manual de acción y reflexión. Medellín: Edilma. Universidad de Antioquia, Escuela Interamericana de Bibliotecología.
Argüelles, J. (2002). Los usos de la lectura en México. La Colmena: Revista de la Universidad Autónoma del Estado de México, núm. 35-36, pp. 55-64. Recuperado de https://lacolmena.uaemex.mx/article/view/6438/5041
Arnal, J., Del Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. España: Labor.
Barton, D. & Hamilton, M. (2000). Literacy practices. En Barton, Hamilton e Ivaníc. Situated literacies, reading and writing in context (pp. 7-15). Routledge: Nueva York.
Barton, D. & Hamilton, M. (1998). Local literacies. Reading and writing in one community. Londres: Routledge.
Bermúdez, D. (2012). El lector legitimado: dime qué lees y veré si te saludo. Recuperado de http://totocologo.blogspot.mx/2012/04/el-lector-legitimado-dime-que-lees-y.html
Bolaños, M. (2015). El papel de la biblioteca pública en la formación de lectores. En S. Sánchez-García y S. Yubero (coords.). Las bibliotecas en la formación del hábito lector (pp. 91-126). España: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Calderón-Ibáñez, A. y Quijano-Peñuela, J. (2010). Características de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Revista Estudios Socio-jurídicos, vol. 1, núm. 12, pp. 337-364. Recuperado de https://revistas.urosario.edu.co/index.php/sociojuridicos/article/view/1195/1131
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Carlino, P. (2001). Hacerse cargo de la lectura y la escritura en la enseñanza universitaria de las ciencias sociales y humanas. I Jornadas sobre la lectura y la escritura como prácticas académicas universitarias. Departamento de Educación, Universidad Nacional de Luján, Luján, Provincia de Buenos Aires, diciembre. Recuperado de https://www.aacademica.org/giceolem/box/paula.carlino/178.pdf
Caro, J. (2013). Algunas aproximaciones a las prácticas de lectura y escritura en la biblioteca pública. Códices, vol. 2, núm. 9, julio-diciembre, pp. 11-25. Recuperado de https://cnb.gov.co/codices/online/Vol9-2013II.pdf
Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe (CERLALC) (2012). Programa Iberoamericano de Bibliotecas Públicas. Recuperado de http://www.cerlalc.org/redplanes
CERLALC (2007). Plan Iberoamericano de Lectura ILIMITA. Colombia.
CERLALC (2004). Agenda de políticas públicas de lectura. Colombia: CERLALC-ILIMITA. Recuperado de http://cerlalc.org
Consejo Nacional de Población (Conapo) (2012) Índice de Marginación Urbana 2010. México. Recuperado de http://www.conapo.gob.mx/es/CONAPO/Indice_de_marginacion_urbana_2010
Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (Conaculta) (2003). Hacia la formación de lectores en la biblioteca pública. Ideas y estrategias para el bibliotecario. México.
Chartier, R. (2002). Del libro a leer. En R. Chartier. Prácticas de la lectura (pp. 61-86). La Paz: Plural.
Dirección General de Bibliotecas (DGB) (2013). Red Nacional de Bibliotecas Públicas. Antecedentes. Recuperado de http://dgb.conaculta.gob.mx/info_detalle.php?id=7
DGB (2002). Fichero de actividades de fomento a la lectura en las bibliotecas públicas. México: Conaculta.
Duarte, M. (2005). Promoción de la lectura o formación de lectores. Diálogos Pedagógicos, vol. 5, núm. 3, abril, pp. 42-55. Recuperado de http://revistas.bibdigital.ucc.edu.ar/index.php/prueba/article/view/387/pdf
Ferreiro, E. (2008). Acerca de las rupturas o continuidades en la lectura. En M. Borrero (comp.). Lecturas complementarias para maestros. Leer y escribir con niños y niñas (pp. 79-92). Bogotá: Fundalectura y Funda Corona.
García-Gómez, F. y Díaz-Grau, A. (2007). Formación de usuarios y alfabetización informacional: dinámicas de trabajo en bibliotecas públicas. En R. Gómez (ed.). Acción pedagógica en instituciones artísticas y culturales (pp. 215-247). Vitoria-Gateiz: Grupo Xabide. Recuperado de http://eprints.rclis.org/10694/1/FU_ALFIN_BPxabide.pdf
González, Y. (2013). La lectura en contextos laborales y escolares. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
Hamilton, M. (2000). Expanding the new literacy studies: Using photographs to explore literacy as social practice. En D. Barton, M. Hamilton & R. Ivanič (eds.). Situated literacies: Reading and writing in context (pp. 16-34). Londres: Routledge.
Henao, J. y Castañeda, L. (2000). Consideraciones sobre la lectura en el medio universitario. Ikala, Revista de Lenguaje y Cultura, vol. 1, núm. 5, pp. 7-24. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/ikala/article/view/8543/7884
Hernández, H. (2001). Diez reflexiones en torno a la biblioteca y a la información en las bibliotecas públicas. Revista Interamericana de Bibliotecología, vol. 2, núm. 24, julio-diciembre, pp. 113-122. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/RIB/article/view/3204/2968
IFLA/Unesco (2010). Manifesto for Digital Libraries. Recuperado de http://www.ifla.org/node/2340
IFLA/Unesco (1999). School Library Manifesto 1999. Recuperado de http://www.ifla.org/ES/node/7273
IFLA/Unesco (1994). Public Library Manifesto 1994. Recuperado de http://archive.ifla.org/VII/s8/unesco/span.htm
Kalman, J. (2002). La importancia del contexto en la alfabetización. Revista Interamericana de Educación de Adultos, vol. 3, pp. 11-28. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED482882.pdf#page=11
Labra, J. P. (2005). Animación a la lectura y TIC: creando situaciones y espacios. Revista de Educación, número especial, pp. 255-279. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mepsyd.es/re2005/re2005_19.pdf
Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México: FCE.
Margaix-Arnal, D. (2008). Informe APEI sobre web social. Gijón: Asociación Profesional de Especialistas en Información. Recuperado de https://dspace-libros.metabiblioteca.com.co/bitstream/001/187/4/978-84-691-7726-6.pdf
Martos, E. y Guerrero, M. (2011). Educación emprendedora y lectura. Puertas a la Lectura, núm. 23, diciembre, pp. 4-28. Recuperado de dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4027954.pdf
Moreno, M. (2005). Potenciar la educación. Un currículum transversal de formación para la investigación. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 1, núm. 3, pp. 520-540. Recuperado de http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol3n1_e/Moreno.pdf
Niegaard, H. (1994). Unesco's 1994 Public library manifesto. Presentado en Proceedings of the 60th IFLA Council and General Conference, München, Saur. Recuperado de http://www.ifla.org
Pautas Pulman (2002). Public Libraries Mobilising Advanced Networks. Recuperado de http://www.pulmanweb.org/DGMs/DGMs.htm
Pellicer, A. (2009) Promoción de la lectura. El contexto educativo para la formación de lectores. En A. de Alba y R. Glazman (coords.). ¿Qué dice la investigación educativa? (pp. 83-112). México: COMIE.
Pérez, A, y Gómez, M. (2010). La biblioteca escolar: lectura, TICs y familia. En J. Calixto. Bibliotecas para a vida II –biblioteca e leitura, del 18 al 21 noviembre 2009 (pp. 265-280). Lisboa: Colibrí CIDEHUS/EU –Centro Interdisciplinar de História, Culturas e Sociedades da Universidade de Évora. Recuperado de http://eprints.rclis.org/17544/1/EvoraFinal.pdf
Ortega, F. (2006). Trayectorias y prácticas de lectura en la biblioteca pública: un estudio etnográfico en el municipio de Chalco, Estado de México. Lectura y Vida: Revista Latinoamericana de Lectura, vol. 1, núm. 27, pp. 30-41. Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a27n1/27_01_Ortega.pdf
PISA/OCDE (2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015). Informes. Recuperado de www.oecd.org/centrodemexico/laocde
Rockwell, E. (2001). La lectura como práctica cultural: conceptos para el estudio de los libros escolares. Educação e Pesquisa, vol. 1, núm. 27, pp. 11-26. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/ep/v27n1/a02v27n1.pdf
Sevilla, M. (2007). Dentro de la Biblioteca Glo-cal: ¿usuarios, clientes o simplemente público? Revista General de Información y Documentación, vol. 2, núm. 17, pp. 95-102. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID0707220095A/9399
Stake, R. (2000). Case studies. En N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (eds.). Handbook of Qualitative Research (pp. 435-454). Thousand Oaks, CA: Sage.
Stake, R. (1978). The case study method in social inquiry. Educational Researcher, vol. 2, núm. 7, pp. 5-8.
Yépez, L., Ceretta, M. y Díez, C. (2013). Jóvenes lectores. Caminos de formación. Uruguay: Ministerio de Educación y Cultura. Recuperado de
http://cerlalc.org/wp-content/uploads/2013/10/JovenesLectores2013-.pdf
Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. Londres: Sage.
Zavala, V. (2011). La escritura académica y la agencia de los sujetos. Cuadernos Comillas, núm. 1, pp. 52- 66. Recuperado de
http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/32528247/5_zavala.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAJ56TQJRTWSMTNPEA&Expires=1471737349&Signature=VJ5Dfieb15HihS5X94Eo4pNV1Zw%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DVirginia_Zavala_La_escritura_academica_y.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.