Reading when the processes involved fail. Deficits in university students
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0056-013Keywords:
reading, university, deficits, comprehension, educational practiceAbstract
The university teaching plays teachers in the face of the student’s limitations to read fluently and understand written texts. To know objectively the reading levels of university students, an investigation has been developed during the 2018-2019 academic year where 264 students have been participated, enrolled in the 2nd and 3rd courses of the Primary Education and Pre-School degrees in Education Faculty at University of Extremadura. The results obtained show an unfortunate profile of the students and make differences, if the results are compared between both Degrees, with better results in Pre-School degree and in 19-20 age range. This shows that many students do not know what they are reading, neither what they have read, despite having a long journey as readers throughout their previous studies. It is necessary to rethink the tasks of the university institution for all what this work refers.
Downloads
References
Abusamra, V., Casajús, A., Ferreres, A., Raiter, A., DeBerni, R. y Comoldi, C. (2011). Leer para comprender. Desarrollo de la comprensión de textos. Buenos Aires: Paidós.
Baddeley, A. D. (2010). Working memory. Current Biology, vol. 4, núm. 20, pp. 136-140. doi: 10.1016/j.cub.2009.12.014
Barreyro, J.P., Burin, D. y Duarte, A. (2009). Capacidad de la memoria de trabajo verbal. Validez y fiabilidad de una tarea de amplitud de lectura. Interdisciplinaria, vol. 2, núm. 26, pp. 207-228.
Barreyro, J. P., Injoque-Ricle, I., Formoso, J. y Burin, D. I. (2017). El rol de la memoria de trabajo y la atención sostenida en la generación de inferencias explicativas. Liberabit, vol. 2, núm. 23, pp. 233-245. doi: 10.24265/liberabit.2017.v23n2.05
Barreyro, J. P., Injoque-Ricle, I., Formoso, J., Álvarez- Drexler, A. y Burin, D. I. (2016). Generación de inferencias explicativas en la comprensión de textos expositivos: el rol de la memoria de trabajo y el conocimiento previo específico. Suma Psicológica, núm., 24, pp. 17-24. doi: 10.1016/j.sumpsi.2016.09.002
Calderón-Ibáñez, A. y Quijano-Peñuelas, J. (2010). Características de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Revista Estudios Socio-Jurídicos, vol. 1, núm., 12, pp. 337-364.
Canet-Juric, L., Urquijo, S., Richard's, M. y Burin, D. (2009). Predictores cognitivos de niveles de comprensión lectora mediante análisis discriminante. International Journal of Psychological Research, vol. 2, núm. 2, pp. 99-111.
Cuetos, F. (2008). Psicología de la lectura. Madrid: Klowert.
Cuetos, F., Arribas, D. y Ramos, J. L. (2016). PROLEC-SE-R. Batería de Evaluación de los Procesos Lectores en Secundaria y Bachillerato, Revisada. Madrid: TEA.
Cuetos, F., Rodríguez, B., Ruano, E. y Arribas, D. (2014). PROLEC-R. Batería de evaluación de los procesos lectores, Revisada. Madrid: TEA.
Defior, S., Gottheil B., Fonseca, L., Aldrey, A., Jiménez, G., Pujals, M., Graciela, R. y Serrano, F. (2006). LEE. Test de lectura y escritura en español. Madrid: Paidós.
Ehri, L. C. (2005). Development of sight word reading: Phases and findings. En M. J. Snowling y C. Hulme (eds.). The Science of Reading: A Handbook (pp. 135-154). Oxford: Blackwell Publishing.
Esquivel, I., Martínez, W., Córdoba, R. y Reyes, C. (2016). Memoria operativa y lectura comprensiva: medición con pruebas de amplitud lectora y tipo cloze en ámbitos pre y universitarios. Apertura, vol. 2, núm. 8, pp. 38-53. doi: 10.18381/Ap.v8n2.919
Fernández, T., Rodríguez, P., Clavijo, F., Figueroa, V., Marques, A., Rodríguez, C. y Silveira, A. (2017). Evaluación diagnóstica en lectura y matemática a estudiantes que ingresan a carreras de la UDELAR en el CURE, el Noreste y en las facultades de Psicología y Ciencias Económicas. Montevideo: CSIC/Udelar.
Ferreres, A., Abusamra, V., Casajús, A. y China, N. (2011). Adaptación y estudio preliminar de un test breve para evaluar la eficacia lectora (TECLE). Revista Neuropsicologia Latinoamericana, vol. 1, núm. 3, pp. 1-7.
Ferreres, A., Casajús, A. y China, N. (2010). Prueba breve para evaluar el nivel lector. Presentado en el II Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVII. Jornadas de Investigación. Sexto Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
García-Madruga, J. A. y Fernández, T. (2008). Memoria operativa, comprensión lectora y razonamiento en la educación secundaria. Anuario de Psicología, vol. 39, núm. 1, pp. 133-158.
Gernsbacher, M. A. y Kaschak, M. P. (2013). Text comprehension. En D. Reisberg (ed.). The Oxford Handbook of Cognitive Psychology (pp. 462-474). Oxford, UK: Oxford University Press.
Gómez-Veiga, I., Vila, J. O., García-Madruga, J. A., Contreras, A. y Elosúa, M. R. (2013). Comprensión lectora y procesos ejecutivos de la memoria operativa. Psicología Educativa, núm. 19, pp.103-111.
González Moreyra, R. (1998). Comprensión lectora en estudiantes universitarios iniciales. Persona, núm., 1, pp. 43-65.
González, M. J. y Romero, J. F. (1999). ¿Influye el desarrollo de la producción fonológica en el aprendizaje de la lectura? Revista de Logopedia, Fonología y Audiología, vol. 2, núm. XIX, pp. 61-68.
González Trujillo, M. C., Roldán Segura, C., Arráez Román, D., Gutiérrez Palma, N., Segura Carretero, A. y Fernández Gutiérrez, A. (2010). Eficiencia lectora: comparación alumnos universitarios de Ciencias Técnicas, Ciencias Experimentales y Letras, y alumnos de EE.MM. En Actas de las I Jornadas sobre Innovación Docente y Adaptación al EEES a las Titulaciones Técnicas (pp. 137-140). Granada: Godel Impresores Digitales, SL.
Gutiérrez-Martínez, F., Ramos, M. y Vila, J. O. (2011). Memoria operativa, comprensión lectora, inteligencia y rendimiento escolar. Predominio del componente “fluido” en las medidas de memoria operativa. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, vol. 4, núm. 34, pp. 465-479.
Hudson, R. F., Lane, H. B. & Pullen, P. C. (2005). Reading fluency assessment and instruction: What, why, and how? The Reading Teacher, núm., 58, pp. 702-714.
Iglesias-Sarmiento, V., Carriedo López, N. y Rodríguez Rodríguez, J. L. (2015). Updating executive function and performance in reading comprehension and problem solving. Anales de Psicología, vol. 1, núm. 31, pp. 298-309. doi: 10.6018/analesps.31.1.15811
Irrazabal, N., Saux, G., Barreyro, J., Burin, D. y Bulla, J. (2015). La comprensión del texto digital expositivo en el aula virtual de aprendizaje. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, vol. 2, núm. 12, pp. 57-66.
Kintsch, W. (1998). Comprehension. A paradigm for cognition. Nueva York: Cambridge.
López Escribano, C., Elosúa, M. R., Gómez-Veiga, I. y García-Madruga, J. A. (2013). A predictive study of reading comprehension in third-grade Spanish students. Psicothema, vol. 2, núm. 25, pp. 199-205.
Makuc, M. (2011). Teorías implícitas sobre comprensión textual y la competencia lectora de estudiantes de primer año de la Universidad de Magallanes. Estudios Pedagógicos, vol. 1, núm. 37, pp. 237-254.
Maldonado, A., Sandoval, P. y Rodríguez, F. (2012). Comprensión lectora en la formación inicial docente: estudiantes de educación general básica en una universidad del Consejo de Rectores. Revista Folios, núm. 35, pp. 33-47.
Marín, J., Cuadro, A. y Pagán, A. (2007). Léxico ortográfico y competencia lectora. Revista Ciencias Psicológicas, vol. 1, núm. I, pp. 15-26.
Marín, J. y Carrillo, M. S. (1999). Test Colectivo de Eficacia Lectora (TECLE). Documento no publicado, Universidad de Murcia, Departamento de Psicología Básica y Metodología.
Martínez-Diez, E., Díaz, N. y Rodríguez, D. (2011). El andamiaje asistido en procesos de comprensión lectora en universitarios. Educación y Educadores, vol. 3, núm. 14, pp. 531-556.
Miranda-Casas, A., Fernández, M. I., Robledo, P. y García-Castellar, R. (2010). Comprensión de textos de estudiantes con trastorno por déficit de atención/ hiperactividad: ¿qué papel desempeñan las funciones ejecutivas? Revista de Neurología, vol. 3, núm. 50, pp. 135-42.
Neira Martínez, A. C., Reyes Reyes, F. T. y Riffo Ocares, B. E. (2014). Experiencia académica y estrategias de comprensión lectora en estudiantes universitarios de primer año. Revista Literatura y Lingüística, núm. 31, pp. 221-244.
Ochoa, E. M., Del Río, N. E., Mellone, C. y Simonetti, C. E. (2019). Eficacia de un programa de mejora de la comprensión lectora en educación primaria. Revista de Psicología y Educación, vol. 1, núm. 14, pp. 63-73.
Outón, P. y Suárez, A. (2011). Las dificultades de exactitud y velocidad lectoras en escolares de segundo de educación primaria. Revista de Investigación en Educación, vol. 2, núm. 9, pp. 153-161.
Pérez, A. I., Paolieri, D., Macizo, P. y Bajo, T. (2014). The role of working memory in inferential sentence comprehension. Cognitive Processing, vol. 3, núm. 15, pp. 405-413. doi: 10.1007/s10339-014-0611-7
Perfetti, Ch. (2007). Reading ability: Lexical quality to comprehension. Scientific Studies of Reading, vol. 4, núm. 11, pp. 357-383. doi: 10.1080/10888430701530730
Ramos. J. L. y Cuetos, F. (1997). PROLEC-SE. Evaluación de los procesos lectores en alumnos del tercer ciclo de educación primaria y secundaria. Madrid: TEA.
Riedel, B. W. (2007). The relation between DIBELS, reading comprehension, and vocabulary in urban first-grade students. Reading Research Quarterly, vol. 4, núm. 42, pp. 546-567.
Riffo, B. y Contreras, M. (2012). Experiencia académica y comprensión de textos especializados en estudiantes universitarios de ciencias políticas. Estudios Pedagógicos, vol. 2, núm. 38, pp. 201-219.
Rodríguez, P., Figueroa, V. y Fernández, T. (2016). Evaluación de competencias al ingreso a la universidad. Temas de Educación, vol. 1, núm. 22, pp. 13-32.
Sandoval, P., Frit, M., Maldonado, A. y Rodríguez, F. (2010). Evaluación de habilidades en matemática y comprensión lectora en estudiantes que ingresan a pedagogía en educación básica: un estudio comparativo en dos universidades del Consejo de Rectores. Educar em Revista, núm. 2, pp. 73-102.
Saux, G., Irrazabal, N. y Burin, D. (2014). Comprensión de textos de ciencias en estudiantes universitarios: generación de inferencias causales durante la lectura. Liberabit. Revista de Psicología, vol. 2, núm. 20, pp. 305-313.
Unsworth, N. & McMillan, B. D (2013). Mind wandering and reading comprehension: Examining the roles of working memory capacity, interest, motivation, and topic experience. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, vol. 3, núm. 39, pp. 832-842.
Vallés Arándiga, A. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. Liberabit, Revista de Psicología, núm. 11, pp. 49-61.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.