School harmony before and during the pandemic. Analysis of the school experience and participation practices from the students' voices

Authors

  • Lucía Litichever Flacso Argentina
  • Denise Laura Fridman Flacso Argentina

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0057-010

Keywords:

school harmony, high school, students, sanctions, pandemic

Abstract

The article analyzes the implementation modes of the harmony system within public and private high schools in the City of Buenos Aires, Argentina, from the students’ perspective. A mixed methodology was combined by applying an online survey, interviews and focus groups. The research addressed living aspects prior to the pandemic and the new situations that arose during distance education. Students expressed disparity in the schools’ rules use –often discretionary as a common norm–and sought participation in the rule’s development process and dialogue to resolve conflicts. It is observed that during distance education in the context of the pandemic, the links between students have strengthened and the most recurrent conflicts relate to academic overload.

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Author Biographies

Lucía Litichever, Flacso Argentina

Magíster en Ciencias Sociales con orientación en Educación. Investigadora del Área de Educación de Flacso Argentina. Codirige el Núcleo de Estudios sobre la Escuela y los vínculos intergeneracionales de la misma institución. Líneas de investigación: educación secundaria, convivencia, participación juvenil y desigualdad.

Denise Laura Fridman, Flacso Argentina

Magíster en Problemáticas Infanto Juveniles por la Universidad de Buenos Aires. Docente y responsable del Programa de Género y Diversidad Sexual en la Universidad Pedgógica Nacional e investigadora del Área de Educación en Flacso.  Líneas de investigación: convivencia escolar y resolución de conflictos en la escuela secundaria. 

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Published

2021-09-06