School coexistence and educational market? A comparative analysis between proxies and students
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0057-014Keywords:
school coexistence, educational quality, quality indicators, coexistence indicator, ANOVAAbstract
In Chile, in 2011, eight quality indicators were installed, which emerged as one of the responses to the failures of the educational system installed since the 1980s. One of these indicators is the "Climate of school coexistence". Recent studies have raised difficulties in its measurement, which may affect its understanding within school communities. This study aimed to analyze the perceptions of students and parents regarding this indicator for the 2014-2018 cohorts, and compare the indicators of students and parents according to the type of school and cohort. A secondary analysis was performed using ANOVA. The results show differences in perceptions between parents and students; and significant differences in the perceptions of parents according to the type of school. The perceptions of parents can be explained by sociocultural elements, which have been favored by the Chilean educational market. In contrast, students' perceptions seem to be linked to their own school experience. It is concluded that the evaluation of school coexistence should advance to an evaluation differentiated by educational actor. The construction of the indicator "Climate of school coexistence” used in Chile is questioned because it responds more to an educational market than to the improvement of educational quality.
Downloads
References
Agencia de Calidad de la Educación (2019). Informe Técnico Categorías de Desempeño. http://archivos.agenciaeducacion.cl/Informe_Tecnico_CD.pdf
Agencia de Calidad de la Educación (2018). Indicadores de desarrollo personal y social (IDPS) medidos a través de cuestionarios. Informe técnico 2017. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/4572/IDPS_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Anaya, E. (2019). Calidad educativa como precarización laboral: análisis de América Latina. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 49, núm. 2, pp. 9-34. https://doi.org/10.48102/rlee.2019.49.2.15
Ascorra, P., Cárdenas, K. y Álvarez-Figueroa, F. (2020). Gestión de la convivencia escolar a nivel intermedio: diseño y validación de una escala. Revista Evaluar, vol. 20, núm. 3, pp. 1-19. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v20.n3.31700
Ascorra, P., Cárdenas, K., Gálvez, P., Ávila, A. y González, C. (2020a). Relación entre estilos de convivencia e indicadores de desarrollo personal y social en escuelas chilenas. Centro de Investigación para la Educación Inclusiva, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
Ascorra, P., López, V., Carrasco, C. y Bilbao, M. (2020b). ¿Qué informan los índices multiactor sobre convivencia escolar en Chile?: un análisis de diseño mixto. Centro de Investigación para la Educación Inclusiva. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
Ascorra, P., Carrasco, C., López, V. y Morales, M. (2019). Políticas de convivencia escolar en tiempos de rendición de cuentas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, vol. 27, núm. 31, pp. 1-27. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3526
Ascorra, P., López, V., Carrasco, C., Pizarro, I., Cuadros, O. y Núñez, C. (2018). Significados atribuidos a la convivencia escolar por equipos directivos, docentes y otros profesionales de escuelas chilenas. Psykhe, vol. 27, núm. 1, pp. 1-12. http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.27.1.1214
Assael, J., Cornejo, R., González, J., Redondo, J., Sánchez, R. y Sobarzo, M. (2011). La empresa educativa chilena. Educ. Soc., Campinas, vol. 32, núm. 115, pp. 305-322. https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000200004
Bakieva, M., González Such, J. y Jornet, J. (2012). SPSS: ANOVA de un factor. InnovaMIDE. Universitat de Valéncia. https://www.uv.es/innovamide/spss/SPSS/SPSS_0702b.pdf
Ball, S. J. (2003). Class strategies and the education market: The middle classes and social advantage. Routledge Falmer.
Barca, A., Almeida, L., Porto, A., Peralbo, M. y Brenlla, J. (2012). Motivación escolar y rendimiento: impacto de metas académicas, de estrategias de aprendizaje y autoeficacia. Anales de Psicología, vol. 8, núm. 3, pp. 848-859. http://hdl.handle.net/2183/16884
Barrera, J., Falabella, A. y Ilabaca, T. (2021). “Los intocables”: la educación escolar de las élites, sus privilegios y nuevos escenarios. Pensamiento Educativo, vol. 58, núm. 1, pp. 1-17. https://dx.doi.org/10.7764/pel.58.1.2021.3
Bellei, C. (2013). El estudio de la segregación socioeconómica y académica de la educación chilena. Estudios pedagógicos (Valdivia), vol. 39, núm. 1, pp. 325-345. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000100019
Bellei, C., Canales, M., Orellana, V. y Contreras, M. (2016). Elección de escuela en sectores populares: Estado, mercado e integración social. Revista Austral de Ciencias Sociales, núm. 31, pp. 91-110. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n31-06
Bellei, C. & Vanni, X. (2015). The evolution of educational policy in Chile, 1980-2014. En S. Schwartzman (ed.). Education in South America (pp. 179-200). Nueva York, NY: Bloomsbury.
Berger, C., Milicic, N., Alcalay, L., Torretti, A., Arab, M. y Justiniano, B. (2009). Bienestar socio-emocional en contextos escolares. Estudios sobre Educación, vol. 17, pp. 21-43. https://doi.org/10.15581/004.17.21-43
Canales, M., Bellei, C. y Orellana, V. (2016). ¿Por qué elegir una escuela privada subvencionada? Sectores medios emergentes y elección de escuela en un sistema de mercado. Estudios Pedagógicos, vol. XLII, núm. 3, pp. 89-109. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400005
Canales, M., Guajardo, F. y Orellana, V. (2020). La elite del llano: de la promesa a las dsilusiones en la trayectoria postsecundaria de los jóvenes de la nueva clase media. Última Década, vol. 53, pp. 78-102. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362020000100078
Cárdenas, K. y López, V. (2021). Apoyos psicosociales en escuelas chilenas: entre la vulnerabilidad escolar y la inestabilidad laboral. Manuscrito presentado para publicación. Chile: Centro de Investigación para la Educación Inclusiva, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
Carrasco, A., Donoso, A. y Mendoza, M. (2016). La dimensión ético-política de la elección de escuela: dilemas en familias chilenas de elite. En J. Corvalán, A. Carrasco y J. García-Huidobro (eds.). Mercado escolar y oportunidad educacional. Libertad, diversidad y desigualdad (pp. 301-335). CEPPE, Ediciones UC. https://doi.org/10.1163/9789463002622_001
Carrasco, A., Falabella, A. & Mendoza, M. (2015). School choice in Chile as a sociocultural practice. En P. Seppänen et al. (eds.). Contrasting dynamics in education politics of extremes (pp. 245-266). Roterdam: Sense Publishers.
Cavieres, E. (2014). La calidad de la educación como parte del problema: educación escolar y desigualdad en Chile. Revista Brasileira de Educação, vol. 19, núm. 59, pp. 1033-1051. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782014000900011
Cohen, J. & Geier, V. K. (2010). School climate research summary: January 2010. School Climate Brief, vol. 1, núm. 1, pp. 1-6. https://doi.org/ 10.3102/0034654313483907
Córdoba, C., Laborda, A. y Reyes, C. (2020). Preferencias de elección de escuela en dos casos de alta segregación escolar. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 18, núm. 4, pp. 325-344. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.013
Cornejo, R. (2006). El trabajo docente en la institución escolar. La apropiación-enajenación del proceso de trabajo docente en el contexto de las reformas educativas neoliberales. Revista de psicología, vol. 15, núm. 2, pp. 9-24. DOI: 10.5354/0719-0581.2006.18390
Cornejo, R. y Redondo, J. (2007). Variables y factores asociados al aprendizaje escolar. Una discusión desde la investigación actual. Estudios Pedagógicos, vol. 33, núm. 2, pp. 155-175. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052007000200009
Deemer, S. (2004). Classroom goal orientation in high school classrooms: Revealing links between teacher beliefs and classroom environments. Educational Research, vol. 46, pp. 73-90. https://doi.org/10.1080/0013188042000178836
Devine, J. & Cohen, J. (2007). Making our school safe: Strategies to protect children and promote learning. Teachers College Press.
Escobar, R. (2018). Escuela y democracia. Experiencias en formación ciudadana en establecimientos educacionales de la región metropolitana. Revista Saberes Educativos, núm. 2, pp. 57-75. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2019.52054
Fierro, C. (2013). Convivencia inclusiva y democrática. Una perspectiva para gestionar la seguridad escolar. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, núm. 40, pp. 1-18. http://www.sinectica.iteso.mx/articulo/?id=40_convivencia_inclusiva_y_democratica_una_perspectiva_para_gestionar_la_seguridad_escolar
Fuentes, C. y Valdeavellano, R. (dir.) (2015). Chicago Boys [documental]. La Ventana Cine.
Galtung, J. (2013). Conflict transformation by peaceful means (The Transcend Method). En J. Galtung & D. Fischer. Johan Galtung, pioneer of peace research (pp. 59-70). Heidelberg: Springer.
Gayo, M., G. Otero, G. y Méndez, M. L. (2019). Elección escolar y selección de familias: reproducción de la clase media alta en Santiago de Chile. Revista Internacional de Sociología, vol. 77, núm. 120, pp. 1-16. https://doi.org/10.3989/ris.2019.77.1.17.310
González, R. (2017). Segregación educativa en el sistema chileno desde una perspectiva comparada. En MINECUC (ed.). El primer gran debate de la reforma educacional: Ley de Inclusión Escolar (pp. 48-91). Ministerio de Educación de Chile.
Gubbins, V. (2014). Estrategias educativas de familias de clase alta. Un estudio exploratorio. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 19, núm. 63, pp. 1069-1089.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.
Herrera, J. F., Reyes-Jedlicki, L. y Ruiz, C. M. (2018). Escuelas gobernadas por resultados: efectividad escolar y políticas educacionales de la transición democrática, Chile 1990-2017. Psicoperspectivas, vol. 17, núm. 2, pp. 1-12. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol17-issue2-fulltext-1110
Johnson, B., Stevens, J. J. & Zvoch, K. (2007). Teachers' perceptions of school climate: A validity study of scores from the Revised School Level Environment Questionnaire. Educational and Psychological Measurement, vol. 67, núm. 5, pp. 833-844. https://doi.org/10.1177/0013164406299102
Lee, S. & Lee, D. K. (2018). What is the proper way to apply the multiple comparison test? Korean Journal of Anesthesiology, vol. 71, núm. 5, pp. 353-360. https://doi.org/10.4097/kja.d.18.00242
López, V., Ascorra, P., Bilbao, M., Carrasco, C., Morales, M., Villalobos B. y Ayala, A. (2013). Monitorear la convivencia escolar para fortalecer (no disminuir) las capacidades de las escuelas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, vol. 6, núm. 2, pp. 201-219. https://revistas.uam.es/riee/article/view/3413
López, V., Carrasco, C., Morales, M., Ayala, Á., López, J. y Karmy, M. (2011). Individualizando la violencia escolar: análisis de prácticas discursivas en una escuela municipal de la región de Valparaíso. Psykhe, vol. 20, núm. 2, pp. 7-23. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22282011000200002
Maxwell, S., Reynolds, K. J., Lee, E., Subasic, E. & Bromhead, D. (2017). The impact of school climate and school identification on academic achievement: Multilevel modeling with student and teacher data. Front. Psychol, vol. 8, pp. 1-21. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02069
Ministerio de Educación de Chile (2019). Orientaciones para la elaboración del Plan de Mejoramiento Educativo. División de Educación General.
Ministerio de Educación de Chile (2013). Decreto No. 381. Establece los otros indicadores de calidad educativa a que se refiere el artículo 3º, letra a), de la ley nº 20.529, que establece el sistema nacional de aseguramiento de la calidad de la educación parvularia, básica y media y su fiscalización (10 de julio). Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.leychile.cl/N?i=1055510&f=2013-10-25&p=
Ministerio de Educación de Chile (2011). Ley No. 20.529. Sobre el Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Escolar (Ley SAC, 11 de agosto). Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. http://bcn.cl/1uv5c
Ministerio de Educación de Chile (1990). Ley No. 18.962. Ley Orgánica Constitucional de Enseñanza (7 de marzo). Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. http://bcn.cl/2k1tr
National School Climate Center (2012). School Climate Research Summary: August 2012. https://www.schoolclimate.org/storage/app/media/PDF/sc-brief-v3.pdf
OCDE (2016). Global competency for an inclusive world. París, Francia. https://bit.ly/2kHxsLu
Orellana, V., Caviedes, S., Bellei, C. y Contreras, M. (2018). La elección de escuela como fenómeno sociológico. Una revisión de literatura. Revista Brasileira de Educação, vol. 23, núm. 230007, pp. 1-19. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782018230007
Padilla, G. y Rodríguez, C. (2019). Clima de convivencia escolar en Chile: un análisis desde el nuevo marco de medición de calidad educativa. Revista Educación, vol. 43, núm. 2, pp. 1-16. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.34117
Prieto, M. (2019). Percepciones del profesorado sobre las políticas de aseguramiento de la calidad educativa en Chile. Educ. Soc., Campinas, vol. 40, pp. 1-20. http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302019189573
Raczynski, D. y Muñoz, G. (2004). Factores que desafían los buenos resultados educativos de escuelas en sectores de pobreza. Fondo de Investigaciones Educativas-Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/2110/mono-926.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rivers, I., Poteat, V. P., Noret, N. & Ashurst, N. (2009). Observing bullying at school: The mental health implications of witness status. School Psychology Quarterly, vol. 24, núm. 4, pp. 211-223. https://doi.org/10.1037/a0018164
Rodríguez-Garcés, C., Padilla-Fuentes, G. y Suazo, C. (2020). Medición de calidad educativa en Chile: lo que reportan los indicadores de desarrollo cognitivo, personal y social en la escuela. Revista Pilquen, vol. 17, núm. 1, pp. 34-48. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/2647
Rodríguez, R. (1996). Teoría básica del muestreo. Buenos Aires.
Sanhueza, G. (2019). Estado y mercado en la educación. Una discusión en perspectiva histórica de la política educativa chilena: 1980-2018. Diagrama.
Santos, H. y Elacqua, G. (2016). Segregación socioeconómica escolar en Chile: elección de la escuela por los padres y un análisis contrafactual teórico. Revista CEPAL, vol. 119, pp. 133-148. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40396/1/RVE119_Santos.pdf
Secretaría General de la Presidencia de Chile (2008). Ley No. 20.285. Sobre Acceso a la Información Pública (20 de agosto). Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. http://bcn.cl/2f8ep
Slachevsky. N. (2015). Una revolución neoliberal: la política educacional en Chile desde la dictadura militar. Educação e Pesquisa, vol. 41, número especial, pp. 1473-1486. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508141660
Torres-Vallejos, J. (2020). Efecto del rezago escolar de niños, niñas y adolescentes usuarios de programas psicosociales de infancia en su bienestar desde la perspectiva de la psicología positiva (tesis doctoral). Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
Valenzuela, J. P., Bellei, C. y De los Ríos, D. (2010). Segregación escolar en Chile. En S. Martinic y G. Elacqua (eds.). ¿Fin de ciclo? Cambios en la gobernanza del sistema educativo. Unesco.
Verger, A., Bonal X. y Zancajo. A. (2016). Recontextualización de políticas y (cuasi)mercados educativos. Un análisis de las dinámicas de demanda y oferta escolar en Chile. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, vol. 24, núm. 27, pp. 1-27. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2098
Wang, T. & Degol, J. (2015). School climate: A review of the construct, measurement, and impact on student outcomes. Educational Psychology Review, vol. 28, núm. 2, pp. 315-352. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9319-1
Ziegler, S, Gessaghi, V. y Fuentes, S. (2018). Las propuestas curriculares en escuelas de elite en buenos aires: diferenciación institucional para educar en el privilegio. Página de Educación, vol. 11, núm. 2, pp. 40-60. https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1640
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.