Recess at home. Wellbeing at school through play

Authors

  • Valeria Acevedo Fundación Patio Vivo
  • Juliana Gutiérrez Fundación Patio Vivo
  • Marcial Huneeus Fundación Patio Vivo
  • Margarita Puga Fundación Patio Vivo

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0057-015

Keywords:

play, socio-emotional development, school wellbeing, learning, recess

Abstract

This paper presents our experience implementing the educational program Recreo en Casa (Recess at home), which aims to impact on the socioemotional development of children and adolescents through play. This is a training program for school staff members who take part in supervising students’ recess (teachers, directors, and other school staff members), to acquire tools and skills that will enable them to build a Play Culture in the school community and to create playful experiences in the context of the COVID-19 pandemic and long-distance education. This paper presents the experience of 14 schools in Chile, supplemented by theory on the benefits of play for students’ wellbeing and their socioemotional, physical, and cognitive development. We also question the role of recess-staff members as key actors in the construction of a positive environment during recess time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valeria Acevedo, Fundación Patio Vivo

Ingeniera Civil de Industrias. Directora de Planificación y Desarrollo de Fundación Patio Vivo. Líneas de investigación: espacios con foco en infancia, mejoramiento escolar, ciencia del mejoramiento. Correo electrónico: valeria@patiovivo.cl

Juliana Gutiérrez, Fundación Patio Vivo

Magíster en Psicología Educacional. Psicóloga de Educación y Convivencia de Fundación Patio Vivo. Líneas de investigación: asesoramiento psicoeducativo para la enseñanza y el aprendizaje de la lectura y la escritura.

Marcial Huneeus, Fundación Patio Vivo

Magíster en Literaura. Director de Educación y Convivencia de Fundación Patio Vivo. Miembro de la Red Latinoamericana de Convivencia Escolar. Líneas de investigación: convivencia escolar, juego libre, desarrollo socioemocional, espacios con foco en infancia. 

Margarita Puga, Fundación Patio Vivo

Psicóloga y diplomada en Pedagogía de la Convivencia y Desarrollo de Competencias Socioemocionales y Éticas. Profesional de Educación y Convivencia de Fundación Patio Vivo. Líneas de investigación: convivencia escolar, desarrollo socioemocional, psicología infanto-juvenil, espacios con foco en infancia. 

References

American Academy of Pediatrics (2013). The crucial role of recess in school. Pediatrics, vol. 131, núm. 1, p. 183. https://doi.org/10.1542/peds.2012-2993

Cyrulnik, B. (2019). Escribí soles de noche: literatura y resiliencia. Barcelona: Gedisa.

Fierro, C. y Carvajal, P. (2019). Convivencia escolar: una revisión del concepto. Revista Psicoperspectivas, vol. 18, núm. 1, pp. 1-19.

Fjortoft, I. (2001). The natural environment as a playground for children: The impact of outdoor play activities in pre-primary school Children. Early Childhood Education Journal, vol. 29, núm. 2. https://doi.org/10.1023/A:1012576913074

Gill, T. (2007). No fear, growing up in a risk averse society. Londres: Calouste Gulbenkian Foundation.

Gray, P. (2016). Libres para aprender, por qué el aprendizaje lúdico garantiza niños felices y seguros de sí mismos. México: Paidós.

Hanscom, A. (2016). Balanced and barefoot. Estados Unidos: New Harbinger Publications, Inc.

Huizinga, J. (1972). Homo ludens. Madrid: Alianza Editorial.

Junaeb (2020). Mapa nutricional. Santiago de Chile.

Junji/Unesco/Unicef (2010). Encuesta Nacional de Primera Infancia (pp. 48-53). Santiago de Chile.

Louv, R. (2018). Los últimos niños en el bosque. Madrid: Capitan Swing.

McNamara, L., Colley, P. & Franklin, N. (2015). School recess, social connectedness, and health: a Canadian perspective. Health Promotion International.

Milicic, N. y López de Lérida, S. (2010). Hijos con autoestima positiva. Santiago, Chile: Editorial Paidós.

Mineduc, Subsecretaría de Educación Parvularia (2018). Bases curriculares Educación Parvularia. Santiago de Chile.

Ministerio del Interior y Seguridad Pública (2014). Encuesta Nacional de Violencia en el Ámbito Escolar. Santiago de Chile.

Patterson, K., Grenny, J., Maxfield, D., McMillan, R. & Switzler, A. (2007). Influencer. The power to change anything. McGraw-Hill. https://doi.org/10.1036/007148499X

Siegel, D. J. y Payne Bryson, T. (2015). Disciplina sin lágrimas. Una guía imprescindible para orientar y alimentar el desarrollo mental de tu hijo. Barcelona, España: Ediciones B.

Unicef (2020). U-Report: el impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes.

Vygotsky, L. (1993). Obras escogidas. Madrid: Visor.

Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires: Grijalbo.

Published

2021-10-27