School coexistence in pandemic context: The experience of secondary school teachers
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0057-016Keywords:
school coexistence, COVID-19, teaching practice, social inequalityAbstract
The propose of this study was to describe the experiences of secondary school teachers in a Mexican state with respect to school coexistence in the context of the COVID-19. The methodological approach was qualitative with a Grounded Theory design. Focus groups were conducted to collect teachers' experiences and the information obtained was analyzed through the constant comparison technique. The results were grouped into four categories: Teacher's values, students' families, attention to students' needs and postcovid-19 school coexistence. It was found that teachers have adapted didactic and communication strategies to strengthen the links between the teacher-student-parent triad. By strengthening this link, teachers have greater knowledge about the conditions of social inequality of their students, which has generated the strengthening of values such as empathy, solidarity, and commitment. The study makes it possible to visualize the adaptations, the challenges faced by teachers to build school coexistence in this scenario and the challenges that are foreseen upon returning to the schools.
Downloads
References
Álvarez, G. (2020). Covid-19. Cambiar de paradigma educativo. México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/v5/sitio/2020/04/16/covid-19-cambiar-de-paradigma-educativo/
Bonilla-García, M. Á. y López-Suárez, A. D. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de Moebio, núm. 57, pp. 305-315. https://doi.org.10.4067/S0717-554X2016000300006
Bordini, G. y Sperb, T. (2011). Los grupos focales virtuales sincrónicos en pesquisa cualitativa. Psicologia em Estudo, vol. 3, núm. 6, pp. 437-455. https://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722011000300011
Cáceres-Muñoz, J., Jiménez-Hernández, A. S. y Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de escuelas y desigualdad socioeducativa en tiempos del COVID-19. Una investigación exploratoria en clave internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 3, núm. 9, pp. 199-221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011
Canales, M. (2006). El grupo de discusión y el grupo focal. En M. Canales. Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios (pp. 265-287). Santiago, Chile: Lom Ediciones.
Chaparro A., Caso, J., Fierro-Evans, M. C. y Díaz, C. (2015). Desarrollo de un instrumento de evaluación basado en indicadores de convivencia escolar democrática, inclusiva y pacífica. Perfiles Educativos, vol. 37, núm. 149, pp. 20-41. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.149.53118
Corbin, J. & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. https://books.google.com.mx/books?id=hZ6kBQAAQBAJ&pg=PA1&source=gbs_toc_r&ca d=3#v=onepage&q&f=false
De la Cruz, G. (2020). El hogar y la escuela: lógicas en tensión ante la COVID-19: Educación y pandemia una visión académica. En H. Casanova (coord.). Educación y pandemia: una visión académica (pp. 39-46). México: UNAM, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia
Diario Oficial de la Federación (2020). Acuerdo número 02/03/20 por el que se suspenden las clases en las escuelas de educación preescolar, primaria, secundaria, normal y demás para la formación de maestros de educación básica del sistema educativo nacional, así como aquéllas de los tipos medio superior y superior dependientes de la Secretaría de Educación Pública. México: Gobierno de México. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php? codigo=5589479&fecha=16/03/2020
Di Napoli, P. N. (2020). La convivencia virtualizada entre la escuela y el hogar en tiempos de pandemia: una reflexión socio-pedagógica. Olhar del Profesor, núm. 23, pp.1-6. https://doi.org/10.5212/op.v23i0.15510
Fernández, J., Domínguez, J. G. y Martínez, P.L. (2020). De la educación presencial a la educación a distancia en época de pandemia por COVID 19. Experiencias de los docentes. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, vol. 7, núm.14, pp. 87-110. http://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/212
Fierro-Evans, C. (2013). Convivencia inclusiva y democrática. una perspectiva para gestionar la seguridad escolar. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, núm. 40, pp. 01-18. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/47/39
Fierro-Evans, C. y Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia escolar: una revisión del concepto. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, vol. 18, núm. 1, pp. 1-14. http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/1486
Fierro, M. C., Lizardi, A., Tapia, G. y Juárez, M. (2013). Convivencia escolar: un tema emergente de investigación educativa en México. En A. Furlán y T. Spitzer. Convivencia, disciplina y violencia en las escuelas 2002-2011 (pp. 71-132). México: ANUIES-Consejo Mexicano de Investigación Educativa.
Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory. Strategies for qualitative research. Chicago, United States of America: Aldine.
Grau, R. & García, R. L. (2017). Learning to live together: A challenge for schools located in contexts of social vulnerability. Journal of Peace Education, vol. 14, núm. 2, pp. 137-154. https://doi.org/10.1080/17400201.2017.1291417
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond A. (2020). La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea. En The Learning Factor (ed). Enseñanza remota en emergencia: textos para la discusión. http://www.educaccionperu.org/wp-content/uploads/2020/04/Ensen%CC%83anza-Remota-de-Emergencia-Textos-para-la-discusio%CC%81n.pdf
Mena, I. (2020). Reunión anual 2020: retos y temas emergentes de la convivencia ante la pandemia. Seminario Internacional en Convivencia Escolar 2020. https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR3N0H58COh42E_f-cKF6P3rrKwPgnsOudMaqA7ODRCaDfmhlisrIvJXJP0&v=VBSQ5qSfIn0&feature=youtu.be
Monge, C., Gómez, P. y Jiménez, T. (2020). Cierre de escuelas en contextos vulnerables desde la perspectiva de los orientadores: impacto en zonas rurales. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 9, núm. 3, pp. 371-385. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.020
Montenegro, S., Raya, E. y Navaridas, F. (2020). Percepciones docentes sobre los efectos de la brecha digital en la educación básica durante el COVID-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 9, núm. 3, pp. 317-333. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.017
López, R. (2020). Reflexiones educativas para el posCOVID-19. Recordando el futuro. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 9, núm. 3, pp. 127-140. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.007
López, V. (2014). Convivencia escolar. Apuntes, educacion y desarrollo Post-2015. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura (Unesco). https://repasopcmasumet.files.wordpress.com/2018/09/convivencia-escolar-unesco1.pdf
Ochoa A. y Salinas, J. J. (2019). La convivencia escolar base para el aprendizaje y el desarrollo. http://oce.uaq.mx/docs/Investigacion/ConvivenciaEscolar/Libro_La_convivencia_escolar_base_para_el_aprendizaje_y_desarrollo.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura (Unesco) (2020). Cómo planificar las soluciones de aprendizaje a distancia durante el cierre temporal de las escuelas. https://es.unesco.org/news/como-planificar-soluciones-aprendizaje-distancia-durante-cierre-temporal-escuelas
Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE) (2020). La educación es clave para construir una sociedad más resiliente. https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/panoramadelaeducacion2020.htm
Portillo-Peñuelas, S. A., Reynoso-González, O. U. y Castellanos-Pierra, L. I. (2020). El inicio de un nuevo ciclo escolar en México ante el COVID-19. Comparativo entre contextos rural y urbano. Revista Conrado, vol. 16, núm. 77, p.p. 218-228. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1589
Sáez-Delgado, F., Olea-González, C., Mella-Norambuena, J., López-Angulo, Y., García-Vásquez, H., Cobo-Rendón, R. y Sepúlveda-López, F. (2020). Caracterización psicosocial y salud mental en familias de escolares chilenos durante el aislamiento físico por la COVID-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 9, núm. 3, pp. 281-300. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.015
Salazar, K., Rivero, E. y Orihuela, M. (2020). Resiliencia, convivencia en bienestar y solidaridad colectiva como alternativas para construir comunidad en tiempos de COVID-19. Revista CIS, núm. 28, pp. 31-49. https://redib.org/Record/oai_articulo2876386-resiliencia-convivencia-en-bienestar-y-solidaridad-colectiva-como-alternativas-para-construir-comunidad-en-tiempos-de-covid-19
Save the Children (2020). Coronavirus el 60 de las familias en pobreza ha visto empeorada su situación laboral. https://www.savethechildren.es/actualidad/coronavirus-el-60-de-las-familias-en-pobreza-ha-visto-empeorada-su-situacion-laboral
Vargas, A. N., Chaparro Caso-López., A. A.. y Rodríguez, J. C. (2019). Relevancia de la interacción en el aula desde la perspectiva psicológica. En A. Chaparro Caso-López, J. C. Rodríguez y J. C. Pérez (eds.). Apuntes de investigación educativa. http://uee.uabc.mx/docs/libros/Apuntes_de_investigacion_educativa.pdf#page=72
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.