Features of the tasks linked to the engagement to learning the trade. An approach from a workshop in work training space
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0057-006Keywords:
non-formal education, trades learning, engagement, learning tasks. evaluative instances.Abstract
In recent years the offer of training in trades has increased considerably. The proposals for non-formal education for work respond to the new job demands, which demand skills-based training. The study aimed to analyze the properties of the proposed tasks in a context of job training and their link with the engagement to learning the trade. We worked with the workshop leader and 10 participants who attended a makeup training, offered in a city in the province of Córdoba (Argentina), from June to December 2017. Non-participant observations and individual interviews were carried out for data collection and semi-structured. The results obtained allow us to recognize that, in non-formal contexts, genuine work instances, which involve interaction and putting into practice the acquired knowledge, are potentially significant, promoting in the participants the engagement to learning the trade.
Downloads
References
Arredondo, S. C. y Diago, J. C. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid: Pearson Educación.
Christenson, S. L., Reschly, A. L. & Wylie, C. (ed.) (2012). Handbook Research on Student Engagement. Nueva York: Springer.
Collins, A. & Kapur, M. (2014). Cognitive apprenticeship. En R. K. Sawyer (ed.). The Cambridge Handbook of the Learning Sciences. (2ª. ed.) (pp. 109-127). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Copparoni, M. (2020, 5 de marzo). UNC: alta demanda en la Escuela de Oficios. La Voz. https://www.lavoz.com.ar/ciudadanos/unc-alta-demanda-en-escuela-de-oficios
El Día (2020, 30 de noviembre). Fortalecerse en la crisis: crece la demanda de capacitación. https://www.eldia.com/nota/2020-6-14-4-12-1-fortalecerse-en-la-crisis-crece-la-demanda-de-capacitacion-toda-la-semana
Elisondo, R. C. (2020). Compromiso y creatividad en contextos educativos: relaciones necesarias. En D. Y. Rigo (coord.). Compromiso y educación. Redefinición del aula como contexto educativo (pp. 21-27). Alicante: Editorial Universitas. htpps://doi.org/10.14198/MEDCOM/2020/13_cmd
Elkin, B. (2000). Taller total. Una experiencia educativa democrática en la Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba: Ferreyra Editor.
Extremera, N., Durán, A. & Rey, L. (2007). Perceived emotional intelligence and dispositional optimism-pessimism: Analyzing their role in predicting psychological adjustment among adolescents. Personality and Individual Differences, núm. 42, pp. 1069-1079. htpps://doi.org/10.1016/j.paid.2006.09.014
Finn, J. & Zimmer, K. (2012). Student engagement: What is it? Why does it matter? En S. L. Christenson, A. L. Reschly & C. Wylie (eds.). Handbook of Research on Student Engagement (pp. 97-131). Nueva York: Springer.
La Portada (2019, 30 de diciembre). Tendencia: creció la demanda en capacitaciones de oficios digitales. https://diariolaportada.com.ar/2019/12/30/tendencia-crecio-la-demanda-en-capacitaciones-de-oficios-digitales/
Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Nueva York: Cambridge University Press.
Manavella, A. M., Martín, R. B. y Magallanes, G. S. (2021). El oficio de enseñar un oficio: narrativas y prácticas en la formación para el trabajo. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, vol. 7, núm. 11, pp. 11-33. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/21326/144814487621
Martín, R. B. (2019). Perspectiva teórica sobre el estudio de los contextos y comunidades de aprendizaje. En R. B. Martín, M. C. Rinaudo y P. V. Paoloni (eds.). Comunidades: estudios y experiencias sobre contextos y comunidades de aprendizaje (pp. 75-131). Villa María: EDUVIM.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2012). Clasificación Internacional Normalizada de la Educación, CINE 2011. https://learningportal.iiep.unesco.org/es/glossary/educaci%c3%b3n-no-formal
Paoloni, P. (2010). Motivación para el aprendizaje. Aportes para su estudio en el contexto de la universidad –tesis doctoral–. En M. C. Rinaudo y D. Donolo (comps.). Estudios sobre motivación. Enfoques, resultados y lineamientos para acciones futuras (pp. 11-370). Río Cuarto, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de Río Cuarto.
Paoloni, P. y Rinaudo, M. C. (2014). Los procesos de feedback desde una perspectiva multidimensional. Un estudio orientado a promover autorregulación en estudiantes universitarios. En P. Paoloni, M. C. Rinaudo y A. González Fernández (comps.). Cuestiones en psicología educacional. Perspectivas teóricas, metodológicas y estudios de campo (pp. 287-323). Tenerife: Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social. http://www.cuadernosartesanos.org/2014/cde01.pdf
Rigo, D. Y. (2020). Investigar el compromiso como apuesta a la transformación educativa. En D. Y. Rigo (coord.). Compromiso y educación. Redefinición del aula como contexto educativo (pp. 37-53). Alicante: Editorial Universitas. htpps://doi.org/10.14198/MEDCOM/2020/13_cmd
Salanova, M., Martínez, I., Bresó, E., Llorens, S. y Grau, R. (2005). Bienestar psicológico en estudiantes universitarios: facilitadores y obstaculizadores del desempeño académico. Anales de Psicología, vol. 21, núm. 1, pp. 170-180. https://www.um.es/analesps/v21/v21_1/16-21_1.pdf
Sánchez Zinny, G. (2017, 21 de enero). Para el nuevo mundo, nueva educación. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/opinion/para-el-nuevo-mundo-nueva-educacion-nid1977768/
Sennett, R. (2008). El artesano. Barcelona: Editorial Anagrama.
Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Madrid: Morata.
Skinner, E. A. & Pitzer, J. R. (2012). Developmental dynamics of student engagement, coping, and everyday resilience. En S. L. Christenson, A. L. Reschly & C. Wylie (eds.). Handbook of Research on Student Engagement (pp. 97-131). Nueva York: Springer.
Stake, J. (1998). Investigación con estudios de caso. Madrid, España: Morata.
Trilla, J., Gros, B., López, F. y Martín, M. J. (2003). La educación fuera de la escuela: ámbitos no formales y educación social. Barcelona: Ariel Edición.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.