Development of critical literacy, curriculum, and didactic strategies in secondary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-008

Keywords:

literacidad crítica, currículo, enseñanza, lectura y escritura

Abstract

This article presents the results obtained from qualitative research whose main objective was to analyze the curriculum of secondary education in ​​language in Mexico and the teaching practices based on their relationship with the teaching of critical literacy. In response to this, through the method of content analysis, categories on critical literacy were designed and used, focused on the analysis of the Study Plan of the Spanish subject at the secondary level and the Program of the Spanish subject in the third year of secondary; thus, also in this educational level and subject, the didactic strategies reported by nine teachers were analyzed. The findings obtained show an inclination of the functional approach to literacy in the curricular document. Regarding didactic strategies, comparatively more evidence of critical literacy elements was obtained, however, these present a limited development. It is concluded that the integration of the perspective of critical literacy to teaching is pertinent, as well as that it represents a fertile field for research on reading and writing at the basic levels of education in Mexico.

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Author Biographies

Dulce Aidee Sandoval Alvarado, Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla

 

Maestra en Innovación y Calidad Educativa por la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP). Profesora en una secundaria pública en el estado de Puebla. Líneas de investigación: literacidad crítica y currículo.



Mercedes Zanotto González, UNAM

Doctora en Psicología de la Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona, España. Académica de la Dirección General de Orientación y Atención Educativa de la UNAM, adscrita al Departamento de Orientación Especializada. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores, nivel 1. Docente externa del doctorado en Educación (PNPC005361) de la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla. Líneas de investigación: lectura y escritura académica y científica y formación de investigadores.

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Published

2022-02-25

Issue

Section

Research articles (open section)