School socialization and subjective experience of inequality. A theoretical approach
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0060-009Keywords:
social inequality, socialization, subjective experience, education, high schoolAbstract
This paper exposes a theoretical approach proposal for the analysis of social inequalities through the notions of socialization and subjective experience, from a comprehensive sociology and Schutz’s phenomenological perspective. The intention is to emphasize the subjective dimension in the phenomenon of inequality, which refers to the naturalization that occurs through the mental categories that we use to look at and build the social world, and that results in an aspect that strongly adds to structural conditioning of this problem. In particular, it is proposed to study this phenomenon in the context of high school, since it represents a particular period of life in which teenagers appropriate identity categories and in relation to the social order in which they operate.The results, from this approach, propose to rescue the role of the educational institution in the subjective incorporation of this problem, and, with it, address school practices and their objective effects on the lives of students.
Downloads
References
Althusser, L. (2008). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan (5ta reimpresión). Nueva Visión.
Alvarado, S. V., Ospina, H. F. y Luna, M. T. (2005). Concepciones de justicia en niños y niñas que habitan contextos urbanos violentos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol. 3, núm. 2, pp. 213-255. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/305
Berger, P. y Luckmann, T. (2006). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Blanco, E. (2021). Evolución de las desigualdades educativas. Hacia una inclusión precaria. En M. Altamirano y L. Flamand (coords.) (2021). Desigualdades sociales en México. Legados y desafíos desde una perspectiva multidisciplinaria. El Colegio de México.
Blanco, E. (2014). La desigualdad social en el nivel medio superior de educación de la Ciudad de México. Papeles de Población, vol. 20, núm. 80, pp. 249-280.
Bourdieu, P. (1999). Meditaciones pascalianas. Editorial Anagrama.
Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1977). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Editorial Laia.
Coleman, J. S. (1966). Equality of educational opportunity. U.S. Government Printing Office, Johns Hopkins University.
Dubet, F. y Martucelli, D. (1997). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Losada.
Echavarría, G. C. (2003). La escuela: un escenario de formación y socialización para la construcción de identidad moral. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol. 1 núm. 2, pp. 15-43. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/332
El Colegio de México (2018). Desigualdades en México 2018. El Colegio de México/Red de Estudios sobre Desigualdades.
Elizondo, A., Sitg, A. y Ruiz, D. (2007, enero-marzo). Democracia y ética en la escuela secundaria. Estudio de caso. Revista Mexicana de Investigación Educativa, año/vol. 12, núm. 32, pp. 243-260.
Gramsci, A. (1967). Los intelectuales y la organización de la cultura. Grijalbo.
Kohlberg, L. (1997). La educación moral según Lawrence Kohlberg. Gedisa.
Krause, M. (2013). Sentido común y clase social: una fundamentación fenomenológica. Revista Astrolabio, nueva época, núm. 10. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/3308
Latapí, P. (2009). Finale prestissimo: pensamientos, vivencias y testimonios. Fondo de Cultura Económica.
Latapí, P. (1993). Reflexiones sobre la justicia en la educación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. XXIII, núm. 2, pp.9-41. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/432
Latapí, P. (1980). Análisis de un sexenio de la educación en México 1970-1976. Nueva Imagen, Serie Educación.
Latapí, P. (1974). Las necesidades del sistema educativo nacional. En Miguel S. Wioncsek. La sociedad mexicana: presente y futuro (2da. ed.). SEP-Setentas, Fondo de Cultura Económica.
Latapí, P. et al. (1964). Diagnóstico educativo nacional: balance del progreso escolar de México durante los últimos seis años. Centro de Estudios Educativos.
López, D. (2016). La experiencia subjetiva de la desigualdad en la vida cotidiana. Contribuciones de la sociología fenomenológica de Aldred Schutz. Revista Trabajo y Sociedad, núm. 27, pp. 221-232, Universidad Nacional de Santiago del Estero. https://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad/#N%C3%BAmero%2027,%20Invierno%202017
Míguez, D. P. (2021). Las percepciones estudiantiles de la escuela secundaria en Latinoamérica. Vínculos, pertenencia y valoración del conocimiento escolar en la modernidad avanzada. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, vol. 58, núm. 1, pp. 1-16. http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/3637/0
Piaget, J. (1971). El criterio moral en el niño. Fontanella.
Tenti, E. (2007). La escuela y la cuestión social. Ensayos de sociología de la educación. Siglo XIX.
Tessio, Conca, A. et. al. (2019). Juventud vulnerable y escuela media: representaciones y experiencias sobre la autoridad escolar. Anuario Digital de Investigación Educativa, núm. 21. http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/3637
Secretaría de Educación Pública (2022). Plan de Estudio de Educación Preescolar, Primaria y Secundaria 2022. SEP.
Schutz, A. (1974). El problema de la realidad social (2da. ed.). Amorrortu.
Schulz, A. et. al. (2011). International Civic and Citizenship Education Study 2009 Latin American Report: Civic knowledge and attitudes among lower-secondary students in six Latin American countries. International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
Schutz, A. y Luckmann, T. (2001). Las estructuras del mundo de la vida. Amorrortu.
Universidad Iberoamericana-Ciudad de México (2021). Encuesta sobre los Efectos del COVID-19 en el Bienestar de los Hogares con Niñas, Niños y Adolescentes en la Ciudad de México (ENCOVID-19 CDMX). Instituto de Investigaciones para el Desarrollo con Equidad.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.