Organizational change in basic education: Impact of technologies during the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0060-006Keywords:
organizational learning, organizational change, basic education, information and communication technologiesAbstract
One of the great challenges that basic education in Mexico faced during the pandemic was to continue education remotely. The Ministry of Public Education launched the Learn at Home strategy, generating a rearrangement in the forms of organization and teaching-learning strategies in educational centers for the implementation of the project. The objective of the research is to show some effects at the organizational level during the implementation of the project. This is a case study made up of 24 schools from rural and urban communities, from 13 states of Mexico and the application of semi-structured interviews as a data collection technique. The theoretical approach takes up some postulates of the Theory of the Organization on change and organizational learning. The study concluded that at the management level, the changes in the forms of organization derived from the incorporation of digital and technological tools, led to the digitization of some administrative processes that became more efficient. At the pedagogical level, access to ICTs and technological infrastructure were a determining factor for the implementation of the project, evidencing the inequality between rural and urban schools that affected the teaching-learning processes.
Downloads
References
Alcover, C. y Gil, F. (2002). Crear conocimiento colectivamente: aprendizaje organizacional y grupal. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, vol. 18, núm. 2-3, pp. 259-301. https://journals.copmadrid.org/jwop/art/4d5b995358e7798bc7e9d9db83c612a5
Argyris, C. (1982). Reasoning, learning and action: Individual and organizational. Jossey-Bass.
Argyris, C. y Schön, S. (1978). Organizational learning: A theory in action perspective. Addison-Wesley.
Baca-Pumarejo. J., Villanueva, V., Gabino, H. y Cantú, D. (2018). Brecha digital en alumnos del sistema de educación primaria en Tamaulipas, México: un panorama del futuro capital humano del estado. Revista Ciencia UAT, vol. 13, núm. 1, pp. 35-49. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v13i1.921
Banco Mundial (2020). Global economic prospects, June 2020. World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/33748
Banco Mundial (s.f.). Personas que usan Internet (% de la población). https://datos.bancomundial.org/indicador/IT.NET.USER.ZS
Bateson, G. (1972). Steps to an ecology of mind. Chandler Publishing Company.
Bray, M., Adamson, B. y Mason, M. (2010). Educación comparada, enfoques y métodos. Granica.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) (2020). Universalizar el acceso a las tecnologías digitales para enfrentar los efectos del COVID-19. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45938
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45904
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (Coneval) (2021). De la emergencia a la recuperación de la pandemia por la COVID-19: la política social frente a desastres. https://www.coneval.org.mx/Evaluacion/IEPSM/Documents/Politica_social_atencion_a_desastres.pdf
Coronilla, R. y Del Castillo, A. (2000). El cambio organizacional: enfoques, conceptos y controversias. En D. Arellano, E. Cabrero y A. del Castillo. Reformando al gobierno: una visión organizacional del cambio gubernamental (pp. 77-176). Miguel Ángel Porrúa/CIDE.
Dandira, M. (2012). Strategy in crisis: Knowledge vacuum in practitioners. Business Strategy Series, vol. 13, núm. 3, pp. 128-135. https://doi.org/10.1108/17515631211225288
Ferrada-Bustamante, V., González, N., Ibarra, M., Ried, A., Vergara, D. y Castillo, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, núm. 6, pp. 144-168. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715
Fitzgerald, L. y Dopson S. (2009). Comparative case study designs: Their utility and development in organizational research. En D. Buchanan y A. Bryman. The sage handbook of organizational research methods (pp. 465-484). SAGE.
Galbraith, J. (2014). Organization design challenges resulting from big data. Journal of Organization Design, vol. 3, núm. 1, pp. 2-13. https://doi.org/10.7146/jod.3.1.8856.
García, J., Tambajulca, I. y Cruz, J. (2021). Innovación organizacional como factor de competitividad empresarial en mypes durante el Covid-19. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, vol. 12, núm. 2, pp. 99-110. https://doi.org/10.33595/2226-1478.12.2.500
Gómez, D., Alvarado, R., Martínez, M. y Díaz de León, C. (2018). La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, vol. 6, núm. 16, pp. 49-64. https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2020). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH) 2020. https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2020/
Kast, E. y Rosenzweig, E. (1988). Administración en las organizaciones: enfoque de sistemas y de contingencias. McGraw-Hill.
Kloot, L. (1997). Organizational learning and management control systems: Responding to environmental change. Management Accounting Research, vol. 8, núm. 1, pp. 47-73. https://doi.org/10.1006/mare.1996.0033
Marin, D., Cano, C., Zevallos. M. y Mora, R. (2009). Determinantes del análisis y diseño organizacional. Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.
Márquez, H. (2021). Anticipación tecnocientífica: pandemia, reconversión educativa y futuro de la universidad. Estudios Críticos del Desarrollo, vol. 11, núm. 20, pp. 395-466. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.110
Mejía, F. y Martínez, F. (2010). Un vistazo a Enciclomedia. ¿Qué sabemos del programa Enciclomedia a cinco años de su puesta en marcha en aulas de primaria? SEP.
Montenegro, S., Raya, E. y Navaridas, F. (2020). Percepciones docentes sobre los efectos de la brecha digital en la educación básica durante el Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 9, núm. 3e, pp. 317-333. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.017
Montenegro, S. y Schroeder I. (2017). Innovación, creatividad y aprendizaje organizacional: desafíos de la práctica profesional. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología. II Congreso Internacional de Psicología “Ciencia y Profesión”: Desafíos para la construcción de una psicología regional, vol. 2, núm. 1, pp. 74-88. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/view/18309
Nonaka, I. (1991). The knowledge-creating company. Harvard Business Review, núm. November-December, pp. 96-104. https://hbr.org/1991/11/the-knowledge-creating-company-2
Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1999). La organización creadora de conocimiento: cómo las compañías japonesas crean la dinámica de la innovación. Oxford University Press.
Organización Mundial de la Salud (OMS) (2022, 14 de agosto). WHO Coronavirus (COVID-19) dashboard. URL https://covid19.who.int/
Organización Mundial de la Salud (2020, 30 de marzo). La OMS publica directrices para ayudar a los países a mantener los servicios sanitarios esenciales durante la pandemia de COVID-19 [comunicado de prensa]. https://www.who.int/es/news/item/30-03-2020-who-releases-guidelines-to-help-countries-maintain-essential-health-services-during-the-covid-19-pandemic
Ortega, M., Sánchez, M., Martínez, F. y Quesada, J. (2010). Evaluación de Enciclomedia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 40, núm. 2, pp. 9-36. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/351
Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol., vol. 35, núm. 1, pp. 227-232. http://www.intjmorphol.com/es/volumen/vol_1-es/
Prieto, A., Paredes, F. y Elizondo, A. (2006). Enciclomedia. Un programa a debate. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 11, núm. 28, pp. 209-224. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/678
Robles, L. y Robles, M. (2020). La realidad de las personas con discapacidad frente a la COVID-19 en educación superior. En M. Alvarado, V. Rosario y M. Robles. La pandemia de la COVID-19 como oportunidad para repensar la educación superior en México. Políticas, prácticas y experiencias (pp. 119-137). Amaya Ediciones. http://www.cucea.udg.mx/include/publicaciones/coorinv/pdf/.dig-educacion-covid.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2012a). Enciclomedia 2006-2012 [Libro blanco]. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/2959/4/images/LB%20Enciclomedia.pdf
Secretaría de Educación Pública (2012b). Habilidades Digitales para Todos 2009-2012 [Libro blanco]. https://sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/2959/5/images/LB%20HDT.pdf
Sunkel, G. y Ullmann, H. (2019). Las personas mayores de América Latina en la era digital: superación de la brecha digital. Revista CEPAL, núm. 127, pp. 243-267. http://hdl.handle.net/11362/44569
Valles, H. y Parra, H. (2021). La digitalización de la formación universitaria con enfoque socioformativo: un análisis documental. IE-Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, vol. 12, pp. 1–22. https://doi.org/https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1199
Van de Ven, A. y Poole, M. (1995). Explaining development and change in organizations. The Academy of Management Review, vol. 20, núm. 3, pp. 510-540. https://doi.org/10.2307/258786
Weick, K. y Quinn, R. (1999). Organizational change and development. Annual Review of Psychology, vol. 50, pp. 361-386. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.50.1.361
Yin, R. (1994). Case study research: design and methods. SAGE.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.