Scope of the presence of the university in the prison
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0061-010Keywords:
university, jail, subjectivity, educational practices, workAbstract
The results of the oriented research project “Daily life and access to rights in prison” are presented here. Traces of senses” whose central objective was to deepen the knowledge and analysis of the conditions of daily life in the prisons of the central zone of the Province of Buenos Aires, Argentina. Through collective qualitative investigation, it was proposed to identify and characterize the traces in the subjective construction of the people who pass through the academic and extension programs of the National University of the Center of the Province of Buenos Aires as a way of assessing the presence and task of the University in this territory. As an emerging issue, aspects related to access to work in detention and its projection to return to life in freedom were identified.
Downloads
References
Ángel, L. A. (2016). El limpieza como articulador, garante del orden y regulador de la violencia en las cárceles bonaerenses. Asociación Pensamiento Penal, pp. 132-137. https://www.pensamientopenal.com.ar
Barraza, Groppa, Milan, Sosa, R. y Umpierrez, A. (2021). Mapeo de saberes laborales en contextos de privación de libertad: oportunidad para pensar la formación docente. Trabajo presentado en IV EITICE. Encuentro Internacional de Tesistas e Investigadores en Temáticas de Cárceles y Acceso a Derechos Educativos, 7 y 8 de octubre.
Coronel, M. (2022). El lenguaje como territorio de conquista. FACSO/UNICEN.
Correa, A. M. (2019). Producción de sentidos y subjetividades en el espacio carcelar. Acceso a justicia y a derechos. 15 años de investigación desde la perspectiva de los derechos humanos. Universidad Nacional de Córdoba.
Del Cueto, A. M. y Fernández, A. M. (2000). El dispositivo grupal. En E. Pavlovsky y J. C.
De Brasi (dirs.) (s.f.). Lo grupal. Devenires. Historias. Galerna. Búsqueda de Ayllu.
Dewey, J. (1967). Experiencia y educación. Losada.
Diamant, A., Cazas, F. y Duhalde, M. (2015). Formación docente, traza didáctica y subjetividad. Anuario de investigaciones de la Universidad de Buenos Aires, XXII, pp. 99-106. UBA.
Elías, N. (1999). Sociología fundamental. Gedisa.
Foucault, M. (1990). Tecnologías del Yo y otros textos afines. Paidós Ibérica.
Giordano, M. Lanzini, E. y López, Y. (2022). Trayectorias educativas desacopladas: la universidad como horizonte en contextos de privación de la libertad. Estudio de caso de las unidades penitenciarias bonaerenses 2, 7, 27, 38 y 52 durante el periodo 2020-2021. Revista Alquimia Educativa, vol. 9, núm. 1, pp. 9-28. http://www.editorial.unca.edu.ar/
Giroux, H. (2013). La pedagogía crítica en tiempos oscuros. Praxis Educativa, vol. XVII, núm. 2, pp. 13-26. http://www.fchst.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/praxis/
Goffman, E. (1961). Asylums. Essays on the social situation of mental patients and other inmates (trad. española, Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales). Amorrortu, Buenos Aires, 1970.
Gramsci, A. (1978). Notas sobre Maquiavelo, sobre política y sobre el Estado moderno. Juan Pablos Editor.
Guattari F. y Rolnik, S. (2005). Micropolítica. Cartografías del deseo. Editora Vozes Petropoli.
Guber, R. (2004). El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Paidós.
Guber, R. (2001). La etnografía, método, campo y reflexividad. Grupo Editorial Norma.
Manchado, M. (2022). La redención del castigo. El evangelismo y la construcción del orden en las prisiones contemporáneas. UNR.
Puppio Zubiria, T. (2022). Centros y aulas universitarias: territorios de accesos. Ab-Revista de Abogacía, núm. 11, pp. 61-71. https://publicaciones.unpaz.edu.ar
Reguillo, R. (2000). Emergencia de culturas juveniles: estrategias del desencanto. Norma.
Rockwell, E. y Ezpeleta, J. (1998). La escuela, relato de un proceso de construcción inconcluso. Revista Novedades Educativas, núm. 95.
Sirvent, M. (2018). De la educación popular a la investigación acción participativa. Perspectiva pedagógica y validación de sus experiencias. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, vol. 5, núm.1, pp.12-29.
Sosa, R. (2022) (en evaluación). “Porque no se puede”. Aporías del trabajo en la cárcel. Inédito.
Sosa, R. (2020). De hacer buena letra a escribir la propia historia (colectiva): expandir los sentidos del trabajo. En A. Umpierrez. Acceso a derechos. Educación, arte y cultura en la cárcel (pp. 87-104). UNICEN.
Sosa, R. y Vásquez, F. (2019). El trabajo en la cárcel: construcciones dilemáticas en contextos de encierro. Ponencia presentada en el II Encuentro Internacional de Educación, Tandil, 4, 5 y 6 de diciembre.
Souto, M. (2000). Las formaciones grupales en la escuela. Paidós.
Sozzo, M. (2016). Democratization, politics and punishment in Argentina. Punishment & Society, vol. 18, núm. 3, pp. 301-324.
Umpierrez, A. (2021). Universitarios detenidos organizados: una cuña en la solidez de la cárcel. Teoria e Cultura, vol. 16, núm. 2, pp. 63-74. https://doi.org/10.34019/2318-101X.2021.v16.33858
Umpierrez, A. (2020a). Aulas y estudiantes universitarios organizados en la cárcel: un territorio en tensión. Revista Educação e Cultura Contemporânea, vol. 17, núm. 48, pp. 104-123. http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/index
Umpierrez, A. (2020b). Disputar sentidos a la cárcel en prisiones contemporáneas. Prácticas, disputas y desafíos en el siglo XXI. Editorial Tinta Libre.
Umpierrez, A. (2016). La universidad entra a la cárcel, la cárcel entra a la universidad. Revista Fermentario, vol. 1, núm. 10, pp. 1-15. http://www.fermentario.fhuce.edu.uy
Umpierrez, A. y Scipioni, L. (2022). El territorio se amplifica. Cárcel, universidad y virtualidad. Tensiones que imprimen movimiento y desafían la tarea diseñada para los nuevos colectivos de estudiantes. En Romper los techos: intervenciones, interrogantes y redefiniciones de las universidades en cárceles argentinas (2020-2021) (pp. 106-115). Editorial Universidad Nacional de Rosario y la Editorial de la Universidad Nacional del Centro. https://tiendavirtual.unr.edu.ar/producto/romper-los-techos/
Terigi, F. (2010). Conferencia Cronologías del aprendizaje. Santa Rosa, La Pampa.
Wacquant, L., Roldán, D. y Pascual, C. (2011, julio-diciembre). Forjando el Estado neoliberal. Workfare, Prisonfare e Inseguridad Social: Prohistoria, vol. 16.
Otras fuentes
Diccionario de la Lengua Española (2021). https://www.rae.es/obras-academicas/diccionarios/diccionario-de-la-lengua-espanola-2001
Instituto Nacional de Estadistica y Censo (s.f.). https://www.indec.gob.ar/
Sistema Nacional de Estadísticas sobre Ejecución de la Pena. https://www.argentina.gob.ar/justicia/politicacriminal/estadisticas-e-informes/sneep-2021
Programa Universidad en la Cárcel. Secretaría de Extensión. UNICEN. https://extension.unicen.edu.ar/tema/carceles-2/
Centro Cultural Itinerante El Musguito. https://centroculturalelmusguito.ar/
Programa Telarañas. En Facebook: Telarañas. Voces en libertad.
“CUSAM: tras la represión, la reconstrucción” 4/11/20. https://www.todxs.com.ar/2020/11/04/cusam-tras-la-represion-la-reconstruccion/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.