Pre-Service English teachers’ implicit theories of reading comprehension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0061-007

Keywords:

teorías implícitas, comprensión lectora, profesores de lenguas, profesores en formación, México

Abstract

Research on pre service teachers’ thinking about reading is relevant due to the reading comprehension problems in our country. Therefore, the aim of this paper is to describe the implicit theories of reading comprehension of a group of students enrolled in a BA program in English Language Teaching. The scale of implicit theories of reading comprehension was used with a quantitative, descriptive approach. Three implicit theories were identified: critical receptive, sourcing, and literary. most participants hold the critical receptive implicit theory, which focuses on ideological critique and inferring implicit messages. A smaller group holds the rhetorical implicit theory, which focuses on evaluating and contrasting sources and is highly functional for college reading. The literary implicit theory is held by a small minority. These findings suggest that pre-service teachers in the target context need better training in rhetorical and literary reading.

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Author Biographies

Rosa Isela Sandoval Cruz, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México

Doctora en Sistemas y Ambientes Educativos. Profesora-investigadora en la Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Líneas de investigación: creencias de futuros profesores de inglés y procesos de enseñanza-aprendizaje en inglés.

María del Rosario Reyes Cruz, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México

Doctora en Educación Internacional. Profesora-investigadora en la Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Líneas de investigación: creencias sobre la enseñanza, el aprendizaje, la investigación y la lectura en lenguas extranjeras.

Sandra Valdez Hernández, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México

Doctora en Neurociencias Educativas. Profesora-investigadora en la Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo. Líneas de investigación: metodologías en la enseñanza aprendizaje de lenguas, motivación por el aprendizaje y uso de recursos en el aprendizaje.

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Published

2023-08-17