Indigenous youths and distance learning in higher education: expectations and experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2024)0062-009

Keywords:

indigenous youth, distance learning in higher education, ñähno people, Querétaro

Abstract

In Mexico, educational institutions and government initiatives aimed at closing the achievement gap continue to struggle to provide access to higher education for indigenous people. This article analyzes one model that serves young people in areas without university campuses.

In Mexico, educational institutions and government initiatives aimed at closing the achievement gap continue to struggle to provide access to higher education for young adults from indigenous communities. This article analyzes one model that serves young people in areas without institutions of higher education. The model in question is the distance learning model of the National Technological Institute of Mexico in the indigenous community of the municipality of Tolimán, Querétaro, Mexico. The researchers endeavored to learn about the experiences, expectations, and greater meaning around higher education by using qualitative methodology including focus groups. Among the findings, researchers observed that the distance learning model resolves two obstacles to the educational trajectory of indigenous youth. These are distance from university campuses and scarcity of financial resources among families to support students living outside the community while they study. Researchers also found that higher education delays the cultural mandates of marriage and parenthood, increasing autonomy and empowerment among women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo José Concepción Valverde, Universidad Autónoma de Querétaro

Doctor en Ciencias Sociales por El Colegio de San Luis, AC. Profesor en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Autónoma de Querétaro. Líneas de investigación: juventudes, juventudes indígenas y transformaciones socioculturales.

References

ANUIES (2021). Anuarios estadísticos de educación superior.

http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educa-cion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superio.

Azoños Rodríguez, G. (2020). Migración y masculinidad entre los jóvenes indígenas en Tolimán, Querétaro. Tesis para obtener el grado de maestro en Estudios Antropológicos en Sociedades Contemporáneas.

https://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/2511

Badillo Guzmán, J. (2011). El Programa de Apoyo a Estudiantes Indígenas en Instituciones de Educación Superior. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, núm. 61, pp. 26-33.

https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/772

Bonilla J, F. I. y Escobar, J. (2017). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica.

http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/957

Castillo, A. (2000). Persistencia histórico cultural. San Miguel Tolimán. Universidad Autónoma de Querétaro.

Chávez Arellano, M. E. (2008). Ser indígena en la educación superior ¿desventajas reales o asignadas? Revista de la Educación Superior, vol. 37, núm. 148, pp. 31-55.

http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista148_S1A3ES.pdf

Concepción Valverde, P. J. (2022). Jóvenes indígenas y educación superior en Querétaro: claves para la inclusión educativa. DESIDADES-Revista Científica da Infância, Adolescência e Juventude, núm. 34.

https://doi.org/10.54948/desidades.v0i34.52961

Concepción Valverde, P. J. (2018). Jóvenes e identidades en Tolimán: movimiento y reconfiguración cultural de las comunidades Hñähño del semidesierto queretano. Tesis de doctorado en Ciencias Sociales. El Colegio de San Luis, AC. https://colsan.repositorioinstitucional.mx/jspui/handle/1013/666

Czarny, G. (2015). Jóvenes indígenas y universidades convencionales. Diversidad, ciudadanía y educación. Sujetos y contextos. En Ernesto Díaz Couder, Elba Gigante y Gloria E. Ornelas (coords.). UPN.

http://bgtq.ajusco.upn.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/1514/1/Diversidad%20y%20ciudadania.pdf

Czarny, G., Navia, C. y Salinas, G. (2018). Expectativas de estudiantes universitarios indígenas en educación superior. Revista de la Educación Superior, vol. 47, núm. 188, pp. 87-108. https://doi.org/10.36857/resu.2018.188.509

Czarny, G., Ossola, M. M. y Paladino, M. (2019). Presentación al dossier Jóvenes indígenas y universidades en América Latina: sentidos de la escolaridad, diversidad de experiencias y retos de la profesionalización. Antropología Andina Muhunchik– Jathasa, vol. 4, núm. 1, pp. 6-17.

https://doi.org/10.59159/2018/320

Didou Aupetit, S. A. (2018). La educación superior indígena e intercultural en México en 2018: incógnitas, interrogantes y resultados. Revista de la educación superior, 47(187), 93-109. https://doi.org/10.36857/resu.2018.187.420

Gallart Nocetti, M. A. y Henríquez Bremer, C. (2006). Indígenas y educación superior: algunas reflexiones. Universidades, núm. 32, pp. 27-37.

https://biblat.unam.mx/hevila/UniversidadesMexicoDF/2006/no32/5.pdf

INEGI (2022). Encuesta Nacional sobre Discriminación en México (EnADiS). Conapred.

https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/ENADIS/ENADIS_Nal22.pdf

INEGI (2020). Censo de Población y Vivienda 2020.

INEGI (2015). Encuesta Intercensal 2015.

https://www.inegi.org.mx/programas/intercensal/2015/#:~:text=La%20Encuesta%20Intercensal%202015%20se,habr%C3%A1%20de%20realizarse%20en%202020-

Instituto Nacional de los Pueblos Indígenas (2020). Programa de Apoyo a la Educación Indígena (PAEI). Documento diagnóstico 2020. Coordinación General de Planeación y Evaluación.

http://www.inpi.gob.mx/coneval/2020/S-178-17082020-diagnostico-2020.pdf

Margel, G. (2001). Para que el sujeto tenga la palabra: presentación y transformación de la técnica de grupo de discusión desde la perspectiva de Jesús Ibáñez. En Observar, escuchar y comprender. Sobre la tradición cualitativa en la investigación social (pp. 187-208).

https://biblioteca.colson.edu.mx/e-docs/RED/Observar_escuchar_y_comprender_63-131.pdf

Mato, D. (2018). Diversidad cultural e interculturalidad en educación superior. Experiencias en América Latina.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183804

Pérez Ruiz, M. L. (2008). Presentación. Jóvenes indígenas en América Latina: ¿globalizarse o morir? En M. L. Maya Pérez Ruiz (coord.). Jóvenes indígenas y globalización en América Latina. Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Piña, A. (2002). La peregrinación otomí al Zamorano. Universidad Autónoma de Querétaro.

Rea Ángeles, P. (2011). La educación superior como agente de transformación de las identidades genéricas entre los zapotecos en la ciudad de México. Perfiles Educativos, vol. 33 (SPE), pp. 226-238.

https://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2011-e-la-educacion-superior-como-agente-de-transformacion-de-las-identidades-genericas-entre-los-zapotecos-en-la-ciudad-de-mexico.pdf

Roldán Gutiérrez, L. (2020). Experiencia universitaria de jóvenes indígenas: voces de egresados provenientes de pueblos originarios. Tesis para obtener el grado de maestría en Investigación y Desarrollo de la Educación. Universidad Iberoamericana.

https://ri.ibero.mx/bitstream/handle/ibero/3635/017043.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Secretaría de Educación Pública (2015). Modelo de educación a distancia del Tecnológico Nacional de México.

https://epad.tecnm.mx/docs/Modelo_Educacion_Distancia_TecNM.pdf

Segura Salazar, C. M. y Chávez Arellano, M. E. (2016). "Cumplir un sueño": percepciones y expectativas sobre los estudios profesionales entre estudiantes indígenas en la Universidad Autónoma Chapingo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 21, núm. 71, pp. 1021-1045.

https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/100

Schmelkes, S. (2013). Educación y pueblos indígenas: problemas de medición. Revista Internacional de Estadística y Geografía, vol. 1, pp. 5-13.

https://rde.inegi.org.mx/RDE_08/Doctos/RDE_08_opt.pdf

Schmelkes, S. (2003). Educación superior intercultural: el caso de México. Conferencia dictada en el Encuentro Internacional Intercambio de Experiencias Educativas, Vincular los Caminos a la Educación Superior, organizado por la Ford Foundation, la Unidad de Apoyo a las Comunidades Indígenas de la Universidad de Guadalajara y la ANUIES.

https://www.ses.unam.mx/curso2015/pdf/11sep-Schmelke-02.pdf

Unesco Biblioteca Digital (2015). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

Raffoul, J., Ward, J., Calvez, S., Kartolo, A., Haque, A., Holmes, T., Attas, R., Kechego, J., Kustra, E. y Mooney, J. (2022). Institutional structures and individual stories: Experiences from the front lines of Indigenous educational development in higher education. AlterNative: An International Journal of Indigenous Peoples, vol. 18, núm. 1, pp. 163-172. https://doi.org/10.1177/11771801211062617

Published

2024-02-22