Uses of languages and visions of graduation among indigenous women who are studying the wichí-castellano intercultural diploma (Salta, Argentina)

Authors

  • María Macarena Ossola Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades (CONICET-UNSa), Argentina https://orcid.org/0000-0001-7222-7464
  • Nuria Macarena Rodríguez Instituto de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades (CONICET-UNSa), Argentina https://orcid.org/0000-0003-3692-294X
  • María Silvia Morales Instituto de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades (CONICET-UNSa), Argentina

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2024)0062-012

Abstract

The objective of the article is to offer a tour of the experiences of indigenous women who are pursuing university studies within the framework of the Diploma in Wichí-Castilian Intercultural Interpretation and Translation for Access to Justice, offered by the National University of Salta (Salta, Argentina). A qualitative methodology is employed, and their experiences are presented from an ethnographic perspective in relation to the use of the languages (Wichí-Spanish) and their perspectives on completing the diploma program. The results highlight the specific ways in which both languages are learned and used in their educational trajectories, as well as the unique challenges faced by women in accessing university education. In the conclusions, the positive impact of the Diploma program among Wichí women is emphasized, as it enables the development of new life projects within this population. The conclusions highlight the positive impact of the Diploma among Wichí women, since it enables the construction of new life projects in this population sector.

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Author Biographies

María Macarena Ossola, Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades (CONICET-UNSa), Argentina

Doctora en Antropología por la Universidad de Buenos Aires. Investigadora del Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades (CONICET-UNSa). Líneas de investigación: antropología de las edades, antropología de la educación y estudios interculturales.

Nuria Macarena Rodríguez, Instituto de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades (CONICET-UNSa), Argentina

Doctora en Humanidades-Área Educación, Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades (CONICET-UNSa). Becaria posdoctoral. Líneas de investigación: educación superior y pueblos indígenas, interculturalidad, política educativa e inclusión.

María Silvia Morales, Instituto de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades (CONICET-UNSa), Argentina

Especialista en políticas públicas para la igualdad en América Latina. Área Comunicación, Instituto de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades (CONICET-UNSa). Becaria doctoral. Líneas de investigación: usos y apropiaciones de las TIC, educación e interculturalidad, interfaces digitales y museos.

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Published

2024-04-03