Methodology 55, contributions to the analysis contemporary popular education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2024)0063-007

Abstract

We discuss an original pedagogical proposal developed over the course of 15 years in the estate of Mexico called Methodology 55, which is based on the teachers who designed it sharing their practical experience to contribute to analysis of contemporary popular education. Through a case study following an anthropological perspective, we analyzed and systematizes some sociological properties of this bringing light to topics such as autonomy in education, the cultural pertinence of the methodology, and the capacity of the methodology to improve upon itself.  Methodology 55 considers the emotional and interpersonal life of the students, their life history, and the local and national context in order to lead the students to carry out a process of reflection which may enable them to transform their reality, identify their talents, and pursue their dreams.

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Author Biography

Martha Areli Ramírez Sánchez, Universidad iberoamericana, Ciudad de México

Doctora en Antropología Social en The University of Manchester, Reino Unido. Ex becaria de la Ford Foundation, Estados Unidos, y de Funding for Graduate Women (FfGW) del Reino Unido. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, nivel 1. Profesora e investigadora de la Universidad Iberoamericana, Ciudad de México. Coordinadora del doctorado y de la maestría en Antropología Social del Departamento de Ciencias Sociales y Políticas de la Universidad Iberoamericana. Líneas de investigación: procesos locales de construcción de las infancias, de la persona, la educación y la comunidad, todos ellos desde una perspectiva no hegemónica, procesos de educación autónoma y resistencia. 

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Published

2024-08-11